וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: מח"ט בנימין יורה למוות במיידה האבנים

12.7.2015 / 16:20

מח"ט בנימין ישראל שומר יצא מהג'יפ שבו נהג לאחר שנרגם באבנים על ידי הנער מוחמד אל-כסבה. בסרטוני מצלמות האבטחה של תחנת דלק סמוכה, שהופצו על ידי "בצלם", הוא נראה יוצא מהג'יפ ויורה בצעיר בזמן שהוא נמלט מהמקום. אחרי האירוע הוא נחקר באזהרה במצ"ח

צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

מפקד החטיבה המרחבית בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, שירה למוות בצעיר הפלסטיני מוחמד אל-כסבה בן ה-17 סמוך למעבר קלנדיה שמצפון לירושלים בתחילת החודש, פתח באש לעבר הנער בניגוד להוראות פתיחה באש – כך עולה היום (ראשון) ממצאי תחקיר "בצלם". לפי צילומים מתחנת דלק סמוכה, נראה כי הנער יידה אבנים לעבר כלי רכבו הצבאי של המח"ט ונמלט – ורק לאחר מכן, בעודו נס מהמקום, ירה שומר לעברו ופגע בו.

בתיעוד הווידיאו נראה הג'יפ כשהוא עוצר בצומת מיד לאחר שהושלכה עליו אבן, ומתוכו יוצאים שני חיילים הפותחים במרדף אחרי כסבה. חייל שלישי נראה ממתין בסביבת כלי הרכב. בסרטון לא נראה יידוי אבנים נוסף. המשך המרדף והירי מתרחשים מחוץ לשדה הראייה של מצלמת האבטחה ואינם מתועדים בסרטון. לדברי כמה עדי ראייה, נכתב בתחקיר "בצלם", אל"מ שומר ירה בכסבה בעת שהאחרון היה במרחק של כעשרה מטרים ממנו, ואז ניגש אליו ודחף אותו עם רגלו.

לקריאה נוספת:
גיבוי למג"ד שייחקר: "המרפאה שאליה ירינו הייתה עמדת חמאס"
הותר לפרסום: נעצרו חשודים בהצתת כנסיית "הלחם והדגים"
"לוטן צודק בדבריו למשפחת מנגיסטו, אך הסגנון היה מתנשא"

מח"ט בנימין ירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבן באזור מעבר קלנדיה, יולי 2015. דובר צה"ל
כלי הרכב של אל"מ שומר, לאחר שנרגם באבנים, בתחילת החודש/דובר צה"ל

לאחר מכן נראים החיילים עוזבים את המקום. לפי התחקיר, "בסרטון מצלמת האבטחה ניתן לראות את שני החיילים שבים לשדה הראייה של המצלמה כחצי דקה לאחר תחילת האירוע, עולים לכלי הרכב ונוסעים לדרכם. עלי כוסבה פונה מהמקום במכונית פרטית שממנה הועבר לאמבולנס של הסהר האדום. הוא הגיע במצב של מוות קליני לבית החולים ברמאללה, שם נקבע מותו".

לפי גרסת צה"ל ביום האירוע, שומר חש בסכנה חיים ממשית, יצא מהג'יפ וביצע נוהל מעצר חשוד. הנוהל כולל ירי באוויר ובמקרה שהסיכון גובר אז ניתן לירות לפלג הגוף התחתון. רק במקרה שבו קיימת סכנת חיים ממשית, ניתן לבצע ירי כדי להרוג. זאת, בניגוד לכאורה לנראה בסרטון ובסתירה לעדויות מהמקום, שלפיהם הנער נורה בפניו, בכתפו ובגבו. כמקובל בכל אירוע שבו נהרג פלסטיני בגדה בידי כוח צה"ל, שומר נחקר באזהרה במצ"ח. שני אחיו של אל כסבה נהרגו אף הם מירי של כוחות הביטחון בשנת 2002.

מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
לפי התחקיר, המח"ט פתח אש לעבר הנער הפלסטיני בניגוד להוראות פתיחה באש - והרגו. אל"מ שומר/ניב אהרונסון

עם זאת, בינתיים זוכה אל"מ שומר לגיבוי מלא מצד צה"ל ולתמיכה של פוליטיקאים רבים. מדובר צה"ל נמסר כי מפקד פיקוד מרכז, אלוף רוני נומה, שהגיע לזירה זמן קצר לאחר האירוע, אמר כי המח"ט "פעל כמצופה ממנו באירוע מסוג זה. אני מגבה באופן מלא את המח"ט ואת תפקודו כאשר נשקפה לכוח סכנת חיים ממשית".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד גיבה לאחר המקרה את אל"מ שומר. "ראש הממשלה ושר הביטחון צריכים לתת גיבוי בקולם למח"ט בנימין שירה וחיסל מחבל שיידה סלעים על הרכב שלו. סלעים הורגים, וחיילי צה"ל צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמם ולדעת שהדרג המדיני מגבה אותם לגמרי", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully