וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני דיין: ניצחון של ביידן - הזדמנות לשקם את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית

27.10.2020 / 17:34

מדוע יהודי ארה"ב נפגעים אישית ממדיניות ישראל, למה יש פער אדיר בין ישראל ליהדות ארה"ב סביב טראמפ, מדוע הקול היהודי הולך למועמד הדמוקרטי וכיצד תוצאות הבחירות ישפיעו עלינו. הקונסול הכללי לשעבר של ישראל בניו יורק בריאיון לפודקאסט "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"ביידן הוא לא אובמה, הוא מאסכולה אחרת. ביידן וקמלה האריס זה הטיקט הכי פרו-ישראלי שיכולנו לקוות לו במפלגה הדמוקרטית. ולכן הצעתי היא לראות בניצחון של ביידן, אם יקרה, הזדמנות ולא משבר. אני חושב שזאת תהיה אולי ההזדמנות האחרונה שלנו לתקן את יחסינו המשובשים עם המפלגה הדמוקרטית ואני חושב שאין צמד יותר טוב מבחינתנו לרקוד איתו את הטנגו הזה". כך אומר דני דיין, הקונסול הכללי היוצא של ישראל בניו יורק, לפודקאסט "שיחת השבוע" בהגשת הכתבת הפוליטית טל שלו.

דיין משבח את מדיניות ממשל טראמפ כלפי ישראל ואמר כי היא ידידותית ביותר, "בממדים היסטוריים". עם זאת, בנסיבות הנוכחיות, אומר דיין, אם ביידן ינצח, הוא המועמד הדמוקרטי המועדף גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "שמעתי פעם את ביידן אומר שהוא לא מסכים עם כמעט שום דבר שביבי אומר, אבל הוא אוהב את הממזר הזה. היום אנחנו יודעים שיחסים אישיים הם מרכיב חשוב ביחסים בינלאומיים. סוד גלוי שנתניהו היה מעדיף רפובליקני אבל אם נגזר עליו לעבוד עם דמוקרטים - ביידן הוא בשבילו בחירה נוחה יחסית".

דני דיין. נועם מושקוביץ
"ממשל טרארמפ - ידידותי בממדים היסטוריים". דיין/נועם מושקוביץ

בהתייחס לפער הגדול בין התמיכה הגורפת של יהודי ארצות הברית בביידן לעומת הפופולריות האדירה לה זוכה טראמפ בישראל, אומר דיין: "הייתי רוצה ששיקול ההצבעה המרכזי של יהודי ארצות הברית יהיה ישראל, אבל הוא לא - אפילו לא השני או השלישי. בישראל אנחנו חושבים לפעמים שיהודי ארצות הברית הם ישראלים בהמתנה, אבל הם אמריקנים לכל דבר, עם זיקה גדולה לישראל אבל אמריקנים. הם מצביעים על פי שיקולים אמריקנים, תפיסת העולם שלהם ליברלית ופתוחה, ולכן הם מצביעים למועמד הדמוקרטי. האם הייתי רוצה שהנושא הישראלי יתפוס מקום יותר גבוה בשיקולים? בוודאי, אבל אנחנו צריכים להבין שלא זה המצב. הם יצביעו לביידן בכל מקרה, בגלל מדיניות ההגירה של טראמפ, בגלל מדיניות הבריאות של טראמפ, בגלל אופיו של דונלד טראמפ. בשבילם טראמפ הוא רעיל וכל מה שהוא נוגע בו זה רעיל".

למרות זאת, הוא סבור כי המשבר הגדול בין ישראל ויהדות ארצות הברית אינו נוגע לפוליטיקה, אלא לפלורליזם דתי. "הכותל כמשל - זה יוצר יותר חיכוך מאשר בנושאים הפוליטיים, שם גם אם יש חילוקי דעות יהודי ארצות הברית מבינים בסך הכול שישראל היא מדינה ריבונית ומוכנים לגבות את זה. בנושאים שנוגעים לזכויות שלהם, שאנחנו גורמים להם להרגיש לא רצויים, אם לא זרים במדינת היהודים - אלה לא חילוקי דעות, אלא פגיעה שאצל רבים היא פגיעה אישית. זה יימשך כל עוד תימשך האדישות או חוסר העניין של החברה הישראלית ביהודי ארצות הברית".

עוד בוואלה!

חמי שלו: הסקרים לרעת טראמפ, אבל ההפתעה עשויה להגיע מכל מקום

לכתבה המלאה
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"בחירה נוחה עבור נתניהו". ביידן/רויטרס

הוא מוסיף כי "אני לא מוטרד ממשבר כזה או אחר ומה תהיה הכותרת בשבוע הבא. אני כן מוטרד מאוד ממה יהיה כתוב בספר ההיסטוריה היהודית שייכתב בעוד 50 או מאה שנה. אני מאוד מפחד שיש סכנה שיהיה כתוב שבמהלך המאה ה-21 העם היהודי התפצל לשני שבטים או גרוע מכך, שאחד השבטים הלך לאיבוד. ואם זה יקרה לא נוכל להגיד שאנחנו לא אחראים לזה, כי בסוף אנחנו האח הבכור עם האחריות ואנחנו לא ממלאים את האחריות הזו".

דיין דיבר עוד על מורשת טראמפ במזרח התיכון, היעלמותה של ישראל ונושאי מדיניות חוץ מהקמפיין, מגמת ההקצנה לשמאל במפלגה הדמוקרטית, והאם הסיפוח בכלל עוד רלוונטי?

"שיחת השבוע" הוא פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS. מדי פרק יתארחו בו דמויות מפתח בחברה הישראלית לשיחה על האתגרים הפוליטיים, המשפטיים והחברתיים שנמצאים על סדר היום.

הפודקאסט "שיחת השבוע" זמין באפליקציות הפודקאסטים ספוטיפיי, אפל וגוגל פודקאסט.

לפרקים הקודמים:
שיחת השבוע עם בצלאל סמוטריץ'
שיחת השבוע עם חמי שלו
שיחת השבוע עם מירב כהן
שיחת השבוע עם עמוס גלעד
שיחת השבוע עם יאיר לפיד
שיחת השבוע עם מיכל כהן
שיחת השבוע עם שמרית מאיר
שיחת השבוע עם אייל ארד
שיחת השבוע עם אילנה דיין
שיחת השבוע עם אפרים הלוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully