וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופים במיל' תומכים באזריה: "חיילים שנכשלים לא צריכים להיות מואשמים"

26.7.2016 / 7:21

סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין טען באולפן וואלה! NEWS כי הפרשה לא הייתה צריכה להתנהל בבית המשפט: "הפרשה גורמת נזק לצבא". האלוף במיל' דני ביטון הוסיף: "הזירה הייתה ברדק, אלאור חשש ממטען"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

"לקחו בעיה של משמעת מבצעית, וגלגלו אותה לעולם המשפט" – כך אמר אתמול (שני) אלוף (במיל') עוזי דיין, נשיא מועצת הביטחון לישראל ולשעבר סגן הרמטכ"ל, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS בעניין אלאור אזריה. דיין סבור כי הפרשה של אזריה, שבה הוא מואשם בהריגת מחבל מנוטרל בזירת פיגוע בחברון, "גורמת נזק לצבא". הוא הוסיף כי הסיבה לכך היא שמדובר בבעיה שאינה משפטית והפכה להיות כזו.

"יש פה סוגיה גדולה וכנראה גם כשל גדול, אבל זו סוגיה מבצעית", הבהיר, "זה בניגוד להאשמות נגד תא"ל בוכריס שהן האשמות בגין אונס, מה שמחייב לערב את מערכת המשפט".

"אני הייתי 36 שנים בצבא", המשיך, "סוגיות מבצעיות בודקים בתחקיר או ועדת חקירה ורק אז מחליטים אם להעביר אותן לעולם המשפט. אם אני הייתי עושה את התחקיר הייתי יודע לומר מה היה שם, אבל המשפט הזה הפך להיות של התקשורת והפייסבוק, במקום שהוא יהיה במקום הנכון לו - במערכת הצבאית".

עוד בנושא:
"חוק אזריה" אושר: שמות חיילים ייאסרו לפרסום עד לפסק הדין
אזריה על הסתירות בעדותו מול תיעוד הירי: "הראיות לא משנות מה שראיתי"
על סתירות וסטירות: עם גרסה רביעית לאירוע, אזריה מסמן יום מוצלח

עוזי דיין בכנס ישראל- שדרות לחברה במכללת ספר. נובמבר 2013. טל הררי,
"המקום הנכון למשפט הזה הוא המערכת הצבאית". דיין/טל הררי

דיין הוסיף כי בימים שבהם היה אלוף פיקוד מרכז הוא נמנע מלאפשר למצ"ח לחקור סוגיות מבצעיות "אלא אם מדובר בעבירה חמורה". "חיילים שנכשלים, גם כישלון חריף, לא צריכים להיות מואשמים בהאשמה פלילית. זה מדרון חלקלק מאוד. החייל לא היה בתחקיר מבצעי, כי מיד מצ"ח חקר אותו", הסביר.

הוא הוסיף: "אני לא אומר שהפרשה לא הייתה צריכה להגיע למערכת המשפט, אבל היו צריכים לעשות תחקיר ואז להגיע למסקנה אם להעמיד מישהו לדין. עכשיו זה מאוחר מדי, אין ברירה אלא לתת להליך להתקיים בלי התערבות קצינים או פוליטיקאים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"אלאור לא גיבור, אבל הוא היה צריך להיות החייל שפועל"

גם אלוף (במיל') דני ביטון, ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה לשעבר, סבור שצה"ל איבד את השליטה על הפרשה. בניגוד לדעתו של דיין כי אובדן השליטה טמון בהחלטה להעביר את הפרשה למערכת המשפטית, ביטון מפנה אצבע מאשימה לתקשורת. "היום חצי מדינה בעד אלאור וחצי מדינה נגד, ויש פה מהומה סביב אירוע שבו מואשם חייל בהריגה", אמר.

לדברי ביטון, כאשר מגיעה הסוגיה לבית המשפט, ראוי לבחון מה היו תחושותיו של אזריה ולא את יתר העובדות. "כשמסתכלים על הכול בעיניים מקצועיות רואים שמדובר באירוע פשוט", הסביר, "המ"פ מתדרך את כוחותיו ביחס לתמונת המצב, אלאור עוזר בפינוי הפצוע, שומע קולות לחוצים 'הוא זז, הוא זז, שמישהו יעשה משהו', יש בהילות. הוא לוקח את הנשק, יורה – והורג את המחבל. הדבר המרכזי שצריך לעמוד בפני בית המשפט זה תמונת המצב של אלאור. זו הדרך היחידה לבחון אם פעולתו הייתה נכונה או לא. אם חשש מחגורת נפץ – מבחינתו הוא זכאי. אין כאן גיבור ואלאור לא גיבור, אבל הוא היה צריך להיות החייל שפועל".

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 9 במאי 2016. ניב אהרונסון
"מתרגשים בדיעבד". אזריה בבית המשפט/ניב אהרונסון

"אני רוצה להקשות בשלוש שאלות", הוסיף ביטון. "אחד, תחקיר מבצעי הוא חסוי. מי אפשר לשר הביטחון או הרמטכ"ל לחרוג מהקביעה הזו? שתיים, המקרה של ישראל שומר, שירה בגבו של מיידה אבנים, לא יצר רעש בתקשורת והוא הסתיים בנזיפה. מדוע אין גזירה שווה בין השניים? הרי אזריה הוא חייל פחות מנוסה. שלוש, בזמן הירי של אזריה אף אחד לא מתרגש ולא מסיט מבט, זה אומר שזו נורמה ומתרגשים רק בדיעבד".

"אם אלאור חשש ממטען פעולתו היא בסדר גמור", סיכם. "זירת הלחימה הייתה ברדק, איך שהחיילים עמדו, ברדק אחד שלם. אני מצפה מהמ"פ שיתדרך את הכוח ויפזר אותו, כי כל פעולת טרור יכולה הייתה לפגוע בכוח כפי שעמד שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully