וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי נתניהו וגנץ יחלו מחר בשיחות להקמת ממשלת חירום

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 17:46

בשתי המפלגות מסכימים על מודל של ממשלת חירום רק לתקופת המלחמה בלי חלוקת תפקידים. במחנה הממלכתי דורשים להקים "קבינט לחימה" מצומצם, בליכוד מסתייגים ממתן זכות וטו. נתניהו על דרישת לפיד להוציא את סמוטריץ' ובן גביר: "לא אפרום את ה-64. עם מה אשאר עוד 3 חודשים?"

בווידאו: גנץ מבהיר כי הוא מוכן להצטרף לממשלה כדי להקים קבינט ממשלה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בלשכת ראש הממשלה פנו הערב (ראשון) ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כדי לפתוח בשיחות להקמת ממשלת חירום לניהול המשך המלחמה בעזה. המגעים בין נציגי המפלגות צפויים להתחיל מחר בבוקר ולפי ההערכה במערכת הפוליטית, יסתיימו תוך זמן קצר.

בשני הצדדים מסכימים על המודל המוצע: ממשלת חירום לתקופת המלחמה בלבד, על בסיס הרכב הממשלה הנוכחי, ללא חלוקת תפקידים, בהשראת ההצטרפות של מנחם בגין כשר בלי תיק לממשלת לוי אשכול במלחמת ששת הימים. הפער העיקרי נוגע למידת ההשפעה על קבלת ההחלטות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מסתייג ממתן זכות וטו למחנה הממלכתי ורוצה לשמור על השליטה וההובלה בידיו בעוד גנץ דורש השפעה אמיתית על ניהול המלחמה.

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

המגעים להקמת ממשלת חירום החלו אתמול, כמה שעות אחרי שהחלה המלחמה, בפגישות שנתניהו קיים עם גנץ ועם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. לפיד הציע לנתניהו להקים ממשלת חירום מקצועית - תוך שינוי הרכב הממשלה ודרישה לפטר את שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית ובעיקר את השר לביטחון לאומי בן גביר. בליכוד דחו את התנאי המוקדם של לפיד על הסף, וגם במחנה הממלכתי סברו שהציפיה שנתניהו יפרק את הבריתות הפוליטיות שלו לא ריאלית ולכן הציעו לדון בהצטרפות לממשלה על בסיס הרכב הממשלה הקיים - אך עם השפעה משמעותית ואמיתית על קבלת ההחלטות.

גנץ לא דורש את פיטורי בן גביר וסמוטריץ אבל כן שיוקם מנגנון מצומצם - "קבינט מלחמה" - שיפעל מעל הקבינט המדיני ביטחוני, עם גנץ והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שינהל את זירת הקרב והלחימה. "אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה אנחנו נתייצב עד לסיומה", גנץ אמר הערב בהצהרה לתקשורת. עם זאת, בסביבת נתניהו אומרים שהוא מסתייג ממתן זכות וטו למחנה הממלכתי, כפי שהיה במודל הפריטטי של הממשלה שלו ושל גנץ ב2020 אך פתוח לבחון את היקף שיתוף הפעולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יאיר לפיד  נואם בכנס הצדק החברתי, צוותא, תל אביב. 10 בספטמבר 2023. יותם רונן
דרישתו להוציא את בן גביר וסמוטריץ' נדחתה. לפיד/יותם רונן

המגעים בין הליכוד והמחנה הממלכתי עקפו וייתרו את ההצעה של לפיד לנתניהו - להצטרף לממשלת חירום במקום הציונות הדתית ועוצמה יהודית. לפיד אמר אתמול לנתניהו שבן גביר וסמוטריץ "מסוכנים לקבינט", ושצריך להקים פורום קטן ומקצועי שינהל את המערכה במקומם, וגם לפטר את בן גביר מהמשרד לביטחון לאומי. בליכוד דחו את התנאי המוקדם של לפיד והבהירו שרק ממשלת חירום רחבה, על בסיס ההרכב הקיים, נמצאת על הפרק. "אני לא מוכן לפרום את ה-64 שיש לי. עם מי אני אשאר עוד שלושה חודשים?", נתניהו אמר בשיחה סגורה.

בלשכת נתניהו גם לא מיהרו לאמץ את הצעת גנץ לממשלת חירום, והתמהמהו 24 שעות עד שיצרו קשר להמשך השיחות, וגם זה רק לאחר לחצים של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ש"ס אריה דרעי. לאחר מכן הצטרף לקריאה גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שקרא היום בנאום לאומה להקמת ממשלת חירום כי "אחדות היא צו השעה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג. 8 באוקטובר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג קרא לממשלת אחדות/לשכת העיתונות הממשלתית

אם המגעים יבשילו, במחנה הממלכתי צפויים לפנות בהמשך ליש עתיד ומפלגות אחרות באופוזיציה להצטרף ביחד איתם לממשלת החירום ולקבינט המלחמה. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר היום כי יסכים להצטרף לממשלת חירום לאומית במידה ונתניהו יתחייב לחסל ולמוטט את שלטון החמאס. "אם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל מתייצבים מול המצלמות ומודיעים לעם ישראל שהממשלה החליטה לחסל את ארגון הטרור חמאס ואת כל מנהיגי הטרור ולא תסתפק בשום דבר פחות מזה, אני אצטרף לממשלה חירום לאומית ללא שום תנאים", כתב היום ברשתות החברתיות.

העמדה של ליברמן זכתה לגיבוי מתוך בקואליציה, משר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאימץ את המטרה שהציב למלחמה: חיסול חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה. נתניהו, לעומת זאת, נמנע אתמול בנאומו מלנקוב במיטוט החמאס כמטרת הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully