וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפתעה של חמאס, הנופלים וממשלת חירום: שבוע למלחמה בעזה

עודכן לאחרונה: 14.10.2023 / 13:41

שבוע חלף מאז חדרו מאות מחבלי חמאס ליישובי עוטף עזה והדרום והחלה מלחמת "חרבות ברזל" בעזה. המחדל המודיעיני, חמישה ימים ארוכים של מגעים שהובילו להקמת ממשלת חירום, התמיכה הבלתי מסויגת של הנשיא ביידן ורשימה בלתי נתפסת של חללים ונרצחים. וואלה! עושה סדר

בווידאו: ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מצהירים שישראל במלחמה, המפכ"ל מתייחס לאירועים/צילום: לע"מ, דו"צ ודוברות משטרת ישראל

ביום שבת בסביבות השעה 06:30 בבוקר התעוררו תושבי הדרום לקול אזעקות ופיצוצים. זמן לא רב לאחר מכן התברר גודל האסון: מאות מחבלים של ארגון הטרור חמאס חדרו לשטח ישראל, נכנסו לקיבוצים וטבחו בכל מי שנתקלו בו. במקביל, אלפי רקטות שוגרו לעבר שטח ישראל. זו הייתה נקודת הפתיחה של המלחמה המכונה "חרבות ברזל". זהו סיכום השבוע הראשון למלחמה בעזה:

רשימת הנופלים והנרצחים - לחצו כאן

היום הראשון - 7.10.23

  • ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף הכריז על מבצע של חמאס בשם "מבול אל-אקצא". דף אמר בהצהרה כי הפעולה של חמאס יצאה בעקבות מה שהוא הגדיר "חילול אל אקצא" וציין כי חמאס הזהיר את ישראל. לדבריו, בפרוץ המלחמה נורו כ-5,000 רקטות ופגזים.
  • הנרצחת הראשונה מנפילת רקטה הייתה חנה בן ארצי, בת 69 ממושב כפר אביב הסמוך לאשדוד. בן ארצי הותירה שלושה ילדים ושישה נכדים. היא הייתה לבדה בבית ויצאה מביתה כדי לפתוח את המקלט ונפגעה מרסיס רקטה.
  • במקביל לירי הרקטות, התברר כי מוקד נוסף היה מסיבת טבע שנערכה בקיבוץ רעים. מאוחר יותר התברר כי בוצע שם טבח המוני וישראלים נחטפו על ידי מחבלי חמאס לרצועת עזה.
  • בהצהרתו הראשונה של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הוא סיפר כי מחבלי חמאס חדרו מהיבשה דרך הגבול, דרך האוויר באמצעות מצנחי רחיפה וגם דרך הים. בתום הערכת מצב של שר הביטחון יואב גלנט הוחלט על גיוס מילואים נרחב וסגירת צירים.

תיעוד מהחורבן במסיבת הטבע ברעים

בווידאו: תיעוד של החורבן שנותר אחרי הטבח במסיבת הטבע ברעים/צילום: יותם רונן
חנה בן ארצי ז"ל, בת 69 מכפר אביב. פייסבוק, צילום מסך
הנרצחת הראשונה מנפילת רקטה: חנה בן ארצי מכפר אביב/צילום מסך, פייסבוק
  • בינתיים, בעוטף עזה התנהלו קרבות עזים בין חיילים ואזרחים לבין מחבלי חמאס, שכבשו יישובים. בין הנופלים היה ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, שיצא להגן על תושביו ונפל בקרב. המחבלים לא עצרו רק בעוטף עזה. הם גם הגיעו לשדרות, לאופקים ולערים נוספות. באופקים הם השתלטו על בית ובו רחל אדרי ובעלה, שכעבור 20 שעות הם חולצו משם.
  • ביום הראשון למלחמה שוחחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. ביידן הדגיש כי ארה"ב עומדת לצידה של ישראל ותומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הנשיא האמריקני גם הזהיר מפני חזית נוספת. "אני מזהיר את כל הגורמים ששוקלים לנצל את המצב ולתקוף את ישראל", אמר ביידן.
  • בהצהרתו לציבור בשבת בערב אמר נתניהו: "מה שקרה היום לא נראה בישראל ואני אדאג שזה לא יקרה יותר. אני אומר לחמאס: אתם אחראים לשלום בני הערובה. ישראל תבוא חשבון עם כל מי שיפגע בשערה אחת מראשם. לתושבי הדרום: כולנו ניצבים לצדכם, גאים בכם שנלחמתם. לכוחות הביטחון: אתם נלחמים עכשיו למען הבית של כולנו, למען העתיד של כולנו. לצוותי הרפואה וההצלה והמתנדבים הרבים: עם ישראל מצדיע לכם. בכוח הרוח שלכם נגבר על אויבנו".
  • המשטרה ופיקוד העורף הקימו מרכז לאיתור הנעדרים. בהודעה נמסר כי המשפחות המחפשות את יקיריהם מתבקשות להגיע עם פרטים מזהים, פריט ממנו ניתן להפיק DNA ותמונה של הנעדר/ת.
רחל מאופקים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רחל מאופקים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נתניהו: ננקום בחמאס על היום השחור הזה 07.10.23/לע"מ

היום השני - 8.10.23

  • נתניהו קיים פגישות עדכון ביטחוני עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. בין היתר הפגישות עסקו באפשרות להקמת ממשלת חירום לניהול המערכת הצבאית. לפיד קרא להקמה, אך דרש להוציא את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מהממשלה בעוד שגנץ הסכים להצטרפות ללא הוצאתם של שני השרים.
  • בתוך כך, החלו להתפרסם שמותיהם של חללי צה"ל שנפלו בקרבות. ביניהם מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג, שנהרג בהיתקלות עם מחבל. במקביל, לא הסתיימו הקרבות בתוך יישובי עוטף עזה כשלוחמים המשיכו לנהל קרבות ירי מול מחבלים.
  • החשש מהתפתחות לחימה גם בזירה הצפונית התמשש כשארגון חיזבאללה שיגר רקטות לעבר אזור הר דב. סוללת פטריוט הופעלה גם כן בעקבות התרעה, אך לאחר מכן התברר כי מדובר בהתרעת שווא.
  • גם הרמטכ"ל הרצי הלוי סיפק התבטאות ראשונה ביום השני למלחמה. "אני יודע שהיממה האחרונה הייתה קשה. המחיר הוא מחיר כבד. אני יודע שיש שאלות רבות ויש תסכול רב, אבל הדבר החשוב הוא שאנחנו מתמקדים בפתרון הבעיות. יש לנו אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, חיילים שלנו, שנפצעו ונהרגו, חלקם נמצאים בידי האויב. זה זמן למלחמה, ובתוך המלחמה הזו צה"ל יגיע להישגים שצריך".
בווידאו: הרמטכ"ל הרצי הלוי בהצהרה ראשונה לציבור אומר שזה הזמן למלחמה/צילום: דובר צה"ל

היום השלישי - 9.10.23

  • ההתחממות בגבול הצפוני המשיכה כשירי הרקטות לא הפסיק וגם נעשו ניסיונות חדירה של מחבלים לשטח ישראל. באחת ההיתקלויות נפלו שלושה מלוחמי צה"ל, בהם סא"ל עלים סעד, סגן מפקד חטיבה 300.
  • במקביל, נמשכו המגעים להקמת ממשלת החירום. בליכוד דחו את התנאי המוקדם של לפיד להוצאת בן גביר וסמוטריץ' והבהירו שרק ממשלת חירום רחבה, על בסיס ההרכב הקיים, נמצאת על הפרק. "אני לא מוכן לפרום את ה-64 שיש לי. עם מי אני אשאר עוד שלושה חודשים?", נתניהו אמר בשיחה סגורה.
  • עוד ועוד סיפורי נרצחים החלו להיחשף. בהם סיפורם של משפחה שלמה מניר עוז: תמר קדם סימן טוב, בעלה יונתן (ג'וני), שתי בנותיה בנות ה-6 ובנה בן ה-4. ביום שלישי החלו להיחשך גם ממדי הטבח בקיבוץ בארי כשארגון זק"א דיווח כי כ-100 גופות אותרו בשטח הקיבוץ, שממקום פסטורלי הפך לגיהנום.
  • גם הביקורת על מחסור חמור בציוד לחיילי מילואים החלה להישמע כשבמקביל החל מסע גיוס המוני לציוד לחימה ומזון לחיילים. בדובר צה"ל טענו בתוקף כי אין כל מחסור. גם ממדי המחדל המודיעיני החלו לראות אור כשגורם מודיעיני מצרי אמר לסוכנות הידיעות AP כי קהיר הזהירה לאחרונה את ישראל מפני "משהו גדול" שעומד להתרחש ברצועת עזה, אך היא המעיטה בחומרת האיום והתמקדה בגדה המערבית.
  • סערה גדולה התעוררה לאחר שמנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי האשים את הנוכחים במסיבת הטבע ברעיםבתרומה לאובדן השליטה סביב מתקפת חמאס ביום שבת. "נכון, היה מה שקרה ביום שבת, היה גם את המסיבה הזאת שתרמה תרומה בלתי מבוטלת לכאוס הזה. אני לא מאשים, אבל לפעמים, כשזה תנאים מצטברים שגורמים...". רק יום למחרת התנצל שלי על דבריו וטען כי הובנו לא נכון.
תמר קדם סימן טוב, בעלה ג'וני ושלושת ילדיהם שנרצחו בניר עוז, 7 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
משפחה שלמה נטבחה. משפחת קדם סימן טוב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ראיון עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, 9 באוקטובר 2023/באדיבות חדשות 12

היום הרביעי - 10.10.23

  • הממשלה אישרה במשאל טלפוני אישור גיוס מילואים עד 360 אלף חיילים להמשך הלחימה. במקביל, בהצהרה שנתן לתקשורת, דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי דיווח כי צה"ל סיים לפנות את הישובים צמודי הגדר בעוטף עזה.
  • במקביל, נמשך השיח סביב הקמת ממשלת חירום. גורמים בעוצמה יהודית אמרו כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תומך בהקמת ממשלה בשם אחדות "אבל לא להקים פורום ביטחוני מיותר". ח"כ מיקי זוהר אמר בתגובה לדבריו של בן גביר: "זה לא הזמן לפוליטיקה. זה הזמן לממשלת אחדות מיידית ובלי תנאים שתוביל את עם ישראל לניצחון מכריע מול החלאות בעזה. מספיק לבזבז זמן על שטויות, עם ישראל נלחם על הקיום שלו". באותו ערב הזמין ראש הממשלה נתניהו את גנץ לפגישה במסגרת המגעים להקים את ממשלת החירום, אך לבסוף הפגישה נדחתה ליום שלמחרת.
  • נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד עם משפחות הנעדרים במלחמה יחד עם תא"ל במילואים גל הירש שמונה להיות הממונה על השבויים והנעדרים. בתום הפגישה אמרו נציגי המשפחה: "אם יהיה צורך - נרעיד את המדינה".
  • באותו ערב נשא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום תמיכה עוצמתי בישראל. "הידיים המגואלות בדם של ארגון הטרור חמאס, ארגון שהמטרה המוצהרת שלו היא להרוג יהודים, זהו מעשה של רוע טהור", אמר ביידן. "יותר מאלף אזרחים נשחטו בישראל, מתוכם לפחות 14 אמריקנים נרצחו. הורים נשחטו בעוד מנסים להגן בגופם על ילדיהם, דיווחים הופכי-בטן על תינוקות שנרצחים; משפחות שלמות נשחטו, צעירים נטבחו בפסטיבל מוזיקה שחוגג שלום; נשים נאנסות ומוצגות כגביע, משפחות התחבאו בפחד במשך שעות שמנסים להשתיק את ילדיהם בניסיון שלא ישמעו, ואלפי פצועים שייקחו איתם את חורי הכדורים והרסיסים והזיכרונות של מה שהם חוו. אתם יודעים שטראומות כאלה לא נעלמות".
בוידאו:ביידן: נעביר עוד כוחות למזרח התיכון. כל מי ששוקל לנצל את המצב - אל תעשו זאת/רויטרס

היום החמישי - 11.10.23

  • נתניהו וגנץ נפגשו לאחר דחיית הפגישה וסיכמו על הקמת ממשלת חירום, שבמסגרתה יוקם "קבינט ניהול מלחמה" מצומצם. בערב יצאו נתניהו, גלנט וגנץ למסור הצהרה לציבור. "עם ישראל מאוחד והיום גם ההנהגה שלו מאוחדת. שמנו בצד כל שיקול אחר כי גורל המדינה שלנו מוטל על הכף", אמר נתניהו. בנושא המלחמה מול חמאס אמר נתניהו כי "עברנו להתקפה. כל איש חמאס הוא בן מוות, חמאס זה דעאש ונרסק ונחסל אותו כפי שהעולם ריסק וחיסל את דעאש".
  • שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "הצבנו את הקו, טהרנו את השטח, ועברנו להתקפה. אנחנו נמחה את הדבר הזה שנקרא חמאס-דעאש-עזה, נמחה אותו מעל האדמה". גנץ הוסיף: "מדינת ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור. יש לה את הצבא העוצמתי ביותר ואת האנשים הטובים ביותר. את העוצמה הזו כבר מרגישים בעזה, ואם יהי צורך ירגישו גם בלבנון והעולם כולו יראה את זה. מנת חלקם של אויבנו יהיה דם ואש ותמרות עשן".
  • חמאס הודיע כי ירה לראשונה לעבר חיפה משטח רצועת עזה. הרקטה לא גרמה לנזק או לנפגעים.

ההצהרה על הקמת ממשלת החירום

בווידאו: הצהרת נתניהו גנץ וגלנט/לשכת עיתונות ממשלתית

היום השישי - 12.10.23

  • הבוקר השישי למלחמה נפתח בהצהרת דובר צה"ל תא"ל הגרי שאמר לראשונה כי היו סימנים מקדימים, אך לא הייתה התראה מודיעינית. "כשהמערכה תסתיים, נערוך תחקיר משמעותי ונוקב". הרמטכ"ל הרצי הלוי הודה אף הוא: "בשבת בבוקר לא עמדנו במשימתנו, נעשה הכול כדי להשיב את החטופים".
  • ראש הממשלה נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנחת בישראל. בפתח הפגישה המורחבת, ראש הממשלה נתניהו הודה למזכיר המדינה בלינקן על אמירתו: "אנחנו כאן - ואנחנו לא הולכים לשום מקום".
  • יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הסביר מדוע החליט שלא להצטרף לממשלת החירום. "הייתי הראשון להציע ממשלת חירום ואחדות, כבר בשבת אחר הצהריים. אם הייתי חושב שמה שמוקם היום הוא ממשלת אחדות אמיתית, הייתי גם הראשון להצטרף אליה. עדיין אפשר לעשות את זה. אנחנו עדיין יכולים לאחד את כל הגורמים הציוניים, הפטריוטים, השפויים וההגונים, ולהקים את הממשלה הנכונה. מגיע למדינת ישראל הסבר מדוע החלטנו, בלב כבד, לא להצטרף לממשלה בגלל התנאים שאותם הציב נתניהו".
  • לשכת רה"מ הכחישה כי נתניהו ידע מבעוד מועד על מתקפת חמאס. "רה"מ בנימין נתניהו עודכן רק בשבת בשעה 06:29 בדיוק, עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מיד יצא לקרייה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט", נמסר מלשכתו.
  • מליאת הכנסת אישרה את הקמת ממשלת החירום ברוב של 66 חברי כנסת מול 4 בלבד שהתנגדו. חברי הכנסת בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון הצטרפו כשרים נוספים בממשלה. גם ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הושבע כשר הבריאות במקומו של חבר סיעתו משה ארבל, שימשיך בתפקיד שר הפנים.
  • באותו ערב נרשמה ההתפטרות הראשונה מהממשלה. שרת ההסברה גלית דיסטל הודיעה כי תעזוב את תפקידה ותשוב לכהן כחברת כנסת. "על משרד ההסברה הוטלה המשימה של חיזוק החוסן הלאומי. אלא שקיים כבר שר מוכשר מאוד לענייני חוסן לאומי, יש את פיקוד העורף, יש ארגונים אזרחיים שעושים עבודת קודש ואם לומר בכנות - אני לא מצליחה למצוא כעת שום הצדקה לכפל הסמכויות הזה. בקונסטלציה הנוכחית המשרד הזה לא יכול לתרום למדינה תרומה משמעותית וטובת המדינה חשובה לי יותר מהכול".
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בראיון לאולפן וואלה 17 ביולי 2022. ראובן קסטרו
התפטרה. דיסטל-אטבריאן/ראובן קסטרו
קיבוץ בארי. רויטרס
ההריסות בקיבוץ בארי/רויטרס

היום השביעי - 13.10.23

  • מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין נחת גם הוא בישראל. "אני מכיר את דעאש היטב וזה גרוע ממה שראיתי איתם", אמר אוסטין במסיבת עיתונאים עם שר הביטחון יואב גלנט שהבטיח: "אנחנו נמוטט את שלטון חמאס".
  • חמאס המשיך לאתגר גם את אזור הצפון ושיגר רקטה שיורטה מעל קריית אתא. הרקטה ששוגרה יורטה על ידי מערכת "קלע דוד", שפעלה לראשונה באופן מבצעי במבצע מגן וחץ.
  • גם חיזבאללה המשיך בהתגרות שלו ושיגר רקטות לעבר משגב עם בגבול הצפון. בתגובה תקף צה"ל מטרות של חיזבאללה.
  • בערב הודיע דובר צה"ל כי לראשונה ביצעו כוחות פשיטות מקומיות בשטח רצועת עזה להשלמת מאמץ טיהור המחבלים ואותרו גופות נעדרים. הגדוד שביצע את הפשיטה ליעדי החמאס בעזה הוא גדוד 77 בפיקודו של סא"ל שמעון פוטרבני. טנקים של גדוד 77, כוחות חי"ר והנדסה של צה"ל פעלו בפיקוד החטיבה הצפונית באוגדת עזה, במטרה לסייע במאמץ לטיהור המרחב ממחבלים ולאיתור הנעדרים, סיכלו תשתיות טרור וחוליות שנמצאו בשטח.
  • באופן חריג, ראש הממשלה נתניהו נשא הצהרה בערב שבת, אך לא מסר כל מידע חדש בדבריו. "זאת רק ההתחלה. ואני לא אפרט מה שיבוא בהמשך. לעולם לא נשכח את מעשי הזוועה של אויבינו ולעולם לא נסלח", אמר נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully