וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נושאים חמים

כניסת שבת, זמני הדלקת נרות ויציאת שבת - פרשת פנחס | 26.7.2024

זמני כניסת ויציאת שבת בערים הגדולות בישראל, עדכון שבועי של זמני הדלקת נרות, כניסת שבת ויציאת שבת, 26.7.2024 כ בתמוז פרשת פנחס

פרשת השבוע: פרשת פנחס

בפרשת השבוע, פרשת פנחס, אותה נקרא בשבת בבית הכנסת, התורה מתארת את מעלותיו של פנחס שלא דאג לטובתו האישית אלא לכבודו של הקדוש ברוך הוא. האדמו"ר הרב פינטו מסביר את כוחו של פנחס שבמעשיו השפיע על דורות שלמים עד ימינו אנו. כך אמר הרב פינטו בשיעורו:

כתוב המדרש (במד"ר כא, א) אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדִין הוּא שֶׁיִּטֹּל שְׂכָרוֹ. הקב"ה אמר שבדין פינחס יקבל את השכר שלו, צריך לשאול הרי פשוט שכל אדם שעושה מצוה בדין הוא שיקבל שכר, אם כך מה החידוש שהמדרש מלמד ומחדש לנו שפינחס יקבל שכרו, מה העומק של המדרש הזה? ועוד צריך להבין מה הפירוש והעומק שהתורה אומרת לנו על פינחס "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם"?

אלא אולי אפשר לבאר ולומר על פי דברי רבותינו הקדושים, הגמרא אומרת (קידושין ל:) ואמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים לז, לב) "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ" ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו. הגמרא אומרת שבכל יום יש לאדם התמודדות עם היצר הרע שבא להכשיל אותו ואם הקב"ה לא יעזור לאדם, הוא לא יוכל להתמודד מול היצר הרע ולנצח אותו כי היצר הרע הוא מלאך עם כוחות גדולים ולכן האדם צריך עזרה וסיוע לנצח את היצר הרע.

על פי זה אומרים רבותינו הקדושים יסוד גדול, מתי שהאדם עומד בפני עבירה הוא צריך להתחיל להתמודד כנגד העבירה פתחו לי פתח כחודה של מחט, את הצעד הראשון האדם צריך להתחיל ואחרי שהאדם עושה את הצעד הראשון וההתמודדות הראשונה, אז הקב"ה עוזר לו לנצח את היצר הרע. אחרי שהאדם התמודד ועבר את ההתמודדות הראשונה אז יש לאדם כוח להמשיך ולנצח את היצר הרע, כי הקב"ה עוזר לו ונותן לו סיעתא דשמייא להמשיך ולהתגבר על היצר הרע. אם כך ההתמודדות והכוח של האדם, מה שהוא צריך לעשות זו ההתחלה, האדם עומד בפני משהו קשה עליו להתחיל ואחרי שיתחיל הקב"ה יעזור לו לסיים.

הנה דבריו המלאים >>

פרשת השבוע הקודמת - פרשת בלק
לפרשת השבוע הבאה - פרשת מטות מסעי

ברכת הדלקת נרות

לאחר הדלקת הנרות עוצמת האישה את עיניה או מכסה אותן בידיה, מברכת ושוב מסתכלת בנרות.

"בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ
לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן".

עוד בוואלה!

תפילת הדרך לרכב ולמטוס

לכתבה המלאה
נרות שבת (צילום: ShutterStock)

מתכון לחלה

אי אפשר לקיים ארוחת שבת מסורתית ללא חלה. תוכלו להכין חלה ביתית מחומרי גלם בסיסיים שיש לכם בבית. שלוש-ארבע שעות ומהתנור שלכם תפציע חלה ביתית טרייה וטעימה. המתכון שלפניכם הוא מתכון בסיסי - ואם לא תתעקשו להבריש את הבצק בביצה מלמעלה לפני האפייה, הוא אפילו טבעוני. כל שתצטרכו הוא קמח לבן, שמרים יבשים, סוכר, מלח ושמן.

המדריך לאפיית חלה לשבת >>

חלה טרייה וטעימה לשבת (צילום: ShutterStock)

סדר הפרשת חלה וברכות

הפרשת חלה מחולקת לשני שלבים: ברכת הפרשת החלה והפרשת חתיכת החלה מהעיסה ואמירת "הרי זו חלה".

1.
ברכת הפרשת החלה למנהג הספרדים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה תְּרוּמָה.

ברכת הפרשת החלה למנהג האשכנזים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה.
ויש הנוהגים לברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה מִן הָעִיסָה.

2. יש לקחת חתיכה קטנה מן העיסה, להרים אותה באוויר ולומר: "הֲרֵי זוֹ חַלָּה".

ניתן לברך בזמן הכנת הלחם, כשמצווה זו מגינה ושומרת על האישה ועל כל בני ביתה מגזרות קשות ורעות.
בעת ניפוי הקמח יש לומר: "אנא ה' עזור לי להוציא את הרע, ועזור לי לעשות בירור בין הטוב לרע, ולהוציא את כל המשפטים וכל הדברים שלא מקדמים אותי בעבודת ה'. עזור לי לעשות בירור בין האסור למותר".
בעת הלישה יש לומר: "הריני באה להפריש חלה, אנא ה' עזור לי שיהיה לי רכות וגמישות בעבודת ה', שכל מי שיאכל מין הלחם שיצא מזה- תהיה לו בריאות הגוף והנפש לעבודת ה'. לכוון להכניס פנימה את מי שיצא מן הדרך ולהתפלל על תכונותיי ומידותיי הנצרכות לעבודת ה'".
בעת כיסוי הבצק יש לומר: "הריני באה להפריש חלה, אנא ה' עזור לי שיהיה בבצק הזה הברכה כמו שברכת את עיסות אימותנו הקדושות שרה, רבקה רחל ולאה. ותן לנו פרנסה טובה אושר ושמחה ברכה בכל מעשה ידינו ושכל מי שיאכל מהלחם יתקרב אליך ותפתח לבו לעבודת ה' ושנרצה רק אותך".

לפני ההפרשה יש לברך:
"(הריני באה להפריש חלה) יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שבזכות מצווה זו ובזכות הפרשת התרומה יתוקן עוון חוה אם כל חי שסבבה מיתתו לאדם הראשון שהוא עיסתו של עולם ובזכות מצווה זו תבטל המוות מן העולם ותמחה דמעה מעל פנים ותשלח ברכה בביתנו אמן כן יהיה רצון. וכן יהי רצון מלפניך שתברך עיסותינו כמו ששלחת בה ברכה בעיסות אימותינו שרה, רבקה, רחל ולאה ויקוים בנו הפסוק "ראשית עריסותיכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך" אמן כן יהי רצון.
הריני באה לקיים מצות הפרשת חלה לתקן שורשה במקום עליון לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו.
ויהי נועם ה' א- להינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו".

לאחר ההפרשה יש לברך:
"יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שהמצווה של הפרשת חלה תחשב כאילו קיימתיה בכל פרטיה ודקדוקיה, ותחשב הרמת החלה שאנו מרימים כמו הקרבן שהוקרב על המזבח שהתקבל ברצון, וכמו שלפנים הייתה החלה נתונה לכהן והייתה זו לכפרת עוונות, כך תהיה לכפרת עוונותיי ואז אהיה כאילו נולדתי מחדש נקייה מחטא ועוון ואוכל לקיים מצוות שבת קודש והימים הטובים עם בעלי להיות ניזונים מקדושת הימים האלה ומהשפעתה של מצוות חלה כאילו נתתי מעשר, וכשם שהנני מקיימת מצוות חלה בכל הלב, כך יתעוררו רחמיו של הקב"ה לשומרני מצער וממכאובים כל הימים. אמן".

דברים שחשוב לזכור לפני כניסת שבת

יש מספר דברים שחשוב לעשות לפני שנכנסת השבת וכדי שלא תשכחו משהו בדרך - הכנו לכם רשימה מסודרת:

1. הכינו נרות שבת.

2. כבו אורות בחדרים (והדליקו היכן שצריך - אם אתם לא מדליקים נרות).

3. כבו את האור במקרר.

4. רוקנו מוקצה מכיסי המעילים.

5. הכינו נייר חתוך.

6. קנו או הכינו חלה.

7. הכינו פלטה לשבת - וכוונו בה את השעון.

8. כוונו שעון לשבת.

9. הכינו וגהצו בגדים לשבת.

10. הכינו את שולחן וארוחת השבת.

11. פתחו בקבוק יין.

12. אם חם/קר - כוונו את המזגן.

13. הרתיחו מים.

14. כבו טלפונים ניידים ונתקו מהמטען.

הכל מסודר? שיהיה בתיאבון! (צילום: ShutterStock, Dmitriy Shironosov /Shutterstock.com)

הדלקת נרות שבת

  • מקובל שהאשכנזים קודם מדליקים את הנרות על הפמוטים ואז מכסים את העיניים ומברכים. הספרדים קודם מברכים ורק אחר כך מדליקים.
    זמני כניסת ויציאת השבת, הדלקת נרות ופרשת השבוע. ShutterStock
    בהדלקת נרות שבת מקובל לכסות את העיניים ולברך
  • "הדלקת נרות שבת היא אולי הסממן הכי מוכר ונפוץ של השבת היהודית. אם תחשבו על סרט או תמונה יהודית מיד תדמיינו נרות שבת על אדן החלון. ההלכה אומרת שמצוות הדלקת נרות שבת חשובה כל כך, עד שאם אדם עומד בפני ברירה האם לקנות יין לקידוש או נר לשבת - עדיף שידליק נר מאשר שיהדר בקידוש על יין. ומי שאין לו בכלל כסף, "יחזר על הפתחים" ויבקש נדבות כדי שיוכל לקיים את המצווה. מכך נוכל ללמוד עד כמה מצוות הדלקת הנרות היא חלק מרכזי ממצוות השבת.

    יש כמה סיבות למצווה הזו:
    כבוד השבת - להאיר את הבית באור נרות.
    עונג שבת - שבת חייבים ליהנות ולהתענג.
    שלום בית - הדלקת הנרות בערב שבת נועדה להשרות בבית אווירה רגועה ונינוחה.
    נרות שבת. ShutterStock
    הדלקת נקות שבת היא הסממן המוכר והנפוץ ביותר של השבת היהודית
  • מקובל להדליק שני נרות שבת אבל אפשר להדליק גם נר אחד. הסיבה המרכזית להדלקת שני נרות לכבוד השבת היא הציווי על השבת מופיע בעשרת הדברות, הכתובים פעמיים בתורה. בפעם הראשונה, בספר שמות, נאמר, "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ".2 ציווי זה מקיף את כל המצוות הקשורות לציון קדושת השבת. בפעם השנייה, בספר דברים, הציווי הוא, "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" ולכן כדי לייצג את שני ההיבטים שבקיום מצוות השבת, נהוג להדליק שני נרות - האחד כנגד "זכור", והשני כנגד "שמור".
    נרות שבת - כל מה שצריך לדעת. ShutterStock
    מקובל להדליק שני נרות שבת אבל אפשר להדליק גם נר אחד
  • מצוות הדלקת נר שבת היא לא מצווה רק לנשים, היא חלה על גברים בדיוק כמו על נשים. לכן, אם אין אישה בבית - הגבר חייב להדליק את נרות השבת. הסבר הפשוט לכך הוא שהאישה נמצאת בבית יותר והיא למעשה מנהלת הבית ולכן מסרו לה את האחריות להדלקת הנרות בבית.
    הדלקת נרות שבת. ShutterStock
    מקובל לחשוב שהדלקת נרות שבת היא מצווה של האישה בלבד, אך זה לא מדויק

מה מותר ומה אסור לעשות בשבת?

  • כן, אך יש להשתמש במים שחוממו מערב שבת ורק לפנים, לידיים ולרגליים. אם חייב - מותר להתקלח במים צוננים.
    גבר מסתבן במקלחת. New Africa, ShutterStock
    יש להשתמש במים שחוממו מערב שבת
  • כמובן שאסור לשחק במשחקים בטלפון הנייד או בטלוויזיה. בנוגע למשחקי קופסה: לפי מנהג הספרדים יש להימנע ממשחקי קופסה בשבת מגיל 6 ומעלה. לפי מנהג האשכנזים, מותר למבוגרים לשחק במשחקי קופסה אך כדאי להימנע מפני קדושת השבת.
    מונופול. ShutterStock
    עדיף להימנע
  • לא. אין לסדר בגדים בארון בשבת, משום שקיים איסור מכין דברים משבת לחול.
    סידור ארון בגדים. ShutterStock
    אין לסדר בגדים בארון
  • כן. אם האדם מרגיש שאינו מסוגל לתפקד עם הכאבים, מותר ו לקחת משככבי כאבים בשבת.
    גבר נוטל תרופות. ShutterStock
    אין סיבה שתסבלו
  • אין לרכב על אופניים בשבת לפי דעת מרבית הפוסקים בנושא.
    אופניים. ShutterStock
    הליכה בריאה לנו
  • לא. יש איסור לתת מתנות משום שזה דומה למקח וממכר (ובכלל לא מתעסקים בכסף בשבת), אך אם מדובר במתנה לצורך שבת שתמומש בשבת - מותר.
    אריזות מתנות. ShutterStock
    מתנות רק לצורך שבת

מתכון לשבת: סיר בשר, עגבניות ושעועית של קיץ

עם תחילת הקיץ, הלוביה מתחילה להופיע בדוכנים. שיטוט בשווקים הוא אחד מתחביביי הרבים, ולרוב הסחורה בבסטות מכתיבות לי את הסיר הבא שלי. בשוק ואדי ניסנאס בחיפה ראיתי את הלוביה הארוכה והיפה הזו ומיד חשבתי עליה בתוך סיר עם נתחים של בשר בבישול ארוך, שנותן לטעמים עומק ורכות שרק בישול ממושך יודע לעשות.

למתכון המלא >>

לעוד מתכונים לשבת >>

עוד בוואלה!

שלל מתכונים כשרים לארוחת שבת

לכתבה המלאה
תבשיל לוביה ובשר (צילום: מערכת וואלה, איילה ג'ני)
רכבת ישראל (צילום: אתר רשמי, Cloudview שבתאי טל)

זמני נסיעות באוטובוסים בסוף השבוע:

נוע תנוע: קווים פעילים בשישי-שבת תחת "נעים בסופ"ש". לפרטים >>

חיפוש אוטובוסים בסוף השבוע דרך אתר משרד התחבורה >>

טיול לשבת: ה"קריביים" של ישראל

חזרנו השבוע מהמעיין הכי יפה בארץ. עכשיו, כשהצפון הפך "מסוכן" עבור אחדים, עין נון יכול יותר "לנשום", וזו הזדמנות נהדרת להגיע אליו בעיקר באמצע שבוע, וליהנות מהאווירה הקריבית שהוא מציע: דקלים ירוקים, מים צלולים, שקט יחסי וטבילה בבריכה ענקית.

לכל הפרטים לחצו כאן >>

לעוד המלצות לטיולים בארץ בשבת לחצו כאן >>

מעיין עין נון (צילום: זיו ריינשטיין)

מזל החודש: מזל אריה

תחזית מזל אריה - 22.08 - 23.07

האריה שייך למזלות האש, וקבוצת המזלות הקבועים, אלה שכל כך קשה להם להשתנות. אם תישאלו את האריה, הוא גם לא ממש ימצא סיבה לעשות את זה. זה בגלל שהאריה מרגיש מלך החיות, ומלך בכלל. האריה חייב להיות במרכז, ולא סתם הבית שמבטא אותו נקרא בית האגו - הבית שמבטא את ה'אני' שלנו, הבית של השמש. השמש היא שליטת מזל אריה, ובדיוק כמוה, גם האריה אוהב שהכל נמצא סביבו, והוא מאיר באהבה וחיבה, בתנאי שלא ישכחו מאיפה מגיע האור.

האריה הוא יצור דרמטי מאוד - והצבעים האהובים עליו כמובן הם אדום וזהב. כדאי לזכור שהאריה בדרך כלל חם מאוד ונדיב, אוהב מאוד לפנק ולהזמין את כולם, אבל גם להיות זה שקובע לאיזו מסיבה הולכים, מי מקובל ומי לא. יש הבדלים קטנים בין האריה ללביאה: הוא לא ממש אוהב להתאמץ, כי הרושם שהוא עושה עובד גם ככה. היא, לעומת זאת, מנסה כל הזמן לקחת הכל על עצמה, וגם לבצע בצורה מושלמת את הכל. האמת היא שבלי שניהם שום דבר לא יזוז וכל אירוע יהיה פשוט חסר טעם.

מעברו של יופיטר לבית החברתי שלכם השנה מביא איתו הרבה חברויות ומעגלים חברתיים חדשים. יופיטר במזל תאומים יגביר את חיי החברה והנטוורקינג שלכם ויהפוך אתכם לידידותיים, חברותיים, אסרטיביים ומשפיעים יותר בקבוצות, במטרות ובקהילות שלכם. אתם עשויים גם לחוות יותר הצלחה, מזל או שמחה אצל חברים ועמיתים שלכם. מעבר זה יעזור לכם לבטא את האינדיבידואליות שלכם, מקוריות והומניטריות, כמו גם לפתח מודעות חברתית ואחריות רבה יותר.

בנוסף לזה, פלוטו נמצא מול המזל שלכם והוא מכריח אתכם להיפתח למי שנמצא ממול, לסמוך עליו ולהפוך אותו לבן ברית אמיתי - אם בנישואים ואם בשותפויות. פלוטו בבית היחסים הוא בית ספר נפלא ליחסים, גם עם מי שממול וגם עם העוצמה הפנימית שלנו עם עצמנו. הוא מאפשר לך לפגוש גם את הצדדים הנפלאים וגם את הצדדים הכואבים והקשים שלך עצמך.

תחזית יומית ושנתית למזל אריה >>
לצפייה בשאר המזלות >>

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully