וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמד טיבי: אם האהבה של נתניהו אמיתית - שיבטל את חוק הלאום

20.1.2021 / 14:57

החיזור של רה"מ אחר הקול הערבי, ההתנגדות לחבור ליריב החדש-ישן גדעון סער, ההצבעה נגד ההסכם עם האמירויות, הרומן של מנסור עבאס עם הימין והטעויות של הרשימה המשותפת שעלולות לעלות לה במנדטים בבחירות. ח"כ אחמד טיבי בריאיון לפודקאסט "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"נתניהו מסוגל ללכת עם גלביה ולקרוא לעצמו חאג' אבו יאיר ולמכור כנאפה" - כך תיאר יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, את מסע החיזור של ראש הממשלה בנימין נתניהו אחר הציבור הערבי. טיבי אמר את הדברים בריאיון ל"שיחת השבוע", פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS בהגשת הכתבת הפוליטית טל שלו.

ח"כ טיבי תקף את נתניהו בעקבות המהלך, לאחר שבמשך תקופה ארוכה הסית לדבריו נגד הציבור הערבי. "בבחירות האחרונות הוא הוציא מיליונים כדי להפחיד את הימין מקולות הערבים שישפיעו", אמר. "עכשיו הוא מתחיל להתאהב בהם. אם האהבה הזו אמיתית - שיואיל בטובו לבטל את חוק הלאום וחוק קמיניץ שהוא יזם ולחזור בו מההסתות ואז נראה אם זה אותו נתניהו".

"נתניהו סומך על הזיכרון הקצר של אנשים", המשיך טיבי. "הוא מציג את עצמו כמועמד חלש שמתנגד למדיניות ראש הממשלה בעשור האחרון. הוא מסוגל להאשים את הח"כים הערבים בכך שהיו בשלטון בעשור האחרון ולא טיפלו בפשיעה בעוד הוא היה באופוזיציה. הוא מסוגל למכור את השקר הזה, למרות שהוא אחראי על המשך הפשיעה ושפיכות הדמים, הריסות הבנייה והשסע הגדול בין היהודים והערבים. התפקיד שלנו זה להזכיר מיהו נתניהו באמת".

אחמד טיבי בדיון ועדת הכלכלה של הכנסת, 17 ביוני 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
להזכיר לציבור מיהו נתניהו באמת. טיבי/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לפי טיבי, מטרת נתניהו בחיבוק הציבור הערבי - השגת חסינות. "הוא עשה סקרים, הוא אומר שיש חמישה מנדטים שמסתובבים, והוא מתייחס אליהם כאל מנדטים חופשיים שהוא יכול להתנפל עליהם ולנגוס בהם", אמר. "גם אם לא ייצא לו מזה מנדטים, אם ההתקפות שלו על המשותפת ישאירו אנשים בבית - את שלו הוא ירוויח. זה חישוב קר מאוד".

למרות הטינה הברורה לנתניהו, טיבי הבהיר שאם המועמד המוביל מולו יהיה גדעון סער - הרשימה המשותפת תישאר מחוץ למשחק. "שניהם ימין, זו אותה אידאולוגיה", הסביר. "סער קרוב יותר לרובי ריבלין במשנה שלו אבל הוא נץ אידיאולוגי קשה, ולכן לא נמליץ לא על זה ולא על זה".

עם ובלי קשר לנתניהו, הרשימה המשותפת נמצאת בצניחה דרמטית בסקרים ובימים גורליים, כששבועיים לסגירת הרשימות עדיין לא ברור אם ארבע המפלגות ברשימה יצליחו בכלל לשתף פעולה. "ברגע זה הסיכוי הוא 50:50, אולי 51% שהמשותפת תשרוד, זה סיכוי נמוך". לדבריו, ארבע המפלגות שמרכיבות את המשותפת הצליחו בעבר להגיע להבנות שמאפשרות "להרדים את המחלוקות ולעורר את המשותף, אך בקדנציה הזו עוררו את המחלוקות והרדימו את המשותף. זו טעות קשה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בקופת חולים מאוחדת, בית שמש, 18 בינואר 2021. אלי דסה, פול צלמים
"מנסה להשיג חסינות". נתניהו/פול צלמים, אלי דסה

טיבי דחה את הטענה של נתניהו והימין לפיה התנגדות המשותפת להסכמי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ היא שפגעה בפופולריות של המפלגה. "בכל הסקרים שבדקנו מה גורם למצביעי המשותפת לא להצביע או לתמוך בנו, עניין האמירויות היה במקום הרביעי", אמר. "במקום הראשון היה חוסר הישגים - אנשים רוצים שינוי והשפעה". לדבריו, שניים מתוך 15 המנדטים של המשותפת בבחירות האחרונות "היו מנדטים של תקווה ושינוי, של השפעה".

"בלענו צפרדע גדולה באמצעות ההמלצה על גנץ כדי להביא לקץ שלטונו של נתניהו, האיש שהסית נגדנו הכי הרבה מכל ראשי הממשלות", המשיך טיבי. "הבטחנו שיהיה גוש חוסם, שנגיע להסכם קואליציוני כתוב כשאנחנו לא בקואליציה, לגבי פשיעה, הריסות בתים, תקציבים, סטודנטים, הקמת אוניברסיטה, עיר ערבית, חוק שוויון, תהליך מדיני. אלה דברים שהגענו אליהם להבנות עם גנץ. כשהוא נטש ועבר לממשלת נתניהו הלכו לנו שני מנדטים. לאחר מכן, גם אנחנו עשינו טעויות. גם בהצבעות על חוקים, וגם בהתנהלות של הקרבות הפומביים ברחוב בין מרכיבי הרשימה המשותפת".

מנסור עבאס בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ההיסטוריה של נתניהו עם פוליטיקאים והבטחות ידועה". מנסור עבאס/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

במקביל, יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הוביל קו עצמאי של דרישה לשיתוף פעולה עם נתניהו והימין וערער על הקו שמוביל יו"ר הרשימה, איימן עודה. כעת, הליכוד מתנער גם מעבאס ומכחיש פומבית את שיתופי הפעולה. "הצורה שבה נתניהו מתנהל כלפי עבאס היא נבזית", אמר טיבי. "אני לא יודע אם מישהו הבטיח לו הבטחות, אבל אני אמרתי לו שאם מישהו מהחבורה הזו הבטיח לו הבטחות שלא יאמין. ההיסטוריה של נתניהו עם פוליטיקאים והבטחות ידועה".

הוא התחמק מהשאלה אם ידרוש לעמוד בראשות הרשימה המשתפת בבחירות הבאות. "הכל פתוח", אמר. "עד לרגע זה לא דנו בכסאות, תפקידים או מיקומים. במשך שנים הסקרים נותנים לי יתרון על פני האחרים מבחינת אהדה, פופולריות, הערכה והתאמה והוכחתי שאני יכול לאפסן את האגו".

טיבי דיבר עוד על מה הוא חושב על הסיסמה "ביבי או טיבי", מה מהות הברית של הח"כים הערבים עם הפוליטיקאים החרדים, למי באמת מגיע קרדיט על תוכנית החומש 922 לחיזוק המגזר הערבי ומה יצא מההבטחות לתכניות למאבק באלימות ובפשיעה.

seperator

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully