וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון על הירי בחברון: "אסור לנו לאפשר אובדן עשתונות כזה"

שר הביטחון ודובר צה"ל התייחסו לתיעוד שפורסם מזירת פיגוע הדקירה הבוקר, שבו נראה לוחם צה"ל יורה כדור בראשו של אחד מהמחבלים, בעודו מוטל על הארץ. נתניהו גינה: "צה"ל מצפה מחייליו לנהוג בקור רוח". דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: באדיבות "בצלם", עריכה: ניר חן, שניר דבוש
"חובתנו המוסרית היא לשמור על צלם אנוש"

שר הביטחון משה יעלון התייחס היום (חמישי) לסרטון שפורסם מוקדם יותר ובו תיעוד של הרגעים שלאחר פיגוע הדקירה בחברון הבוקר, שבו נראה חייל צה"ל יורה בראשו של אחד מהמחבלים, כשהוא שרוע על האדמה. "האירוע בו מתועד חייל צה"ל מגיע לשטח הפיגוע בחברון, יורה במחבל דקות לאחר שכבר נוטרל ושוכב על הקרקע, הוא חמור ביותר ומנוגד באופן מוחלט לערכי צה"ל ולמוסר הלחימה שלו", הבהיר יעלון. "אסור לנו לאפשר, גם בשעה שהדם רותח, אובדן עשתונות שכזה ואובדן שליטה שכזה. האירוע הזה יטופל במלוא החומרה".

הוא הוסיף: "חובתנו המוסרית היא לשמור על צלם אנוש". לדבריו, "המאבק שלנו נגד הטרור הפלסטיני, ונגד הטרור בכלל, הוא נחוש ונחרץ. אין לנו כל כוונה להתפשר על ביטחונם של אזרחינו וחיילינו, ואנו נוקטים ביד ברזל כלפי המחבלים ושולחיהם, כפי שפעלו היום החיילים שהיו בשטח בזמן אמת וניטרלו את המחבלים בחברון. אך גם אז, אבוי לנו אם נפעל בניגוד לערכי המוסר והמצפון שלנו".

"גם כאשר אנו נדרשים להכות באויבינו ולנצח אותם במלחמה או בכל קרב עימם, חובתנו המוסרית היא להקפיד קלה כחמורה, לזכור את מגבלות הכוח גם אחרי שהאויב הוכה, ולמנוע מעצמנו התנהגות שאינה מוסרית", הבהיר. "לזכור כי כוחנו אינו נובע רק מיכולתנו הצבאית, אלא קודם כל, מעוצמתנו המוסרית. זו חובתנו, לנצח ולהישאר בני אדם".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד קשה: חייל צה"ל יורה למוות בראשו של מחבל מנוטרל על הכביש
במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לתיעוד הירי: "רצח בגיבוי שרים ורבנים"
שעות לפני העדלאידע בחברון: חייל נפצע קל בפיגוע דקירה

חייל צה"ל יורה למוות במחבל בחברון, 24 במרץ 2016. בצלם, אתר רשמי
"אף אחד לא חיכה לפרסום הסרטון ברשת". זירת הירי, הבוקר/אתר רשמי, בצלם
"המפקדים מבינים את חומרת האירוע. התמונות מדברות בעד עצמן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בהודעה לתקשורת את האירוע. "מה שהתרחש בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל. צה"ל מצפה מחייליו לנהוג בקור רוח ובהתאם להוראות הפתיחה באש", נמסר.

מוקדם יותר התייחס דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, למקרה וטען כי הוא "לא מייצג את ערכי צה"ל". בסרטון נראה לוחם חטיבת "כפיר" בצה"ל יורה כדור בראשו של המחבל בעודו מוטל על הארץ והנוכחים מתעלמים מהנעשה - כולל הצוות הרפואי. לפי הצילומים נראה כי הפלסטיני, עבד אל-פתאח א-שריף, נורה למוות. הסרטון צולם על ידי עד ראייה, עימאד אבו שמסיה, והועבר לידי "בצלם".

אלמוז הגדיר את המקרה "חמור מאוד וחריג מאוד", והבהיר כי החייל נעצר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) "כדי להבין מה קרה בדיוק". לדבריו, "נעדכן ברגע שהחקירה תתקדם. החייל עצור עד שנבין מה היה שם, זה ייקח כמה ימים".

אלמוז הבהיר כי "המפקדים מבינים את חומרת האירוע. התמונות מדברות בעד עצמן. אין טעם להסביר כמה הוא חמור". הוא הבטיח "לא להשאיר אף פרט עמום", והוסיף: "כל המעורבים באירוע תוחקרו, כולל המפקדים וכולל החיילים שהיו שם. אם נצטרך למצות את הדין עם האחרים, נמצה את הדין האחרים".

"ברגע שהמחבלים מנוטרלים, הם (החיילים, ש"ב) מיד אמורים לתת טיפול רפואי לפצועים, גם אם הם מחבלים. הדבר הזה לא נתון לשום פירוש", מסר אלמוז. "נצטרך להבין מדוע כמה דקות אחר כך, למרות שהאירוע נגמר מבצעית, לא היה סיכון לחיילים, בעיצומו של פינוי הפצוע, החייל החליט לפתוח באש. כולנו רואים את התמונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תא"ל מוטי אלמוז, דובר צה"ל. יוני 2015. דובר צה"ל
"הדבר הזה לא נתון לשום פירוש". אלמוז/דובר צה"ל

גורם צבאי ביקש להבהיר כי "אף אחד לא חיכה לפרסום הסרטון ברשת". לדבריו, "מיד עם התרחשות האירוע הועבר החייל לצד על ידי המפקדים בשטח. הפרטים הועברו לידיעת מפקד החטיבה, שהחליט להשעות אותו מכל פעילות עד לבירור המקרה ובאופן אוטומטי הפרטים הועברו לחקירת מצ"ח. מדובר באירוע חמור מאוד".

מוקדם יותר נמסר מדובר צה"ל בתגובה: "מתחקיר ראשוני עולה כי מדובר באירוע חמור הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו. לאור ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע על ידי המפקדים נפתחה חקירת מצ"ח. החייל הושעה מתפקידו עד לסיום החקירה".

בצלם פרסם הודעת גינוי לירי הקטלני. "גל האלימות שהחל באוקטובר 2015 הוא מזעזע וברור כי על כוחות הביטחון להגן על הציבור ולעשות שימוש בכוח הנדרש לשם השגת מטרה זו, בהתאם לנסיבות", נכתב בהודעה. "החוק בנושא זה ברור אף הוא: ירי במטרה להרוג אדם מותר אך ורק במקרים שבהם הוא מסכן חיי אחרים. הוצאה להורג ברחוב, ללא חוק וללא משפט, היא תולדה ישירה של שיח מתלהם של שרים בממשלה ושל נבחרי ציבור ושל אווירה ציבורית של דה-הומניזציה".

ח"כ איימן עודה, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"הוצאות להורג פומביות לקול קריאות הקהל". עודה/נועם מושקוביץ

חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, כינה את המקרה "הוצאה להורג" ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודד התנהגות זו. לדבריו, "ישראל הפכה בחודשים האחרונים למקום שבו מתבצעות הוצאות להורג פומביות לקול קריאות הקהל. ממשלת ישראל מנסה לשמור על תדמית של מדינת חוק, אך בפועל שריה קוראים שוב ושוב לציבור להוציא להרוג כל אדם חשוד. את המחיר של ההידרדרות הביטחונית והמוסרית משלמים שני העמים, הישראלי והפלסטיני. אני קורא להעמיד לדין את הפושעים, ואת משלחיהם מרחוב בלפור 10".

א-שריף ורמזי אל-קסראווי דקרו הבוקר חייל בן 20 בכניסה לשכונת תל רומיידה בחברון ופצעו אותו באורח קל. חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום פינו אותו לבית החולים שערי צדק בירושלים, כשהוא סובל מפצעי דקירה בפלג גופו העליון ובהכרה מלאה. כוחות הביטחון ירו למוות גם באל-קסראווי. הפיגוע אירע שלוש שעות לפני העדלאידע שהתקיימה בעיר.

(עדכון ראשון: 16:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully