וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירייה הגורלית, הפגנות התמיכה והמשפט המטלטל: גלגולה של פרשת אזריה

4.1.2017 / 0:19

בבוקר פורים, אחרי פיגוע דקירה שבו נפצע חברו, הגיע סמל אלאור אזריה לזירה בחברון וירה למוות במחבל ששכב פצוע על הקרקע. הירי תועד, הופץ - והשאר היסטוריה. משפט ארוך שאליו זומנו 52 עדים התנהל, והיום יגיע שיא נוסף בפרשה: השופטים יכריעו האם הוא אשם בהריגה

עריכה: נועה לוי ואביב אירגז

ירייה אחת, 11 דקות לאחר פיגוע דקירה שאירע במרץ האחרון, טלטלה את החברה הישראלית ואף הכניסה לסחרור את היחסים שבין צה"ל לממשלה. מאז אותה ירייה במחבל המנוטרל שגרמה למותו, התנהל משפט ארוך שבו כל צד ניסה להוכיח את גרסתו. הבוקר בשעה 10:00, חודשיים מתום המשפט, יכריע הרכב השופטים אם סמל אלאור אזריה אשם בהריגה או לא.

רגע לפני ההכרעה, נחזור ליום שבו הכול התחיל - 24 במרץ, 8:10, בוקר חג פורים. שני מחבלים, עבד אל-פתאח א-שריף ורמזי עזיז א-קסראווי תמימי, מגיעים לחסם ז'ילבר בשכונת תל רומיידה בחברון ומנסים לדקור חייל וקצין מגדוד שמשון שהיו באותה עת בעמדה. החייל נדקר בכתפו ונפצע באורח קל, אך הוא והקצין מצליחים לירות בשני המחבלים. מהירי נהרג תמימי ונפצע באורח קשה א-שריף. כמה דקות לאחר מכן מגיע לזירה מפקד הפלוגה, רס"ן תום נעמן, עם החפ"ק שלו, בהם החובש הפלוגתי, סמל אלאור אזריה. 8:21, 11 דקות אחרי הפיגוע, ולאחר שטיפל בחברו שנדקר, פונה אזריה לעבר המחבל, יורה בראשו של א-שריף, וגורם בכך למותו.

בסביבות השעה 15:00 מפיץ ארגון "בצלם" סרטון המתעד את הירי בראשו של המחבל. מדובר צה"ל נמסר בעקבות פרסום הסרטון: "מתחקיר ראשוני עולה כי מדובר באירוע חמור הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו. לאור ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע על ידי המפקדים נפתחה חקירת מצ"ח. החייל הושעה מתפקידו עד לסיום החקירה".

לקריאה נוספת:
לצמצם את התחום האפור: כך שינתה הירייה של אזריה את צה"ל מבפנים
הקריה תחת אבטחה: המשטרה נערכת להפגנות אחרי הכרעת הדין של אזריה
איזנקוט יממה לפני הכרעת משפט אזריה: "גבר בן 18 הוא לא הילדון של כולנו"

תיעוד: חייל צה"ל יורה בראשו של המחבל החי בעודו שרוע על הקרקע. עיבוד תמונה
זירת הירי בחברון, כפי שתיעדה מצלמת "בצלם"/עיבוד תמונה

הדיווח על הירי מועבר למפקדי הגזרה הבכירים יותר וכן למפקד חטיבת כפיר, אל"מ גיא חזות, שהגיע למקום האירוע כארבע שעות לאחר מכן, לצורך קיום תחקיר ראשוני. הוא זה שמורה להשעות את אזריה. חזות מעביר דיווח על הירי לפרקליט הצבאי, תא"ל שרון אפק, והאחרון מחליט על פתיחת חקירה במצ"ח. האירוע מדווח גם לרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, והוא מעביר את הפרטים על המקרה לשר הביטחון לשעבר משה יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהתחלה נתניהו הסתייג מהירי. "מה שהתרחש בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל. צה"ל מצפה מחייליו לנהוג בקור רוח בהתאם להוראות הפתיחה באש", אמר ביום האירוע. אך ימים ספורים לאחר מכן, ריכך נתניהו את הטון ואמר: "חיילי צה"ל, הילדים שלנו, עומדים בפני התקפות טרור רצחניות מצד מחבלים שבאים להרוג אותם. בתנאי שטח בתנאי לחץ ואי-ודאות".

שר הביטחון דאז יעלון טען כי "האירוע שבו מתועד חייל צה"ל מגיע לשטח הפיגוע בחברון, יורה במחבל דקות לאחר שכבר נוטרל ושוכב על הקרקע, הוא חמור ביותר ומנוגד באופן מוחלט לערכי צה"ל ולמוסר הלחימה שלו. אסור לנו לאפשר, גם בשעה שהדם רותח, אובדן עשתונות שכזה ואובדן שליטה שכזה. האירוע הזה יטופל במלוא החומרה". דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס בשעתו באופן פומבי לירי בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו. "זה לא צה"ל, אלו לא ערכי צה"ל וזו לא תרבות צה"ל", כתב. בהמשך ציין איזנקוט כי לחייל עומדת חזקת החפות.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בכינוס של ראשי תנועות נוער בקריה, תל אביב. מאי 2016. דנה שרגא, משרד הביטחון
"אלו לא ערכי צה"ל". יעלון/משרד הביטחון, דנה שרגא

באותו הלילה נחקר אזריה לראשונה במצ"ח ולמחרת הוא מובא לדיון בהארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו. מעצרו מוארך בארבעה ימים. אזריה חשוד כעת בעבירת רצח. ארבעה ימים לאחר מכן מתייחס יעלון במליאת הכנסת לפרשת החייל היורה ואומר: "המפקדים בשטח הבינו שיש פה אירוע חריג של חייל שסרח ולא של גיבור. מה אתם רוצים? צבא מתבהם?! מה שקרה בחברון וגרם לחקירת האירוע זה לא סרטון 'בצלם'. כבר מיד ברמת הפלוגה, הגדוד, החטיבה, נערך תחקיר ראשוני ביום חמישי, שהשורה התחתונה היה דיווח לרמות הממונות של חייל שסרח ולא של גיבור". הוא הדגיש כי ההחלטה להעביר את הנושא לטיפול מצ"ח התקבלה טרם פרסום הסרטון.

בסוף החודש מובא אזריה לדיון בהארכת מעצר נוספת בבית הדין הצבאי בקסטינה, שם הופכים השופטים את מעצרו למעצר פתוח במחנה נחשונים. במהלך הדיון מפגינים מאות מחוץ לשערי בית הדין בקריאה לשחררו. אחד האורחים באולם בית הדין הצבאי הוא שר הביטחון לעתיד, אביגדור ליברמן, שהיה אז ח"כ באופוזיציה. בסיום הדיון הוא יוצא נגד דברי ראש הממשלה ושר הביטחון. "באנו לכאן על מנת לתמוך בחייל ולפחות לאזן את ההתערבות הבוטה של ראש הממשלה ושר הביטחון. לי ברור שאני מעדיף חייל שטועה בשיקול הדעת ובחיים מאשר חייל מהסס וחס וחלילה קורה לו משהו".

נתניהו מתקשר לאביו של אזריה: "מבין את מצוקתכם"

לנוכח הלחץ הציבורי והפוליטי, מתקשר באותו הערב ראש הממשלה לצ'רלי, אביו של אזריה. "שמעתי את הדברים שאמרת, אני אב לחייל, אני מבין את המצוקה שאתם מצויים בה", אומר לו נתניהו. "אני בטוח שהבדיקה מתחשבת במכלול הנסיבות הללו ואני משוכנע שהיא תהיה מקצועית והוגנת כלפי הבן שלך".

נתניהו על הפיגוע בטורקיה: המאבק בטרור הוא מאבק עולמי. לשכת העיתונות הממשלתית
"הבדיקה תתחשב בנסיבות". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

ב-14 באפריל מגישה התביעה הצבאית הצהרת תובע נגד החייל אזריה, ובה מוסב החשד מרצח להריגה. כמה ימים לאחר מכן מותר שמו של אזריה לפרסום וכתב אישום מוגש נגדו בבית הדין ביפו באשמת הריגה והתנהגות שאינה הולמת. השיח הציבורי סביב הפרשה הולך ומתלהט ויועץ התקשורת של המשפחה והעיתונאי שרון גל מחליט לארגן הפגנת תמיכה בחייל. בהפגנה שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב השתתפו כאלפיים מפגינים. לקראת ההפגנה אמר שר הביטחון דאז יעלון כי ההתארגנות מטרידה אותו: "אנחנו לא דאעש".

בתחילת מאי נערך דיון בהקראת כתב האישום נגד אזריה בפני חבר השופטים אל"מ מאיה הלר, סא"ל ירון סיטבון וסא"ל כרמל והבי. הדיון מתקיים לאחר שהציעו השופטים לצדדים לפנות להליך גישור, שבו תמכה ההגנה אך סירבה לו התביעה. אזריה כופר באישומים וסנגוריו מבטיחים כי יילחמו עד לזיכויו המוחלט.

עצרת תמיכה באלאור אזריה כיכר רבין. ראובן קסטרו
הפגנה בתל אביב למען אלאור אזריה/ראובן קסטרו

במהלך אחד הדיונים במשפט הציגה התביעה בראשותו של עו"ד נדב ויסמן, סא"ל במילואים, שגויס לצורך הובלת התיק הודעות ששלח אזריה לאביו, שבהן הוא מספר לו כי הרג מחבל. בנוסף לכך, הציגה התביעה תיעוד המראה את איש מד"א והצלה יו"ש, עופר אוחנה, בועט ומקרב את הסכין לעבר גופת המחבל. נציג מצ"ח אף טוען במהלך עדותו כי המשטרה הייתה צריכה לחקור את אוחנה בחשד לשיבוש הליכים.

לדיון אחר מזומן צלם "בצלם", עימאד אבו שמסייה, שתיעד את הירי להעיד בפני בית הדין. לפני עדותו נפוצו איומים נגדו ונגד שני תחקירני "בצלם" נוספים שנקראו לעדות. "ביום רביעי יגיע לבית הדין הצבאי ביפו המחבל שצילם את אלאור אזריה. האם אנחנו העם היהודי ניתן לו לעבור? ניתן לו להגיע ולהעיד נגד הלוחם שלנו? כולנו באים וחוסמים בגופנו את הכניסה לבית הדין של המחבל", נכתב באחד הסטטוסים בפייסבוק. אחת המגיבות כתבה: "ביזיון למדינת ישראל שיש בן זונה ערבי מסריח שמצלם בשטח של הפיגוע ובשטח צבאי". עו"ד גבי לסקי פנתה לצה"ל בדרישה לדאוג לאבטחתם ושלומם של השלושה.

באחד מרגעי השיא במשפט מגיע מפקד פלוגתו של אזריה, רס"ן נעמן, אחד העדים המרכזיים של התביעה, להעיד בפני בית הדין. בין היתר נעמן אומר כי הסכין הייתה רחוקה מהמחבל. הוא מוסיף כי אזריה השיב לו כששאל אותו מדוע ירה כי היה "מגיע למחבל למות". בהמשך הדיון, מציינת הפתולוגית שניתחה את גופת המחבל כי ללא הירי של הנאשם, המחבל עשוי היה להמשיך לחיות. עדותו של רס"ן נעמן נגד אזריה מובילה לפוסטים חריפים בגנותו ברשת. בין היתר הוא מכונה "בוגד ארור", אך שר הביטחון והמפקדים האחרים מביעים בו תמיכה.

תום נעמן המ"פ של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי ביפו. ניב אהרונסון
קיבל איומים על חייו. רס"ן תום נעמן/ניב אהרונסון

אחרי רס"ן נעמן עולים להעיד במשפט מח"ט חברון דאז, אל"מ יריב בן עזרא, ומפקד הגדוד של אזריה, סא"ל דוד שפירא. בן עזרא טוען כי הוא לא "לא רואה הצדקה לירי הנאשם". סא"ל שפירא מעיד כי ניסה להבין מדוע אזריה ירה. "אלאור אמר לי שהוא זיהה את המחבל זז ולידו סכין. שאלתי אותו 'למה לא התקרבת ובעטת בסכין וירית', והוא ענה שחש סכנה. אמרתי לו שאני חש שהוא לא דובר אמת כי לתום הוא אמר משהו אחר". לשאלת התובע אם בשיחה עם אזריה הוא דיבר על חשש ממטען, השיב שפיר: "הוא לא דיבר על חשש ממטען, רק מסכין שהייתה בסמוך למחבל". יומיים לאחר מכן המג"ד, שקיבל צל"ש על נטרול מחבלים בפיגוע בישיבת מרכז הרב כמה שנים קודם לכן, מתחיל גם הוא לקבל איומים ברשת בעקבות עדותו. בין השאר נכתב עליו "שימות בקרב".

לפני תחילת עדותו של אזריה, טוענים סנגוריו כי המ"פ נעמן סטר לו בזירה לאחר הירי, טענה שלא הובררה ולא ניתן לה שום הוכחה עד כה. בעדותו ב-24 ביולי, פרס אזריה את גרסתו לאירוע. הוא סיפר שחש סכנה מוחשית ומידית ולכן החליט לירות. עיקר חששו נבע מהמעיל שלבש המחבל במזג אוויר חם יחסית, שגרם לו לחשוד כי הוא מסתיר מטען וכן בגלל קרבתו של המחבל לסכין. אזריה טען כי הוא נרדף ונבגד על ידי מפקדיו ומפקדי צה"ל. "שר הביטחון והרמטכ"ל הוציאו גינוי לפני ששמעו אותי. נטרלתי את המחבל כדי להציל את כל מי שהיה בזירה", אמר.

אזריה נחקר במשך שני ימי דיונים על ידי התביעה. במהלך עדותו טען כי החליט לירות בשבריר שנייה ומתח ביקורת על מפקדיו הישירים שמשיקולי פגיעה בקידומם מעידים לדבריו עדות שקר נגדו. למרות ניסיונות התביעה וחבר השופטים לקבל הסבר על כמה נקודות לא ברורות בעדותו, כמו העובדה שהוא ירה כשתי דקות אחרי ששמע צעקות על הסכנה, או שלא הזהיר את חבריו לאחר הירי ממטען בזמן שהם פינו את גופת המחבל, תשובותיו לא נתנו מענה שישלים לגמרי את גרסתו. על כך הוא אמר: "הראיות לא משנות את מה שראיתי". בנוגע למתועד בסרטון "בצלם" ציין: "הוא מציג את מה שהם רצו להציג".

החייל אלאור אזריה, הנאשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, והוריו (מאחוריו).. אמיר כהן / רויטרס,
"נטרלתי את המחבל כדי להציל את כל מי שהיה בזירה". אזריה/אמיר כהן / רויטרס

באוגוסט לוקה צ'רלי אזריה, אביו של החייל, באירוע מוחי ומאושפז בבית החולים. לאחר שהוא מתאושש הוא חוזר לפקוד את אולם הדיונים. בספטמבר מוגשת מטעם ההגנה חוות דעת חדשה של פרופ' יהודה היס, ראש המכון הפתולוגי לשעבר. לפי חוות דעתו, אזריה ככל הנראה ירה במחבל מת. בהמשך הוא העיד במשפט כעד מומחה מטעם ההגנה.

מטעם ההגנה מזומן גם האלוף במיל' עוזי דיין, המעיד לטובת אזריה. לדבריו, "דינם של מחבלים למות, מצ"ח לא יכולה לחקור אירוע מבצעי". אחריו עלה להעיד גם מטעם ההגנה אלוף במיל' דן ביטון. "היה צורך לערוך תחקיר מבצעי, אבל המפקדים ברחו וזרקו אחריות", טען ביטון. קצין בכיר נוסף, תא"ל במיל שמואל זכאי, המעיד לטובת החייל אומר בדיון: "ירי ללא סיבה רק כדי להרוג, הוא פסול ואני מתנגד לו בכל תוקף". עם זאת, הוא מוסיף: "הנאשם טען שהוא ירה במחבל משום שחושב שהוא נושא על גופו מטען, וזו סיבה סבירה בנסיבות העניין לפתיחה באש".

חודש אחרי קורא שר החינוך נפתלי בנט להעניק חנינה לסמל אזריה. לדבריו, יש להעניק לו חנינה משום שתהליך החקירה "זוהם באופן חמור כאשר ראש הממשלה ושר הביטחון חרצו את גורלו בטרם נשפט". כמו כן, הוא מנמק את קריאתו בכך שמשפחתו "שילמה מחיר כבד מנשוא".

"תהליך החקירה זוהם באופן חמור כאשר ראש הממשלה ושר הביטחון חרצו את גורלו בטרם נשפט"

רגע לפני שמסתיים שלב ההוכחות נחשף בבית הדין במהלך עדותו של רכז הביטחון של היישוב היהודי בחברון, יוני בלייכברד, כי סנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק, כתב לו במהלך הניסיון לגייסו להעיד: "אתה יכול לסייע בחיסול מפקד החטיבה". אחרי 52 עדים, 21 מטעם התביעה ו-31 מטעם ההגנה, מסתיים השלב.

ב-7 בנובמבר מוגשים סיכומי התביעה בכתב בפני בית הדין ביפו. בסיכומים חזרה התביעה על עמדתה כי אזריה ירה מתוך נקמנות לאחר שחברו נדקר. עוד טענה ההגנה כי אזריה שיקר ושינה את גרסתו כמה פעמים כדי לחלץ אותו מאשמה. ימים לאחר מכן מגישה ההגנה את סיכומיה, שבהם טענה כי אזריה ירה בשל חשש ממשי ומידי ומתחה ביקורת גם על מפקדיו וכן על שר הביטחון והרמטכ"ל שזיהמו את ההליך.

(עדכון ראשון: 22:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully