וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה מהיועץ המשפטי: חקור ירי במחבלים שלא סיכנו חיים

15.10.2015 / 0:44

עמותת "עדאלה", העוסקת בזכויות ערביי ישראל והשטחים, טוענת כי סרטונים שתיעדו שני פיגועים בירושלים וניסיון פיגוע בעפולה חושפים כי המחבלים לא היוו סכנה בעת ביצוע הירי בהם. "השימוש בנשק נעשה כמוצא ראשון ולא אחרון"

עריכה: יאיר דניאל

ארגון "עדאלה - מרכז לזכויות המיעוט הערבי" פנה אתמול(רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לפתוח בחקירה מיידית נגד הכוחות שירו במחבלים, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו, בשלושה פיגועים שאירעו בשבועות האחרונים. "בעת האחרונה אנו עדים לאירועי ירי ומקרי אלימות רבים המבוצעים על ידי כוחות המשטרה כלפי פלסטינים", נכתב בפנייה. "עדויות רבות הצטברו שמהן עולה באופן חד-משמעי כי אותם פלסטינים לא היוו סכנה מיידית לחיי הסובבים אותם לרבות לאנשי כוחות המשטרה בעת ביצוע הירי", נטען במכתב ששלח הארגון העוסק בהגנה על זכויות האדם של ערביי ישראל ופלסטינים בשטחים, ועליה חתומה עורכת הדין מונא חדאד.

במכתב מובאים שלושה מקרים, האחד הוא ניסיון הפיגוע בתחנה המרכזית בעפולה ביום שישי האחרון, אז ניסתה מחבלת לדקור עוברי אורח ונורתה על ידי כוחות המשטרה והמאבטחים במקום. המחבלת, אסראא עבד, תושבת נצרת בת 30 ואם לשלושה ילדים, נפצעה באורח בינוני. בדוברות המשטרה בצפון אמרו לאחר האירוע כי עבד "סיכנה בצורה ממשית באיומי סכין לובשי מדים בתחנה המרכזית ונורתה".

לקריאה נוספת:
אבי המחבלת: "ברוצח רבין לא ירו, למה בבת שלי כן?"
תיעוד הפיגוע בפסגת זאב: בן 13 הולך לקנות ממתקים - ונדקר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הירי במחבלת בתחנה המרכזית בעפולה/מערכת וואלה, צילום מסך

עם זאת, בפניית "עדאלה" צוין כי מהסרטונים שפורסמו לאחר האירוע עולה כי שוטרים, חיילים ומאבטחים הקיפו את עבד בזמן שהיא עמדה ללא נוע ומבלי שהיא מהווה סכנה לאנשים שנכחו במקום. "שוטר התקרב לעברה של אסראא ואז נורו עליה כ-13 יריות, מכלי נשק שונים, מטווח קצר מאוד וגם על ידי אותו השוטר", טענו בעדאלה. "כתוצאה מכך, אסראא נפצעה באופן קשה", אף שלפי כוחות מד"א מצבה הוגדר בינוני. "הסרטונים מעידים באופן ברור, כי לא נשקפה כל סכנת חיים מיידית וממשית לאנשי המשטרה המצדיקה את הירי. בנוסף לכך, הירי בוצע מטווח מאוד קצר המצביע על כוונה להרוג".

אירוע נוסף שעליו מבוססת הפנייה הוא הפיגוע בפסגת זאב, אז דקרו שני בני דודים מבית חנינא, נערים בני 13 ו-17, נער יהודי בן 13 וצעיר יהודי בן 25, שנפצעו אנוש וקשה ועדיין מאושפזים במצב קשה בבית החולים הדסה הר הצופים. "סרטון שפורסם ברשת מעיד כי הילד לא היווה כל סכנה ושלאחר הירי בו", נכתב בפניית "עדאלה", "השוטרים השאירו אותו פצוע קשה, בעת שפרמדיקים שנכחו במקום לא הושיטו לילד כל עזרה, אנשים בסביבה קראו לעברו קריאות שנאה ושוטר חבט בו ברגלו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
המחבל בן ה-13 שנפצע מירי השוטרים בפסגת זאב/מערכת וואלה, צילום מסך

המקרה השלישי שמוזכר בפניית ארגון זכויות האדם הוא פיגוע הדקירה בשער שכם ביום ראשון לפני עשרה ימים שבמהלכו דקר פאדי עלון בן ה-19 מעיסאוויה את משה מלכה בן ה-15 מירושלים. עלון נורה למוות על ידי השוטרים שהגיעו לזירת הפיגוע. "הירי בוצע בעקבות קריאות של קהל שהגיע לרחוב אשר קרא לשוטרים לירות בו ולהרוג אותו" טוענים ב"עדאלה". "זאת מבלי שנשקפה סכנת חיים מיידית וממשית המצדיקה את הירי וההרג". לאחר האירוע הפיץ חבר הכנסת אחמד טיבי את תמונתו של עלון עם כיתוב שבו נטען ששוטרים ירו בו כשניסה לבקש עזרה אחרי שנרדף על ידי מתנחלים. כ-15 שעות לאחר הפרסום המקורי, ערך טיבי את הפוסט והבהיר כי הדברים שנכתבו לצד תמונתו של עלון התייחסו לתגובת המשטרה. הוא אף הוסיף צילום מסך מתוך סרטון שבו נראים נערים יהודים קוראים לשוטרים לירות בעלון. התמונה של עלון הפכה ויראלית בעולם הערבי.

לפי תיאור האירועים, טוענים ב"עדאלה" כי השוטרים פעלו באופן המנוגד לפקודת המטה הארצי העוסקת בשימוש בכלי ירייה לפיה, "השימוש בכלי ירייה לצורך מילוי תפקיד ייעשה כמוצא אחרון, במידת הזהירות הראויה, ורק בנסיבות שקיים בהן יחס הגיוני בין מידת הסכנה העולה מהשימוש בנשק לבין התוצאה שאותה מבקשים למנוע".

"ידם של השוטרים קלה על ההדק"

ב"עדאלה" מצטטים גם את סעיף 4 לאותה פקודה הקובע כי "השימוש בכלי ירייה - מותר, כאשר יש חשש ממשי לפגיעה מיידית בחיים או בשלמות הגוף של השוטר או של אחרים, ואין כל דרך אחרת למנוע אותה פגיעה". כמו כן, בפקודה נקבעה רשימה סגורה של מקרים שרק בהם מותר להפעיל כלי ירייה על ידי אנשי המשטרה. בכללם, לצורך ביצוע מעצר, לצורך פיזור מתפרעים ולצורך מניעת סכנה מיידית. בכולם השימוש מותר רק כאשר יש חשש ממשי לפגיעה מיידית בחיים וכאשר אין כל דרך אחרת למנוע את הפגיעה אלא אך כמוצא אחרון ולאחר נקיטת אמצעים מקדימים.

נער בן 15 נדקר ליד שער שכם, 4 באוקטובר 2015. ללא קרדיט, ספק 500
הפיגוע ליד שער שכם, הירי במחבל פאדי עלון/ספק 500, ללא קרדיט

"כעולה מהעדויות, מקרים אלה אינם מתקיימים, ידם של השוטרים קלה על ההדק והשימוש בנשק קטלני נעשה כמוצא ראשון ולא כמוצא אחרון", נכתב בפנייה. ארגון "עדאלה" טוען כי "קיימת הפרה בוטה לפקודה". לדברי הארגון, "מה גם, שבאירועי ירי רבים, בהם אירוע הירי נגד אסראא עבד, השוטרים ביצעו ירי מטווח קצר מאוד, שהיה כמעט קטלני ובכך מעיד על כוונתם להרוג.

"אירועים אלה מחייבים התערבות ופתיחה בחקירה לנוכח העובדה כי מתעורר חשד ששוטרים ביצעו עבירה פלילית שהביאה למותם של בני אדם ולפציעתם של רבים אחרים. פתיחה בחקירה פלילית נחוצה אף מכוח עקרון שלטון החוק ובכדי למנוע מצב של חסינות אנשי המשטרה והישנותם של מקרים כאלה".

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully