וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בנצרת: "עידן חדש לערבים ויהודים"; 12 עצורים בהפגנות נגדו

עודכן לאחרונה: 14.1.2021 / 8:03

במהלך ביקורו בעיר שב רה"מ והתנצל על הסרטון השנוי במחלוקת בו גינה הצבעת ערבים לקראת בחירות 2015, וטען כי דבריו עוותו: "כוונתי הייתה להזהיר מפני הצבעה לרשימה המשותפת". מחוץ לאולם מחו תושבי העיר. ח"כ עודה: "נתניהו מפלג, שוטרים הרביצו למפגינים"

בווידאו: עימותים בהפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו/צילום: יואב איתיאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (רביעי) בעיריית נצרת, פנה לציבור הערבי והבטיח "עידן חדש ליהודים וערבים". בנוסף, הוא מתח ביקורת על הרשימה המשותפת.

מחוץ לנאום התקיימו עימותים בין שוטרים למפגינים, שמחו נגד נתניהו. לפחות 12 מבין המפגינים נעצרו. בין המוחים היו גם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מסיעות חד"ש, תע"ל ובל"ד, שגינו את התנהלות המשטרה באירוע, וטענו כי הותקפו על ידי שוטרים.

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
הרוחות סוערות. נצרת, היום/יואב איתיאל

את נאומו בעיריה פתח נתניהו בהבהרה לגבי אמירתו השנויה במחלוקת מבחירות 2015, בה הזהיר את בוחריו כי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי".

"במשך שנים גורמים פוליטיים בארץ עיוותו את דבריי בבחירות 2015", אמר נתניהו. "אמרתי אז ואני אומר היום: כוונתי לא הייתה להזהיר מעצם ההצבעה בבחירות של האזרחים הערבים. כל האזרחים צריכים להצביע. כוונתי הייתה להתריע נגד הצבעה לרשימה המשותפת, ואכן כמה שנים לאחר מכן, כולכם ראיתם שמשותפת התנגדה להסכמי השלום ההיסטוריים שהבאתי עם מדינות ערב. מיד לאחר הבחירות הזמנתי נציגים למעון ראש הממשלה, הבהרתי והתנצלתי ואני עושה זאת שוב גם היום. אזרחי ישראל הערבים חייבים להיות חלק מלא ושווה בחברה הישראלית".

הוא אמר עוד כי הוא גאה בציבור הערבי. "ברופאים והאחיות שמשרתים בכל בית חולים בארץ, אני גאה במנהדסים, במורים, ביזמים, נשות העסקים בחברה הערבית, רוצה לראות אתכם משתלבים, משתתפים באופן מלא בסיפור ההצלחה האדיר שנקרא מדינת ישראל".

"זוהי הזדמנות להתחיל עידן חדש לכולנו, ליחסים בין היהודים וערבים. עידן של כבוד, של שיוויון, ביטחון אישי, שגשוג, הזדמנויות ועוצמה", הוסיף נתניהו. "מי שטוען שאנחנו נזכרנו בציבור הערבי רק לקראת הבחירות או שהוא משקר או שלא יודע עובדות. בימים אלה מכינים עוד תוכנית חומש, זה יותר ממה שהשקיעו כל ממשלות ישראל יחד בכל שנות המדינה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעיריית נצרת, 13 בינואר 2021. קונטקט, צילום מסך
"גאה בציבור הערבי". נתניהו/צילום מסך, קונטקט

נתניהו התייחס גם למאבק בפשיעה בחברה הערבית, וטען כי לאורך עשרות שנים הייתה רק תחנת משטרה אחת ביישובים הערביים - בנצרת, וכי בשש השנים השנים האחרונות נבנו "פי עשרה". טענה זו אינה מדויקת, שכן לבד מתחנת נצרת הייתה גם תחנת משטרה בשפרעם.

"יש הרבה מה לעשות כדי שתרגישו בטוחים ושלווים ביישובים שלכם. רוצה שתוכלו לצאת מהבתים שלכם בלי פחד. ביקשתי מהשר לביטחון פנים להכין תוכניץ שתמגר אלימות ופשיעה בחברה הערבית", הוסיף (יצוין כי זו תוכנית שהכין השר הקודם במשרד, גלעד ארדן, כבר ב-2016-2015 אך תקצובה נדחה בגלל קיצוצים, ט"ש). "בינתיים סיכמתי עם שר הפנים דרעי ושר האוצר ישראל כץ על פעולה מידית שמאפשרת לכל ראש עיר לקחת עד 15% מתקציבי הפיתוח ולהקצות את זה לביטחון אישי".

בנוגע למחאה בעיר, אמר נתניהו כי "ההפגנות של הרשימה המשותפת הן סימן לייאוש. הם מיואשים בצדק. גם הם רואים את התמיכה ההולכת וגוברת בי ובליכוד בחברה הערבית, זה מרגש אותי מאוד". הוא סיכם במילים: "אזרחי ישראל הערבים - אתם מצטרפים לליכוד כי אתם רוצים להצטרף למפלגת שלטון, עם הנהגה חזקה, כוח ורצון. אם יהודים וערבים יכולים לרקוד יחד ברחובות דובאי הם יכולים לעשות את זה גם בישראל".

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
נצרת, היום/יואב איתיאל

ראש העיר נצרת, עלי סלאם, עלה לדבר אחרי נתניהו, והביע בו תמיכה. "חלק גדול מהמשותפת - אני לא רואה אותם ולא סופר אותם. תחליפו את התקליט שלכם. תגידו שאנחנו רוצים שלום ורוצים טוב לחברה הערבית". סלאם ביקש מנתניהו לעצור את כל הריסות הבתים לשנתיים-שלוש במגזר הערבי כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית, להרחיב את גבולות העיר נצרת, ולהסדיר את הכפרים הבלתי מוכרים בנגב.

"יש בחירות עוד מעט - מה שראש הממשלה עשה אף אחד לא עשה. בחיים לא היה לנו טוב כמו עכשיו", אמר סלאם. "אם לא אתה היית בקורונה, לא יודע מה היינו עושים. אתה דואג לכל התושבים, לא אכפת לך ערבים או יהודים, ועם כל הבלאגן אתה גם עושה שלום". הוא קרא לנתניהו להתייחס באופן שווה לרשויות היהודיות והערביות. "איך שאתה מתייחס לאלי ברדה ראש עיריית מגדל העמק - תתייחס כך גם לכל ראשי הרשויות הערביות", אמר, "הבקשה שלי היא שתתייחסו אלינו ותתנו לנו. מבטיח לך שאנחנו נתמוך בך".

"המשותפת לא עשו כלום. כל החברה הערבית מאוכזבת על מה שנתנו ועל העבודה שלהם ועל היחס שלהם לאלה שהצביעו להם. ראיתי את ההפגנות שלהם, רוצה להגיד לכל העולם, מנצרת עיר הבשורה - טוב לנו, ואנחנו נמשיך ביחד ונחיה ביחד במדינה שלנו. בקשה אחרונה: אל תשכח אותנו כשיהיה גם שלום עם הפלסטינים", סיכם את דבריו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעיריית נצרת, 13 בינואר 2021. קונטקט, צילום מסך
"יש הרבה מה לעשות". נתניהו בהצהרה לתקשורת, היום/צילום מסך, קונטקט

ביקור נתניהו לווה במחאה גדולה ברחובות נצרת, בהשתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת. "הבריחה הגדולה של נתניהו ממשפט הביאה אותו לנצרת בניסיון נוסף לפלג את החברה הערבית ולחלק אותנו לטובים ורעים", תקף איימן עודה, יו"ר הרשימה. "היה בזה משהו מעורר רחמים אם לא היה מביא איתו כוחות משטרה עצומים שמרביצים למפגינים ועיתונאים. אם ככה נראים ניסיונות הפיוס שלך עדיף שתשאר בבית".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, המשתתפת בהפגנה, תקפה גם היא את ראש הממשלה. "נתניהו, גדול המסיתים נגד החברה הערבית, והאיש שנכשל בטיפול במגיפת הקורונה, מגיע עכשיו לנצרת כדי לקושש קולות של ערבים. הציבור הערבי מבין בפוליטיקה ויודע לזהות את הצביעות והשקרים של נתניהו - הוא לא יתן לראש הממשלה הרע הזה שום תמיכה - לא משנה כמה 'ערבים טובים' הוא יגייס לצידו", כתבה תומא-סלימאן בחשבון הטוויטר שלה.

ח"כ אחמד טיבי מסיעת תע"ל עקץ את נתניהו, ברקע הפשיעה הגואה במגזר הערבי. "מתקפת האהבה של נתניהו לערבים עוברת דרך מכות ודחיפות של שוטרים נגד המפגינים והעיתונאים בנצרת שבאו למחות על הניצול הציני שלו לחיסונים לפני הבחירות וחיפוש אחרי קולות של ערבים כדי להשיג חסינות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "איפה השוטרים האלה כשצריך אותם מול הפושעים ומבריחי הנשק ודמי החסות".

חבר הכנסת לשעבר מטעם בל"ד, ג'מאל זחאלקה, טען כי הותקף באלימות על ידי שוטרים בהפגנה. "שוטרים הפילו אותי בכוח", אמר. והבטיח כי "נאבק בכל הכוח נגד הליכוד ונתניהו ולא ניתן לו להוליך שולל, נחשוף את פרצופו האמתי כגזען, תוקפן ועוין לציבור הערבי". טענות דומות השמיעו גם חברי הכנסת סונדוס סאלח, היבא יזבק, אמטאנס שחאדה ותומא-סולימאן. סאלח אף פונתה לבית החולים הסקוטי בעיר. יו"ר הכנסת יריב לוין, ממפלגתו של נתניהו, מתח ביקורת על התנהלות המשטרה, ומסר כי אין לקבל את הרחקתם של הח"כים מההפגנה.

"חופש התנועה של חברי הכנסת הוא מרכיב הכרחי ביכולתנו למלא את תפקידנו. יש להקפיד כי זכות זו תכובד גם על ידי המשטרה", מסר.

מהמשטרה נמסר: "בטרם הגעת ראש הממשה לביקור בעיר, החלה מחאה של עשרות מפגינים. במהלך המחאה פונו מהציר ארבעה חברי כנסת שחסמו את נתיב השיירה וסירבו לפנותו למרות בקשות חוזרות ונשנות של השוטרים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה לכל אדם בגבולות החוק אולם לא נאפשר הפרת הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

"הוא רק מפריד ומפלג"

הביקור מגיע יממה לאחר שעלי סלאם, ראש עיריית נצרת, הופיע בסרטון בו הוא מביע תמיכה באיש החינוך נאיל זועבי, מוסלמי מכפר נין שמביע זה שנים עמדות פרו-ציוניות ונחשב לתומך מושבע של נתניהו, המבקש להתמודד ברשימת הליכוד. נתניהו יקיים ביקור מתוקשר במרכז החיסונים "דיאנה" שבמרכז העיר, ולאחריו יקיים מפגש סגור לתקשורת עם סלאם.

אמש, הופצה שמועה שנתניהו מתכוון לשריין לסלאם עצמו מקום גבוה ברשימה, וכי ביקורו נועד גם כדי להכריז על חבירת סלאם אליו. ראש העיר השנוי במחלוקת מוכר לא רק כמתנגד מושבע של הרשימה המשותפת ודמויות בה אלא גם כמי שלא מהסס להביע בפומבי ביקורת קשה כנגד מדיניות הממשלה, המפלה לטענתו את העיר - גם במהלך משבר הקורונה.

"אי אפשר שביום הזה שהוא צריך להיות בבית המשפט הוא דוחה את בית המשפט בגלל שיש קורונה ובא לעשות עסקאות של בחירות", אמר סוהיל דיאב, תושב העיר בן 66 "לנתניהו אני אומר לא אהלן ולא סהלן בעיר הזאת. העיר הזו לא רוצה אורחים כמוך, מהנדס חוק הלאום הגזעני, עם כל כתבי האישום ועם המדיניות שלו האנטי פלסטינית, האנטי ערבית, אנטי דמוקרטית, האנטי שמאלית.

"הוא רק מפריד ומפלג", תקף דיאב, והתייחס גם לשיתוף הפעולה מצידו של ראש העיר. "כל מי שמקבל את פניו של בנימין נתניהו הוא שותף בפשע הזה", אמר.

בינתיים, בעירייה התנערו מהסרטון שהופץ, וראש העיר עצמו, בראיונות בשפה הערבית הבוקר, הכחיש את השמועות, התנצל על הסרטון, והבהיר כי התבקש לעשותו למטרה אחרת. סלאם וטען בתוקף כי נבחר לכהן כראש העיר נצרת וכי הוא מתכוון להישאר בתפקיד ואינו מתכנן לרוץ לכנסת במסגרת רשימה כלשהי.

ברחוב הנצרתי קל יותר להפנות את הביקורת כלפי ראש הממשלה, מאשר כנגד ראש העיר, אולם גם על סלאם נשמעה ביקורת בעיר. "מתאים לו, הוא בכלל חושב שהוא מנהיג בסדר גודל של טראמפ או לפחות ראש העיר החשובה בעולם, אז להיות ח"כ 'קטן עליו'", אמר אחד מהם בגיחוך.

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
הופצה קריאה "לכל הכוחות הפטריוטיים". נצרת, היום/יואב איתיאל

פעילים פוליטיים קראו "לכל הכוחות הפטריוטיים בנצרת ובאזור", להשתתף בהפגנה "נגד נוכחותו של נתניהו ונגד עסקאות הבחירות על חשבון עמנו, עניינם וכבודם", בקריאה "נצרת נקיה מהמפלגות הציוניות". גם בקבוצות "הדגלים השחורים" הופצה קריאה להצטרף להפגנה.

"זה דבר הזוי. ביבי ששם את החוקים נגד הערבים בא לעיר ערבית כדי לקבל את הקולות שלהם אחרי שהפסיד את כל התמיכה מהחברים שלו בגלל בתי המשפט והחשדות", אמר לוואלה! NEWS השחקן מוחמד ג'בארין, תושב העיר, לקראת הביקור. "המשחק החדש של נתניהו זה להביא את הקולות הערבים דרך זה שיצהיר שהוא החבר החדש שלנו".

הוא הבטיח כי בנצרת יזכירו לנתניהו את חוק הלאום, חוק קמניץ וכן את "אזלת היד וההתנערות מאחריות לגבי הפשיעה והאלימות הרצחנית המסלימים בחברה הערבית".

הוא גם ציין כי "הרבה פוליטיקאים כבר נפלו במלכודת הדבש של ביבי, כמו גנץ ואפילו מנסור עבאס והנה הוא עושה את המשחק שלו עוד פעם עם אנשים לא כל כך חזקים ומנוסים". הוא קרא לח"כ עבאס לחזור בו. "אם תתמוך במישהו אז שיהיה זה מי שישפר את המיגזר הערבי ולא מי שמפיץ גזענות ומאיים עלינו", אמר.

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
"בא לקבל את הקולות אחרי שהפסיד את התמיכה מהחברים שלו". היום בנצרת/יואב איתיאל

לדברי פידאא טבעוני, תושבת נצרת, שבעבר כבר התמודדה על מקום בכנסת מטעם חד"ש, "זו השיטה של נתניהו - בן אדם מושחת שיעשה הכול כדי לא להיכנס לכלא, ולוחץ על ראשי רשויות שהם ממש במצוקה. היא הוסיפה כי "שקוף לגמרי שהמטרה שלו היא להגיע לכל קול, גם לכאלה שהוא מתעב. זה בן אדם גזעני שעסוק רק בעצמו ומבחינתו על הדרך כמו שניסה לפרק את המשותפת אז למה לא לפרק את המרקם הרגיש בנצרת".

אולם היא הבהירה כי "לא נסכים לקבל שירותים בתמורה לאובדן הכבוד שלנו. כאזרחים שווים מגיעות לנו זכויות, שיוויון הזדמנויות ושמירה על ערכינו הלאומיים גם בלי להתרפס לשליט. מה שבטוח הוא שהוא לא יצליח בזה".

היא קראה לראש העיר להצטרף למפגינים נגד נתניהו, ולא לביקור ראש הממשלה, אותו הגדירה "מבויים". "העירייה כבר הודיעה שעלי סלאם מתחרט על הוידאו שעשה עם דברי החנופה וברשתות החברתיות הוא חוטף על הראש. נתניהו כמו שלא הצליח באום אל פחם ובטירה וזכה רק לבוז כך ייכשל אצלנו. כל הכוחות בעיר דואגים לו לקבלת פנים כדי שישמע מה תושבי נצרת חושבים עליו באמת", אמרה.

זועבי לא היה זמין לתגובה, התגובה תובא לכשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully