וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהרג אלמנה ועד נערה עם מספריים: הירי במחבל הפצוע בחברון חריג?

הלוחם שירה למוות במחבל בחברון עורר סערה ציבורית ותקשורתית, אולם בחינה של מקרים נוספים מהאינתיפאדה הנוכחית מלמדת שהוא לא לבד. בין שלל המקרים, צעירה שנורתה בעודה יושבת על הברכיים והירי באישה שלא הואשמה בניסיון פיגוע. פרויקט מיוחד מהאולפן

עריכה ובימוי: הילה קובו, סיגל סיריוס. תחקיר: עומר שליט, אסתי סדקה. עיצוב גרפי: אביחי ברוך. עריכה: רן צימט, מתן חדד, ניר חן. הפקה: תום רוכלין

סערת הלוחם שירה למוות במחבל הפצוע על הכביש בחברון, דקות לאחר שדקר חייל צה"ל ופצע אותו קל, לא יורדת מהכותרות מאז יום חמישי האחרון. על פי משפחתו, הוא עובר "משפט שדה" ודינו נחרץ מהרגע הראשון. ואמנם, אם בודקים מקרים אחרים שבהם חיילי צה"ל חיסלו מחבלים או חשודים בטרור, נראה כי מדובר בתופעה שחזרה על עצמה בחצי השנה האחרונה ולא זכתה לתהודה ציבורית או לחקירה משמעותית. במקרה זה, שבו היה סרטון מהימן המתעד את האירוע, בחר צה"ל לשמר את תדמיתו והסתפק בצליבת החייל הבודד – ולא לבדוק לעומק את התופעה כולה.

המקרה הראשון אירע עוד לפני התפרצות "אינתיפאדת הבודדים" - חיילים ירו למוות בהדיל אל-השלמון, בת 18 מחברון, לאחר שעוררה את חשדם. האירוע התרחש ב-23 בספטמבר: אל-השלמון נורתה בעודה יושבת על ברכיה, רחוקה מהחיילים ולא מהווה להם סיכון מידי. היא נורתה שוב ומתה מפצעיה. לפי הפלסטינים, המקרה הוא בין הסיבות שעוררו את גל הפיגועים הנוכחי.

המקרה השני קרה עשרה ימים לאחר מכן, ב-3 באוקטובר בירושלים. שוטר ירה בפאדי עלון, שדקר נער בירושלים, לאחר שירד מהניידת ושמע צעקות שלפיהן מישהו נדקר. הוא ירה בו כמה פעמים וגרם למותו.

לקריאה נוספת:
דרישה מהיועץ המשפטי: חקור ירי במחבלים שלא סיכנו חיים

נער בן 15 נדקר ליד שער שכם, 4 באוקטובר 2015. ללא קרדיט, ספק 500
שוטר ירד מניידת - וירה בו. הדוקר הפלסטיני בשחור מימין/ספק 500, ללא קרדיט

שבוע לאחר מכן, אסרא עאבד, תושבת נצרת בת כ-30, נורתה בתחנה המרכזית בעפולה כשהחזיקה סכין. היא נפצעה באורח בינוני. סרטון שהתפרסם כמה ימים לאחר המקרה הראה כי היא הסתובבה דקות ארוכות בין האנשים בתחנה ולא פגעה באיש. משפחתה טענה כי מצבה הנפשי היה מעורער, ולטענתם ייתכן כי ניסתה להתחזות למחבלת כדי לגרום למותה – אולם בלי לפגוע באיש. גם בסרטון ההוא ניתן לראות כי היא עומדת עם הסכין בידה מבלי שהיא מתקרבת לסובבים. בתום חקירתה היא שוחררה ולא הואשמה בניסיון פיגוע.

המקרה הרביעי אירע ב-29 באוקטובר. מג'די מוחמד רמדאן אל-מוחתסב, בן 22 מחברון, דקר חייל בעיר ופצע אותו באורח קל. חיילי מג"ב ירו לעברו בעת שברח מזירת הפיגוע. לאחר שנפל על הרצפה וניסה להתרומם – חייל ירה בו מטווח אפס והרג אותו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ת'רוות אל-שעראווי, אלמנה בת 72, נורתה למוות במכוניתה בחברון ב-6 בנובמבר. צה"ל טען כי היא ניסתה לדרוס כמה חיילים שהיו בסיור במקום. ואולם, תיעוד מצלמת גו-פרו מאחת הקסדות של החיילים שהגיע לידי התקשורת העלה סימני שאלה לגבי גרסה זו. בין היתר, היא נסעה לאט מאוד ולא נראה בבירור כי בכוונתה לפגוע בחיילים. למרות זאת, היא נורתה ונהרגה.

הסיפור השישי ואחד הזכורים ביותר באינתיפאדה הוא זה של "מחבלת המספריים". ב-23 בנובמבר דקרו שתי מחבלות בנות 14 ו-16 עובר אורח פלסטיני בשוק מחנה יהודה בירושלים, ופצעו אותו באורח קל. שוטר שהגיע למקום ירה לעברן: תחילה באחת, לאחר מכן בשנייה, ואז חזר וירה בצעירה מביניהן בעודה שוכבת על הרצפה. היא נהרגה. במקרה זה צריך לשאול כיצד הסיפור נגמר מהר יחסית ולא זכה לביקורת חריפה, כפי שהיה במקרה של החובש בחברון בשבוע שעבר, ואף זכה לגיבוי חלקי מהמערכת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסתה לגרום למותה שלה - מבלי לפגוע באיש. הפלסטינית בתחנה המרכזית בעפולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שביקש להוריד את גובה הלהבות הוא הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שביקר את פעילות השוטר במקרה זה בפרט ושל חיילים בכלל. "היו מקומות שנערה בת 13 החזיקה מספריים או סכין והיה מתרס בינה לבין החיילים, לא הייתי רוצה שחייל יפתח באש וירוקן מחסנית על נערה כזאת, גם אם היא עושה מעשה חמור מאוד, אלא יפעיל את הכוח הדרוש לביצוע המשימה", אמר בדברים שנשא בפני תלמידי תיכון ועורר תרעומת ציבורית.

המקרה השביעי התרחש רק לאחרונה, בפיגוע בטיילת ביפו בתחילת החודש. בתיעוד מהמקום נראה כי מתנדב במשטרה ירה במחבל, שפצע ורצח כמה אנשים, על אף שזה שכב על הרצפה ולא היווה איום.

מקריבים את החייל לצרכי תדמית

המשותף לכל המקרים הללו: על אף שנפתחה חקירה לבירור מותם ופציעתם של כל אותם פלסטינים, היא טרם הסתיימה וסיפורם נשכח. לא ברור אם מי מהיורים בהם יעמוד לדין. במקרה הנוכחי, נראה שבצה"ל עושים הכול כדי למצות חקירה מהירה ושבסופו של יום החייל יואשם בשל התנהלותו האישית.

לדברי שרית מיכאלי, דוברת "בצלם", הארגון שתיעד את המקרה האחרון, הלוחם מחטיבת כפיר הוא שעיר לעזאזל. "מי שחוקר את החייל אבל לא מתמודד עם האווירה הציבורית שראש הממשלה ומטה ממנו יצרו בתקופה האחרונה, שמשמעותה שאפשר לירות באנשים גם לאחר שהם לא מהווים איום וברוב המקרים לא תיפתח החקירה - חוטא לאמת. זה כמובן לא פותר את אחריותו של החייל שפעל בצורה שבה פעל".

אל"מ ישראל שומר, מח"ט בנימין. ראובן קסטרו
קיבל גיבוי מהרגע הראשון. אל"מ שומר/ראובן קסטרו

לדבריה, היחס למקרה האחרון חריג בשל העובדה כי צולם, ולא כי הוא יוצא דופן. "קרו עוד מקרים של ירי לא פרופורציונלי, אך לא נעשה כמעט דבר כיוון שלא היה תיעוד כל כך ברור וטוב של האירוע. גם במקרים הללו השתמשו באליבי של חשש לחגורת נפץ, שהפך לתרופה כללית. ברור שבמקרה זה המערכת תצטרך להקריב את החייל על מזבח תדמיתה הבינלאומית".

מקרה מובהק נוסף הוא זה של מח"ט בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, שאירע ביולי האחרון. פלסטיני זרק אבנים על מכוניתו, ובתגובה הוא יצא עם נשק שלוף, ירה בו והרג אותו. כפי שניתן לראות ממצלמות האבטחה, הירי נעשה לאחר שהפלסטיני כבר ברח מהמקום, במהלך מרדף קצר של שומר וחייל נוסף. במקרה זה, צמרת צה"ל גיבתה את שומר מהרגע הראשון, עוד בטרם הסתיים תחקיר האירוע - חרף השאלות הלא פתורות בנוגע לנחיצות הירי.

"קרו עוד מקרים, אך דבר לא נעשה כי לא היה תיעוד טוב"

זאת ועוד, יש לשאול כיצד התנהלו הקצינים. בסרטון המתעד את הירי בחברון נראה כי הם המשיכו כבשגרה. רק לאחר מכן החליטו בצה"ל לבדוק את התנהלות החייל, השעו אותו – ולאחר פרסום הסרטון עצרו אותו והעבירו אותו לידי מצ"ח.

מתעד הירי בחברון, הצלם עמאד אבו שמסייה מ"בצלם", העביר את כל החומרים שברשותו לידי מצ"ח עוד באותו היום. כמו כן הוא מסר עדות שנועדה לשפוך אור על המקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully