וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "לא אוהב שמשקרים לי. זה קורה הרבה. כשאני מתרגז אני נכנס למצב שתיקה"

10.11.2020 / 16:00

ההכנות לדד-ליין לפיזור הכנסת, התגובה למידור מהסכמי השלום, מדוע הוא לא מתחרט על ההליכה המשותפת עם נתניהו, ומהם הפערים בין "שני הבנימינים"? יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בריאיון אישי לפודקאסט "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"אני לא אוהב שמשקרים אותי. ואני נתקל בזה כל הזמן. זה מוציא אותי מדעתי" - כך אומר יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ בריאיון לפודקאסט "שיחת השבוע" בהגשת הכתבת הפוליטית טל שלו.

לדבריו, כשהוא מגלה שמאן דהוא שיקר לו, "זה קטלני. אני לא צורח, אני מרים את קולי, בתקיפות, באסרטיביות, יש הרבה פעמים שהדבר הזה קורה. אנשים שמכירים אותי מקרוב מעידים עלי שכשאני מתרגז על מישהו אני שותק עליו. אני פשוט נכנס למוד שתיקה".

בחודש הבא ימלאו שנתיים לרגע שבו גנץ נכנס לפוליטיקה, ובמקביל - עוד רגע פוליטי גורלי מתקרב בסוף דצמבר: הדד-ליין שבו הכנסת תתפזר אם הליכוד וכחול לבן לא יגיעו להסכמות על התקציב. "הכוס מלאה", גנץ אומר בהתייחס לדרישה של מפלגתו להעביר את תקציב 2021 עד סוף דצמבר. "או שהדברים האלה מסתדרים, ויש ממשלה מתפקדת באמת, ויש לה גם תקציב והיא גם עובדת נכון ולא משחקת משחקים. כבר באוגוסט אמרתי שהדבר הזה נגמר ולא אתן לזה יותר יד, הוא לא נותן לסיפור הזה יד, ואם מדינת ישראל תלך לבחירות - זה יהיה בגלל נתניהו".

למרות האכזבה מהשותפות עם נתניהו, גנץ אומר: "אין לי חרטות. אני סברתי שבעת הזו נתניהו יתרומם לגודל של האירוע, והפוליטיקה השכיבה אותו, ולצערי זו לא רק פוליטיקה לא עניינית אלא גם עניין אישי מאוד מהותי שמכתיב את העניין הזה. ניקח את השאלה למה אין תקציב, למה לא היה תקציב באוגוסט ולמה לא יהיה תקציב בדצמבר - אין לי שום תשובה חוץ מאינטרס אישי שלא להרוויח אזור חיוג שמאפשר לו אקזיט פוליטי כזה או אחר. אז פה מונח ההבדל בין שני הבנימינים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פערים בין "הבנימינים" ביכולות הפוליטיות. גנץ ומגישת הפודקאסט, הכתבת הפוליטית טל שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד הבדל ניכר לעין בין "שני הבנימינים" הוא הפער בוותק, בניסיון וביכולות הפוליטיות. "החלטות ביטחוניות שאני מקבל בדקה, אצל נתניהו זו החלטה פוליטית בדקה. הניסיון הביטחוני שלי מאפשר לי לקחת החלטות ביטחוניות בדקה, והוא ככה ברמה הפוליטית מיומן מאוד. אני צובר את המיומנות הזו, אני יודע דברים שלא ידעתי קודם, התנסיתי בהם, אני שנתיים בכנסת ובקיא יותר בתהליכים עצמם והמקום שבו אני צריך כביכול להשתפר זה המקום שבו אני לא רוצה להשתפר - שיפסיק להיות אכפת לי". הוא הוסיף כי "לצערי השיטה הפוליטית היא השיטה המבדלת ואני מנסה לבוא עם משהו מחבר וזה יותר מאתגר מבחינה פוליטית. אם אתם רוצים מישהו שמפלג יש לכם את האותנטי אתם לא צריכים אותי. אני לא שונא אף אחד".

את הזעם של מצביעי המרכז-שמאל על הקמת ממשלת האחדות הוא אומר שהוא מבין, אבל מדגיש ש"אין לי על מה להתנצל. אני לא חושב שעשיתי משהו רע. אנשים ציפו לנס שאני אוכל לנפנף את נתניהו ולפתור את הבעיה. סיפקתי להם איזו תאווה של אנטי ביבי. לא השתנתה דעתי שלא צריך לכהן ראש ממשלה עם כתבי אישום, לא השתנתה דעתי שצריך להגביל את כהונת ראש הממשלה, רק בקונוטציה הפוליטית שפגשתי אני לא מסוגל להעביר אותם. פגשתי מציאות של פנדמיה, קורונה, שהביאה איתה חבילת קושי כל כך גדולה, ואני סברתי שבתנאים שנוצרו, אני לא רוצה להשאיר את המדינה מתנפצת על בחירות רביעיות".

לדבריו, "בואו נראה מה קרה בחצי שנה האחרונה - אותם אנשים שתמכו בי מנעתי בשבילם סיפוח שאני חושב שאסור לו לקרות, וכתוצאה מזה היה אפשר לעשות הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות המפרץ - אולי תגידו שיש פה חצי כוס מלאה? אותם אנשים שמפגינים לי ליד הבית יכולים להפגין ליד הבית כי דאגתי שהם יוכלו לעשות את זה. אולי יראו את החצי כוס המלאה?".

גנץ מתח ביקורת על נתניהו ועל כך שמידר אותו ואת שר החוץ גבי אשכנזי מתהליכי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ ואמר כי "נתניהו לא נוהג נכון במידור היתר שלו. אני מבין את הצורך בחשאיות מקדימה אבל הוא עשה שגיאה חמורה שהוא לא חשף אותנו יותר מוקדם לעניין הזה. אף על פי כן השלום הזה מספיק יקר לי כדי שאעבוד שהוא יקרה". ברקע בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית והחזרה של הממשל הדמוקרטי לבית הלבן, הוא אמר כי "נתניהו עושה שגיאה גדולה בזה שהוא לא ממצה את העובדה שיש לו שותף לממשלה שהוא ממלכתי, ענייני ויכול לקדם את עניני המדינה, אבל זו השיטה שלו הוא יעשה מה שהוא מבין".

ג'ו ביידן בנימין נתניהו. AP
"נתניהו עושה שגיאה גדולה". ראש הממשלה וג'ו ביידן (צילום: אי-פי)/AP

גנץ שיבח את ממשל טראמפ ויחסו החם לישראל אך מתח ביקורת על מה שהוא מכנה "הישענות היתר של נתניהו על ממשל רפובליקני מבלי לתת את הקשב לצד הדמוקרטי. הדו מפלגתיות ההכרחית שיש לנו ביחסים עם ארצות הברית זה לא משהו שאנחנו יכולים לזלזל בו. זה לא משנה לנו אם הנשיא רפובליקני או דמוקרטי, זה יחסים חזקים שחייבים להישמר בכל דרך וכל מי שפועל באופן שמשבש את העניין הזה עושה נזק אסטרטגי למדינת ישראל. הישענות היתר של נתניהו על ממשל רפובליקני מבלי לתת את הקשב לצד הדמוקרטי היא טעות ואסור להמשיך אותה. צריך להישאר מאוזנים. עכשיו יש ממשל דמוקרטי, מצוין, וצריך לעבוד איתו וגם עם האחרים".

הוא התייחס לביקורת שנמתחה על ההתמהמהות של הצמרת המדינית בישראל בפרסום הודעות ברכה לביידן והכחיש שהיה מתואם עם נתניהו בנושא. "יש לי תפיסה מדינית משלי, חשבתי שצריך לחכות ולראות שהתוצאות לא הפיכות בשביל לברך בצורה אחראית וגם לתת כבוד לנשיא היוצא. עד ינואר ממשל טראמפ דה פקטו מתפקד, וצריך לעבוד עם הממשל הזה. תפקידי לא לשבת באופוזיציה ולצעוק או להעלות ציוץ בעשר שניות. לי יש אחריות מעשית כשר הביטחון אני חי מעבר לטוויטר ולפייסבוק, זה לא מוקד החיים שלי בכלל, ומי שנמצא באופוזיציה זה יכול להיות מוקד החיים שלו".

גנץ דיבר עוד על למה הוא נכנס ונשאר בפוליטיקה, על ההשוואות לראש הממשלה המנוח יצחק רבין ועל חילופי הממשל הקרובים בוושינגטון.

עוד בוואלה!

דני דיין: ניצחון של ביידן - הזדמנות לשקם את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית

לכתבה המלאה

"שיחת השבוע" הוא פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS. מדי פרק יתארחו בו דמויות מפתח בחברה הישראלית לשיחה על האתגרים הפוליטיים, המשפטיים והחברתיים שנמצאים על סדר היום.

הפודקאסט "שיחת השבוע" זמין באפליקציות הפודקאסטים ספוטיפיי, אפל וגוגל פודקאסט.

לפרקים הקודמים:
שיחת השבוע עם דני דיין
שיחת השבוע עם בצלאל סמוטריץ'
שיחת השבוע עם חמי שלו
שיחת השבוע עם מירב כהן
שיחת השבוע עם עמוס גלעד
שיחת השבוע עם יאיר לפיד
שיחת השבוע עם מיכל כהן
שיחת השבוע עם שמרית מאיר
שיחת השבוע עם אייל ארד
שיחת השבוע עם אילנה דיין
שיחת השבוע עם אפרים הלוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully