וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יעלון על הירי בחברון: "חייל שסרח ולא גיבור. רוצים צבא מתבהם?"

שר הביטחון הסביר במליאת הכנסת כי "אנו לא כמו הצד השני שאינו מגנה טרור". הוא תקף את הביקורת על התנהלות צה"ל ואמר: "המפקדים בשטח הבינו שיש פה אירוע חריג". משפחתו של החייל בתגובה: "השר ממשיך לנהל את קמפיין ההרשעה שלו על גבו של בננו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון משה יעלון התייחס היום (שני) במליאת הכנסת לפרשת הירי במחבל הפצוע בחברון ואמר: "המפקדים בשטח הבינו שיש פה אירוע חריג של חייל שסרח ולא של גיבור". יעלון תהה בזעם: "מה אתם רוצים? צבא מתבהם?!". בהמשך אמר השר כי "מה שקרה בחברון וגרם לחקירת האירוע זה לא סרטון בצלם".

יעלון הסביר כי כשהתקרית אירעה, "כבר מיד ברמת הפלוגה, הגדוד, החטיבה, נערך תחקיר ראשוני ביום חמישי, שהשורה התחתונה היה דיווח לרמות הממונות של חייל שסרח ולא של גיבור". לדבריו, "מי שהחליט להעביר את העניין מהטיפול הפיקודי הראשוני לטיפול של חקירת מצ"ח ופלילית זה מפקד החטיבה. עוד לפני שהסרטון פורסם. ההתמודדות הזו וההתקפות על הרמטכ"ל - עליי עוד מותר אני פוליטיקאי - מה אתם רוצים פה, צבא מתבהם? צבא שאיבד חוט שדרה מוסרי? אני גאה שהמ"פ הצביע על זה שזה אירוע חריג, ושמיד המג"ד והמח"ט דרשו חקירת מצ"ח".

יעלון מתח ביקורת גם על ההתקפות שהגיעו מתוך הקואליציה, ורמז לדבריו של שר החינוך נפתלי בנט. "לצערי גם מתוך הקואליציה, כולל שר, שבמקום להתקשר לשר הביטחון, מתקשר כדי לעודד, לתמוך. יש פה חברי כנסת שרוצים לעודד אותו בבית הדין. רבותיי, מי שפועל כמו שצריך מקבל גיבוי, מי שסרח צריך לתת את הדין. הרמטכ"ל והכפופים לו יודעים לעשות תחקיר מבצעי. האמירות האלה מבלבלות את החיילים באשר הם. אחר כך נבדוק אם יש קשר בין ההתלהמות ברשת וכל מיני אמירות של פוליטיקאים לגבי ההחלטה של החייל לעשות מעשה שהוא מעבר על החוק, על ערכי המוסר שלנו ועל הוראות הפתיחה באש. זו העת לגלות אחריות".

עוד באותו נושא:
מהרג אלמנה ועד נערה עם מספריים: הירי במחבל הפצוע בחברון חריג?
"גיבור ישראל": עיריית בית שמש פרסמה הודעת תמיכה בחייל - עם פרטיו
יעלון: "שרים וח"כים מנהלים מסע שיסוי והסתה נגד צה"ל והרמטכ"ל"

השר משה בוגי יעלון וח"כ נפתלי בנט בהצבעה על חוק הרחבת הממשלה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"מי שסרח צריך לתת את הדין". יעלון ובנט במליאה יחד במאי 2015/נועם מושקוביץ

בעקבות נאום שר הביטחון בכנסת, מסרה בתגובה משפחת החייל: "צר לנו ששר הביטחון ממשיך בקו שבו החל ביום חמישי עוד לפני שהבן שלנו מסר גרסה ראשונה - ובמקום לתת גיבוי ללוחם או לכל הפחות לאפשר ניהול הליך הוגן ונקי מכל השפעה - ממשיך השר יעלון לנהל את קמפיין ההרשעה שלו על גבו של בננו, שנקלע לסיטואציה מורכבת בזירת פיגוע".

לפי הודעת המשפחה, "מדאיג אותנו מאוד שהקרבות הפוליטיים ישפיעו על זכותו של הבן שלנו לפחות להליך הוגן - הוא היה שם בשליחות עם ישראל כולו ואנו מבקשים משר הביטחון לחדול מהרשעתו הפומבית כשהחקירה בעיצומה. זה פוגע בילד, זה פוגע במשפחה, זה פוגע בהליך התקין. איזה שופט צבאי יכול להתעלם ממסע השיסוי הזה בבן שלנו בבואו לדון בעניינו? אנא, די להפקיר את הילד".

השר בנט עלה מאוחר יותר על הדוכן והשיב לדבריו של השר יעלון על דבריו. הוא התייחס לביקורת שהשמיע יעלון על כך ששוחח בטלפון עם אב החייל. "אני אומר פה שארים טלפון לא פעם ולא פעמיים. מדובר פה באב לחיילים קרביים שמשרתים בצה"ל. יכול להיות שהחייל עשה שגיאות נוראיות. זה הופך אותו לרדיואקטיבי? איבדנו פה את הצפון? אנחנו שולחים חיילים להגן עלינו בשמנו, ומדובר בשדה קרב".

"עוד לא החלה חקירת מצ"ח וכולם מכל הצדדים מוקיעים", המשיך בנט והאשים את האופוזיציה והקואליציה בשיפוט מהיר. "עוד לפני ששמענו את הווידאו שצועקים 'מטען, מטען'. כולם קופצים על החייל הזה. ואז מעבירים את החומר לחוקר מצ"ח. תגידו אתם, איזה סיכוי יש לחקירת אמת? אחרי שכל מדינת ישראל קובעת שהחייל פשע?". לאחר שהתפרצו לדבריו, הצהיר כי החייל אינו גיבור. אך "הדבר המינימלי שמגיע לחייל זו הזכות לחקירה לפני שחורצים את דינו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

משפחת המחבל מבקשת למנות רופא מטעמה לנתיחת הגופה

סערת הירי במחבל הפצוע בחברון קיבלה היום תפנית נוספת. משפחת המחבל שדקר חייל צה"ל ונורה פעמיים, האחת בתחילת האירוע והשנייה על ידי לוחם כפיר, מתעקשת למנות רופא מטעמה לנתיחה הפתולוגית של גופתו. אולם במערכת הביטחון מתנגדים להשתתפות רופא מטעם המשפחה ומוכנים למנות לנתיחה משקיף בלבד. לנתיחת הגופה חשיבות מכרעת במשפט המתנהל נגד החייל החשוד ברצח המחבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הירי במחבל בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפגן תמיכה לשחרורו של גיבור ישראל". הפגנת תמיכה בחייל החשוד ברצח בבית שמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

גופת המחבל, עבד אל-פתאח א-שריף, שנורה בראשו על ידי לוחם חטיבת כפיר הועברה לאחר התקרית למכון לרפואה משפטית באבו כביר. המשא ומתן בעניין ניתוח הגופה המתנהל בין מערכת הביטחון לבין משפחת א-שריף אינו מתקדם וייתכן שההחלטה תוכרע בבג"ץ.

במקביל, אמר בכיר אש"ף סאיב עריקאת בתום פגישה ביריחו עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב כי הפלסטינים דורשים מהאו"ם לפתוח בחקירה רשמית של ההוצאות להורג שמבצעת לטענתו ישראל בפלסטינים. זאת, לדבריו, בעקבות בקשה שהועברה באוקטובר אשתקד לממונה על עריכת דוחות מיוחדים על הוצאות להורג שרירותיות באו"ם, כריסטוף היינס. עריקאת הסביר כי ישנם 207 מקרים של הוצאות להורג הדורשים חקירה בינלאומית והדגיש כי יש למצות את הדין עם ישראל.

עריקאת הוסיף כי בפגישתו עם מלאדנוב נידונה גם סוגיית הענישה הקולקטיבית, ובכלל זה החזקת גופות "שהידים", הריסת בתים, עקירה בכפייה, גירוש משפחות והפעילות בהתנחלויות. עריקאת ציין כי לאחר שהפלסטינים הצטרפו לשורה של ארגונים בינלאומיים, בהם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הם מוכנים להעניק תמיכה מלאה ולספק דוחות וראיות לממונה על עריכת דוחות על הוצאות להורג שרירותיות ולכל גוף של האו"ם ובינלאומי רלוונטי. זאת במטרה להתחיל לאלתר בחקירת המצב הנוכחי בגדה המערבית וברצועת עזה.

תחקיר מד"א: לא נפל פגם בפעילות הצוותים בזירת האירוע

בתוך כך, ועדת הבדיקה של מגן דוד אדום לבחינת התנהלות צוותי מד"א באירוע הטרור בחברון, שהוקמה בהוראת מנכ"ל מד"א, אלי בין, הגישה היום את ממצאי מסקנותיה. הצוותים הרפואיים שהוזעקו למקום הואשמו על ידי כמה גורמים שלא טיפלו במחבל הפצוע שהיה שרוע על הכביש בטרם נורה על ידי לוחם חטיבת כפיר.

חייל צה"ל יורה למוות במחבל בחברון, 24 במרץ 2016. בצלם, אתר רשמי
המחבל בזירת הפיגוע/אתר רשמי, בצלם

במד"א הדגישו כי מסקנות הוועדה מצביעות על כך כי לא נפל פגם בפעילות צוותי מד"א בזירת האירוע. ממד"א נמסר כי צוותי מד"א מעניקים טיפול רפואי לכל אדם באשר וללא שום שיקול מלבד מצבו רפואי וחומרת פציעתו של הנפגע.

הוועדה, שבראשה עמד סגן מנהל אגף המבצעים במד"א תמ"ג רונן בשארי, קבעה כי בזירת האירוע לא נשלל חשש למטען חבלה או גורם מסכן אחר, זאת בין השאר בשל העובדה כי המחבל היה שרוע על הקרקע עם מעיל ואף גורם ביטחוני בשטח לא הפיג חשש זה. במצב זה חל איסור על צוותי מד"א לטפל במפגע ולכן הצוותים שהוזעקו למקום פעלו כשורה ובהתאם לנהלים. הוועדה ציינה כי מצופה מצוותים הרפואיים לנקוט פעולה אקטיבית ולבקש מכוחות הביטחון בזירה לוודא כי הנפגעים בטוחים לטיפול רפואי, כדי שניתן יהיה לגשת ולהעניק טיפול רפואי.

במד"א ציינו במרומז גם חובש מארגון הצלה אחר שייתכן שנשמע אומר בסרטון התקרית על המחבל: "הכלב הזה עוד חי". ממגן דוד אדום נמסר כי הוועדה המליצה לפנות לארגון ההצלה שאליו משתייך החובש שהתבטא בצורה לא ראויה על מנת למצות את ההליכים נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully