וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזריה על הסתירות בעדותו מול תיעוד הירי: "הראיות לא משנות מה שראיתי"

25.7.2016 / 17:00

החייל הנאשם בהרג מחבל עלה לדוכן העדים במסגרת חקירתו הנגדית, ונשאל על הוראות הפתיחה באש. כשנשאל אם במקרה של חשד למטען יש לבודד את השטח ולקרוא לאיש מקצוע והשיב "כן, אבל תלוי בנסיבות". לדבריו, "אם מחבל יכול לפוצץ - אתה קודם מנטרל"

עריכת וידאו: מתן חדד, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

החייל המואשם בהריגת מחבל, סמל אלאור אזריה, עלה הבוקר (שני) בפעם השנייה לדוכן העדים במסגרת חקירתו הנגדית על ידי התביעה הצבאית. כבר בתחילת דבריו אמר הלוחם כי "המ"פ שקרן, המג"ד 'שכח' דברים".

החקירה החלה עם שאלה של התובע הצבאי, סגן-אלוף (במיל') נדב ויסמן, לפשר הטענות שהשמיע אתמול אזריה, ולפיהן מפקד הפלוגה שלו, רב-סרן תום נעמן, סטר לו. "ראית את הסרטונים של החקירות שלך?", נשאל אזריה והשיב בשלילה. "רואים בסרטון את השאלה 'האם תום כעס עליך' ואתה עונה 'לא'. איך מ"פ נותן לך שתי סטירות ואתה לא מדווח על זה?", הטיחה בו התביעה. "מצבי לא היה טוב, אני לא פסיכולוג. זה כמו שהמ"פ שינה את גרסתו בנוגע למרחק של הסכין מהמחבל".

התביעה התעכבה על דבריו של אזריה. "מה אתה טוען לגבי עדות זו? אתה טוען שהוא שיקר?", נשאל החייל. "כן", השיב והוסיף כי החלו לחזור לו התמונות כשישב על עורכי דינו. בנקודה זו המליץ התובע לאזריה "לעשות שיעורי בית" להמשך: "תמצא עד מחר עדות תומכת אחת לסטירות". אזריה אף נשאל אם הוא יכול לתת שם של עד אחד לסטירות והשיב "לא זוכר" כשהתבקש להמציא עדים.

עוד בנושא:
אזריה מעיד: "צעקתי 'זוזו' – ויריתי למחבל כדור לכיוון הראש"
על סתירות וסטירות: עם גרסה רביעית לאירוע, אזריה מסמן יום מוצלח
"שימות בקרב": המג"ד שקיבל צל"ש - וכעת מותקף כי העיד נגד אזריה

אלאור אזריה ואביו צ'רלי אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 25 ביולי 2016. מור שאולי
קיבל "שיעורי בית". אזריה ואביו בבית הדין הצבאי ביפו, הבוקר/מור שאולי

אזריה העלה כמה שמות של אנשים שאולי היו קרובים לתקרית שבה קיבל סטירה, לדבריו. "יפתיע אותך שאף אחד מהם לא מתייחס לסטירות? מדוע?", שאל התובע. "לא יודע, אולי לא עלה להם לראש", ענה הנאשם. "יש אדם שסיפרת לו על הסטירות בשטח? כתבת למישהו מסרון על זה?", נשאל אזריה, שהשיב: "לא נראה לי".

התובע המשיך: "מגיע למקום המג"ד. למה אתה לא מספר לו על סטירות? נורא קל להגיד את זה עכשיו". אזריה ענה: "שוב, הייתי בהלם מהאירוע". התובע המשיך לשאול בנושא, וזכה לתשובות דומות מאזריה.

בשלב זה הציג התובע תמונה של אזריה מחייך בזירה. "זו תמונה של חייל ארבע דקות אחרי שלטענתו קיבל סטירות?", נשאל החייל ומשיב: "יש לך זמן של צילום התמונה?". לאחר מכן אמר כי לא חשב להתלונן למח"ט כפיר, שהגיע בצהריים לזירה, כי לא חשב על כך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 25 ביולי 2016. מור שאולי
אזריה בבית המשפט, היום/מור שאולי

בהמשך נשאל אזריה אם במהלך שירותו עבר תדרוכים בנושא הוראות פתיחה באש והוא משיב בחיוב. "אם יש חשד למטען צריך לבודד את השטח, להרחיק אנשים ולקרוא לאיש מקצוע?", שאל התובע. "כן", השיב אזריה, "אבל תלוי בנסיבות. אם בכל רגע מחבל יכול לפוצץ - אתה קודם מנטרל".

לאחר מכן שאל התובע האם אזריה שאל אי פעם את מפקדיו כיצד לנהוג כשקיים חשד למטען. "לא, כי מדברים איתנו רק על סכינים", השיב. "ציינת התרעות, למה לא דרשתם תדרוכים?", הוסיף התובע. "למה שנשאל? למה הם לא חשבו לתדרך אותנו?", השיב אזריה.

צ'רלי אזריה, אביו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 25 ביולי 2016. מור שאולי
אזריה ואביו בבית הדין, היום/מור שאולי

בהתאם לציפיות, התובע עימת את אזריה עם הסרטון המתעד את אירוע הירי – שבינו ובין גרסת חייל נמצאו סתירות. אזריה נשאל אם הקריאה שהמחבל עדיין חי התרחשה לפני הפינוי או אחרי, אמר אזריה בחקירתו כי הקריאה נשמעה לפני, אך בסרטון מתועדת הקריאה בזמן הפינוי. על כך אמר אזריה כי "מה שאמר בחקירה לא היה נכון בנוגע לזמן שהמשפט נאמר", ואמר כי מצבו הנפשי ככל הנראה גרם לבלבול. כשנשאל בידי השופטת אם לא להסתמך על הסרטון כראיה, ענה: "אני אומר מה שהיה מבחינתי וכל ראיה אחרת לא משנה את מה שראיתי".

לאחר מכן עומת אזריה עם טענתו כי חשש שהמחבל יוכל להגיע לסכין שהיה מוטל במקום מאחר שראה אותו מזיז את ידו. כשנשאל בידי התביעה אם מדובר שתי סיבות נפרדות לירי – החשש ממטען והחשש מסכין – אמר החייל כי לא ניתן להפריד בין הסיבות. "אתמול בעדות בכלל לא ציינת שהמחבל הזיז את ידו לסכין, זה נכון?", נשאל אזריה, וענה: "לא הבינו אותו נכון או שלא הסברתי את עצמי נכון, הכוונה שלי לידיים". לטענתו, לא מדובר בשינוי גרסה, על אף שבתיעוד החקירה נראה אזריה מדגים את הזזת היד לכיוון הסכין עם יד שמאל, ובעדותו בפני ההגנה הדגים תנועה אחרת באמצעות יד ימין. "לא ייחסתי חשיבות באיזו יד הדגמתי, יש שם גם שולחן ואם תזיזו את השולחן זו אותה תנועה. אמרתי גם לחוקרת שהוא הזיז את שתי הידיים", אמר.

סתירה נוספת שאיתה עומת אזריה הייתה מקומו של הסכין, שבסרטון נראה ממוקם מספר מטרים מהמחבל, ולא בהישג יד כפי שטען בחקירתו. "היום אתה יודע שהסכין הייתה מספר מטרים מהמחבל, תוכל לאשר לי את זה?", נשאל אזריה בידי התובע. על כך השיב: "אם אתה מסתמך על הסרטון כן, אבל אני מסתמך על העובדות בשטח. אני ממשיך לדבוק באותה טענה". כשנשאל אם העד עפר אוחנה, שהעיד שהסכין היה שני מטרים מהמחבל, משקר – אמר אזריה: "לא יודע, יכול להיות שהוא מתאר את מה שהוא ראה".

בנקודה זו ביקשה השופטת להדגיש בפני אזריה כי הוא אינו מתייחס לראיות התביעה, וכי עליו להבין את המשמעות של המהלך – שכן הסרטון הוגש כראיה בהסכמת שני הצדדים במשפט. תוך כדי הקרנת הסרטון בבית המשפט, התבקש אזריה לאשר שהסכין היה מרוחק כמה מטרים מהמחבל, ועל כך השיב "על פי הסרטון". אז גם ביקשה השופטת מאביו של אזריה שלא ללחוש לו בזמן הקרנת הסרטון.

בהמשך, נשאל אזריה לגבי אי-הזכרת החשש ממטען חבלה בחקירה שעבר יום לאחר האירוע בשיחה עם מפקד הפלוגה שלו. לטענתו, "המ"פ לא נתן לי להשלים את דבריי והייתי מבולבל ובסערת רגשות". השופטת שאלה את החייל: "אתה אומר שהמ"פ לא התייחס למטען, אתה מתכוון בכללי או לזה שהוא לא הקשיב לך?", והוא השיב: "גם כשהתרעתי וגם מה שהיה בזירה. זה הניהול הכושל בשטח".

סתירות בעדותו של אזריה

בחקירת ההגנה שהתרחשה אתמול שטח אזריה באין מפריע את גרסתו בפני סנגוריו, עו"ד אייל בסרגליק ועו"ד אילן כ"ץ. בחקירת התביעה התמודד החייל עם שאלותיו הנוקבות של התובע הצבאי ויסמן, בנוגע לגרסתו שאינה עולה בקנה אחד עם הנראה בסרטונים שתיעדו את המקרה. כמו כן, כאמור, גרסתו של אזריה לא תואמת את דבריהם של אנשי צבא ומשטרה שונים שהעידו לגבי מה שהתרחש בזירה, וקיימות אף סתירות בתוך עדות החייל עצמו.

ויסמן ניסה להפריך את טענותיו של אזריה ולהוכיח בחקירה הנגדית כיצד גרסתו התפתחה בהתאם לעצות שקיבל מאביו ומעורכי הדין. בנושא זה, ניסה ויסמן לטעון כי עורכי הדין נכנסו לתמונה עוד לפני שאירוע הירי הועבר לחקירת מצ"ח. לאחר תום החקירה הנגדית, הצפויה להימשך גם מחר, יתחילו סנגוריו בתשאול עדי הגנה בניסיון להוכיח את חפותו.

עדכונים שוטפים מכתב וואלה! NEWS שבתי בנדט בבית הדין הצבאי:

בעדות שמסר אזריה בבית הדין הצבאי ביפו בפני פרקליטו, הוא סיפר על ההתרחשות שלאחר פיגוע הדקירה בחברון והטיח האשמות קשות במפקדיו. לדבריו, "בזירה היו כוחות משטרה, אנשי היישוב היהודי בחברון ומספר חיילים. אני מזהה על החייל שתי פציעות".

אזריה הסביר כי מדובר באירוע ראשון שלו עם פצוע. "תוך כדי שאני לוחץ על הפצעים, שאלתי אותו 'מה קורה?', ניסיתי להרגיע אותו", סיפר. בהמשך הגיעו אמבולנסים של מד"א שמתחילים בתהליך הפינוי שלו על אלונקה. "פתאום מתחילים צעקות, צרחות בזירה, 'זהירות יש עליו כנראה מטען שלא יקום עלינו'. עד אז לא הבנתי שיש עוד מחבל. אני מסתכל עליו ויש לו מעיל שחור ומנופח, כאילו מסתיר משהו לידו". לאחר מכן זיהה את הסכין הסמוכה אליו.

תומכי החייל אלאור אזריה. בית הדין הצבאי ביפו. 24 ביולי 2016. אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה!
מפגינים למען אזריה מחוץ לבית הדין ביפו, אתמול/מערכת וואלה!, אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

בשלב זה הסביר את מניעיו לירי. לדבריו, "המחבל הזיז את הידיים והראש ואז גם הרגליים שלו זזות. הלכתי לקחת את הקסדה שלי ובראש המידע על פיגוע האיכות, ואני מזהה שוב את המחבל מזיז את היד שלו וכנראה זה פיגוע האיכות שאמרו לנו. אני לוקח את הנשק, נותן למי שהיה לידי את הקסדה ודורך את הנשק. אני צועק 'זוזו', מכניס בין כוונות ובמרחק של 17 מטרים יורה במחבל כדור לכיוון הראש. אני מנטרל אותו כדי להציל את החיים של מי שנמצאים בזירה".

בהמשך עבר אזריה למתוח ביקורת על התנהלות המפקדים בזירה, ובהם נעמן. "המ"פ עמד מעל המחבל, דיבר בקשר, לא רואה מה קורה בזירה. שאננות מוחלטת של המפקדים לא מתנהגים כמו שמצופה ממפקד", אמר אזריה. לדבריו, "ברגע שאני מזהה ומבין את הסכנה אני פועל. לפני הירי מתלבט שנייה-שתיים ומבין שאין ברירה ויורה לו כדור בראש".

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 25 ביולי 2016. מור שאולי
אזריה בבית הדין הצבאי ביפו, הבוקר/מור שאולי

לפי אזריה, "היו מספיק סימנים שיכול להיות עוד אירוע, היה לו אמצעי כוונה ויכולת. בשטח אין לך זמן לדבר. שנייה אחת אתה חי, שנייה מת".

בסיום, סיפר כי התבקש לפנות את גופת המחבל אחרי הירי וכי הזדעזע מכך. "המ"פ אמר לי 'שיהיה לך בהצלחה, תרים את המוח של המחבל'", העיד. בהמשך סיפר כי שני אזרחים הודו לו על הירי במחבל, וחשף: "המ"פ אמר לי 'בוא נשאיר את הדברים בינינו, אם יגיע אלינו נראה'". לאחר שנודע לו כי הוא עתיד להישפט על התקרית, אמר לו המ"פ, לפי אזריה: "אתה יודע שאני אוהב אותך".

בתוך כך, הגיע הבוקר שר הביטחון אביגדור ליברמן לבסיס תל השומר והתייחס למשפטו של אזריה תוך עקיצה לקודמו בתפקיד, משה יעלון. "אסור לדרג מדיני ובטח לשר בישראל לקבוע את גורלו של החייל, בטח אם אתה שר ביטחון, לפני שההליך משפטי מסתיים. בכל מדינה וחברה חופשית אדם זכאי כל עוד לא הורשע. לקבוע שהוא סרח ופגע בנורמות צה"ל, לדעתי זו היתה שגיאה חמורה".

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully