וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנית פלוג: "שנה נוספת בלי תקציב - אבסורד ומחדל קשה"

15.11.2020 / 16:12

ההשלכות של המשבר הפוליטי על המשק, היעדר תקציב ושיטת ה"קופסאות" למאבק בקורונה, הכאוס במשרד האוצר ומתי נראה אופק חיובי. נגידת בנק ישראל לשעבר בריאיון לפודקאסט "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"המחשבה שניכנס לעוד שנה בלי תקציב זה אבסורד שאין כדוגמתו" - כך אומרת נגידת בנק ישראל לשעבר פרופ' קרנית פלוג לפודקאסט "שיחת השבוע" בהגשת הכתבת הפוליטית טל שלו. ברקע המשבר הפוליטי סביב התקציב והאפשרות שהכנסת תתפזר מבלי שיעבור תקציב לשנה הבאה, הוסיפה פלוג כי "לצאת לדרך שוב עם תקציב מאוד מרסן, תקציב המשכי שלא הותאמו בו סדרי עדיפויות לצרכים הנוכחיים, זה מחדל קשה".

לדבריה, השלכות היעדר תקציב עדכני הן פגיעה בשירות לאזרחים. "העובדה שבכל השנה האחרונה אנחנו נשענים על תקציב שגובש לפני שנתיים ומוציאים מדי חודש 1/12 אומר שיש הרבה מאוד צרכים שלא מקבלים מענה. הרכב התקציב בתקופה שהממשלה צריכה לתמוך בהתאוששות של המשק צריך להיות שונה מהרכב התקציב כשזה גובש לפני שלוש שנים", אומרת פלוג.

על שיטת ה"קופסאות" שבהן הממשלה משתמשת כדי להקצות תקציבים גדולים למאבק בקורונה, אמרה פלוג כי זהו "כלי שאפשר להשתמש בו רק לנושאים שהם חד פעמיים וייחודיים - הוצאות ישירות לטיפול במשבר. זה לא בלתי סביר להשתמש בקופסאות. הממשלה השתמשה בקופסאות גם באירועים ביטחוניים בעבר, אבל זה כלי שמתאים רק לחלק הזה של ההוצאה. מעבר לזה, מדינה צריכה תקציב, שמשקף את סדרי העדיפויות והצרכים, ובעצם מאפשר לתת מענים לכל מגוון הצרכים של שירותים ציבוריים".

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מדברת במהלך מסיבת עיתונאים בירושלים. 8 באוקטובר 2018. פלאש 90, פלאש 90
"יש הרבה מאוד צרכים שלא מקבלים מענה". פרופ' פלוג/פלאש 90, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ חגגו את אשרור דירוג האשראי של ישראל בסוף השבוע. אולם פלוג, שמכהנת כיום כסגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה באוניברסיטה העברית בירושלים, מזהירה כי ההתנהלות הכלכלית הלא מסודרת של המדינה עלולה לגבות "מחיר כבד, במיוחד במשבר שבו יש חשיבות לקבלת ההחלטות הנכונות שיעזרו לעסקים לצלוח אותו, ולתמיכה בפעילות בהשקעות בתשתיות וההכשרות מקצועיות. אי הקביעה של התקציב מוסיפה עוד נדבך לאי הוודאות במגזר העסקי".

כשהשווקים הפיננסיים וחברות הדירוג רואות את ההתנהלות התקציבית "הלא מסודרת ולא לפי הכללים", טוענת פלוג, "זה פוגע באמינות ההתנהלות של הממשלה וזה יכול להביא לעלייה בפרמיית הסיכון ושינוי אופן הדירוג. אם הכאוס הזה יימשך ואי-הוודאות הפוליטית ימשיכו - זה יכול בסוף להשפיע על הדירוג השלילי שלנו".

עוד בוואלה!

גנץ: "לא אוהב שמשקרים לי. זה קורה הרבה. כשאני מתרגז אני נכנס למצב שתיקה"

לכתבה המלאה

על רצף ההתפטרויות של בכירי משרד האוצר אמרה פלוג: "אין ספק שהעובדה שחלקים מהצמרת הכלכלית התפטרו עם טענות כאלה ואחרות, והתחושה שלא ניתן משקל מספיק ראוי לעמדת הדרג המקצועי בגיבוש המדיניות, זה מסוג הדברים שעלול לפגוע בסופו של דבר באיך רואים אותנו בעולם".

פלוג דיברה עוד על הענפים והמגזרים העסקיים שנפגעו הכי קשה, משך הזמן שיידרש כדי להתאושש מהמשבר ועל חיסון הקורונה והשלכותיו על הפעילות הכלכלית.

"שיחת השבוע" הוא פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS. מדי פרק יתארחו בו דמויות מפתח בחברה הישראלית לשיחה על האתגרים הפוליטיים, המשפטיים והחברתיים שנמצאים על סדר היום.

הפודקאסט "שיחת השבוע" זמין באפליקציות הפודקאסטים ספוטיפיי, אפל וגוגל פודקאסט.

לפרקים הקודמים:
שיחת השבוע עם בני גנץ
שיחת השבוע עם דני דיין
שיחת השבוע עם בצלאל סמוטריץ'
שיחת השבוע עם חמי שלו
שיחת השבוע עם מירב כהן
שיחת השבוע עם עמוס גלעד
שיחת השבוע עם יאיר לפיד
שיחת השבוע עם מיכל כהן
שיחת השבוע עם שמרית מאיר
שיחת השבוע עם אייל ארד
שיחת השבוע עם אילנה דיין
שיחת השבוע עם אפרים הלוי
עוד פודקאסטים מומלצים >

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully