וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיפור 2024: מתי הצום, המנהגים וכל מה שצריך לדעת

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 2:00

יום כיפור 2024 יחול ביום שישי, 11 באוקטובר 2024. מתי נכנס ויוצא כיפור, האם יש "גשר בין החופשות בבתי הספר, זמני תחבורה הציבורית וכל המתכונים שלנו לארוחה המפסקת | וואלה עושה סדר

בווידאו: ראש המוסד לשעבר צבי זמיר מספר על ידיעת הזהב במלחמת יום הכיפורים וההתעצמות המצרית/המוסד

מתי יום כיפור?

יום כיפור 2024 יחול ביום ראשון, 11.10.2024, ט' בתשרי תשפ"ה.

זמני כניסת ויציאת צום יום כיפור

ירושלים
כניסת הצום: 17:47
יציאת הצום: 18:57

תל אביב
כניסת הצום: 18:03
יציאת הצום: 18:59

חיפה
כניסת הצום: 17:56
יציאת הצום: 18:58

באר שבע
כניסת הצום: 17:56
יציאת הצום: 18:59

תפילות ערב יום כיפור עם מחיצות ברחבת הכותל, 26 בספטמבר 2020.. איתן אלחדז /TPS, TPS
תפילות ערב יום כיפור ברחבת הכותל/TPS, איתן אלחדז /TPS

מדוע צמים ביום כיפור?

יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, אותו מיליוני יהודים ברחבי הארץ מציינים בצום ותפילה. הצום יחל ביום ראשון בערב, ה-11 באוקטובר, בסביבות השעה 18:00, ויימשך כ-25 שעות.

על פי המסורת היהודית, יום הכיפורים הוא היום שבו משה רבינו התבשר על כך שנמחל לעם ישראל חטא העגל. היום הזה הוא יום כפרה - והוא למעשה הצום היחיד שמגיע מהתורה (מכונה "שבת שבתון" ו"מקרא קודש").

הלכתית הוא חמור יותר מיום טוב אך פחות משבת, אך בשל סגולתו למחילת עוונות, המצוות, האיסורים, והמנהגים הרבים הקשורים בו, הוא נחשב לקדוש במיוחד. בתורה מכונה יום הכיפורים "שבת שבתון" ו"מקרא קודש", והוא נקבע כמועדו של האירוע המרכזי בשנות יובל.

הציווי בתורה:
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא. מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה'. וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם... (ויקרא כג כו-לב)

חופשת יום כיפור תשפ"ה

תלמידי בתי הספר:
תחילת החופשה: יום ראשון,י"א בתשרי התשפ"ה, 13 באוקטובר 2024
חזרה ללימודים: יום שלישי, י"ג בתשרי התשפ"ה, 15 באוקטובר 2024.

בבתי הספר שהמורים והתלמידים צמים בהם, יסתיימו הלימודים בשעה 13:30.

ללוח החופשות המלא

תחבורה ציבורית

בשל העובדה שיום כיפור יחל ביום שישי, התחבורה הציבורית תפעל תפעל לפי לוח זמנים ייעודי במתכונת מוגברת עד כניסת שבת. העסקים יעבדו עד שעה 16:30, כשעה לפני כניסת הצום.

תקיעת שופר ביום כיפור 2023. ShutterStock
תקיעת שופר ביום כיפור/ShutterStock

ארוחה מפסקת ביום כיפור

הסעודה המפסקת נחשבת כארוחה החגיגית של לפני כניסת הצום. ככל, ארוחה זו נאכלת יום לפני תענית ביהדות, בתשעה באב ויום כיפור. נקראת כך משום שהיא "מפסיקה" את האכילה ולאחריה מתחיל הצום. יום כיפור נחשב כיום חיובי, בו הסיבה לתענית אינה אבל כמו תשעה באב - אלא תשובה. בשל כך, חז"ל הדריכו כי הארוחה צריכה להיות שמחה וטובה, ואף מומלץ להזמין אליה אורחים.

לפני הצום מומלץ לשתות הרבה מים ולהימנע מאכילת מאכלים מאוד מלוחים. בתוך כך, מומלץ לאכול ארוחה עשירה עם חלבון ופחמימות עמילניות כגון פתוחי אדמה, פסטה מלאה ואורז. בצאת הצום, מומלץ להתחיל עם כוס מים, פרי רגיל או פרי יבש או פרוסת עוגה. ההמלצה היא לחכות לפחות חצי שעה לפני שמתחילים לסעוד באופן מלא לאחר שבירת הצום - וגם אז, להשתדל בצורה מתונה והדרגתית.



לכל המתכונים שלנו לארוחה המפסקת

מאפינס סולת ודבש למוצאי יום הכיפורים
עוגיות בצק עלים קראנצ'יות עם קקאו וקינמון מ-5 מרכיבים בלבד
ריפעת, טישפישטי ורייבה: 3 מתכוני עוגיות לשבירת הצום

מנהגי יום כיפור

  • ביום כיפור ישנם חמישה איסורים מרכזיים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. כמו כן אסור לעשות מלאכה. גם נשים בהיריון או נשים מניקות חייבות לצום את הצום במלואו, למעט אישה שהצום מסכן אותה. יולדת שילדה שלושה ימים לפני הצום או פחות מכך פטורה מהצום, וכן מי שילדה שבוע לפני הצום - אם היא מרגישה שהיא חייבת לאכול או לשתות.
  • בערב יום הכיפורים מצווה להרבות באכילה, כדי להפגין שמחה לפני הצום. עם זאת, משעות הצהריים נוהגים שלא לאכול מאכלי חלב. ביום זה נהוג לבקש סליחה איש מחברו לפני פתיחת דף חדש. נוסף על כך, בחוגים מסוימים נהוג לעשות "כפרות", באמצעות כסף או תרנגול, ולומר "זה כפרתך, זה חליפתך, זה תמורתך. זה הכסף/התרנגול ילך לצדקה/למיתה ואתה/ואת תיכנס/י לחיים טובים ולשלום".
  • בערב יום כיפור מדליקים נרות - ובמהלך הצום נהוג ללבוש בגדים לבנים. לפי המסורת היהודית מתפללים ביום זה חמש תפילות, כשבסוף תפילת נעילה - בצאת הצום - תוקעים בשופר. יש הנוהגים להתחיל בבניית הסוכה כבר עם צאת הצום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully