וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסקת ההתגברות ו"דרעי 2": כל ההצעות שיעלו היום בקריאה טרומית בכנסת

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 7:29

הקואליציה תאשר במליאה שורת הצעות חוק שנוגעות למערכת המשפט בישראל. למרות השיחות שנערכו בבית הנשיא ודרישת ראשי האופוזיציה לעצור את הליכי החקיקה. בין ההצעות: ביטול ההתנתקות, שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים וחיפוש נשק לא חוקי בבתים ללא צו בית משפט

בווידאו: רוטמן: "צריך להידבר - ללא דחיית החקיקה"/רוני כנפו

הקואליציה תאשר היום (רביעי) במליאה בקריאה טרומית שורת הצעות חוק שנוגעות למערכת המשפט בישראל, כמו "חוק דרעי 2" ופסקת ההתגברות. זאת למרות השיחות שנערכו אתמול בבית הנשיא סביב המחלוקת על הרפורמה המשפטית והדרישה של ראשי האופוזיציה לעצור את הליכי החקיקה בכנסת. בין היתר יעלו לאישור הצעות חוק נוספות שבהן חוק ביטול ההתנתקות, שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים וחיפוש נשק לא חוקי בבתים ללא צו בית משפט.

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
החוק שיכשיר את מינויו לתפקיד שר יעלה בקריאה היום. דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

"חוק דרעי 2"

זהו אחד החוקים הבולטים שיעלו היום בקריאה טרומית, הוא נועד להכשיר את המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר, על אף פסילתו בבג"ץ. באופוזיציה העלו את הדרישה לא לקדם את החוק כחלק מהתנאים להידברות סביב הרפורמה המשפטית, אך שר המשפטים יריב לוין דחה אותה. על הצעת החוק חתומים יותר כ-40 חברי כנסת מכל הסיעות בקואליציה, וצפוי לה רוב משמעותי.

פסקת ההתגברות

הצעת חוק נוספת היא של ח"כ שמחה רוטמן, פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת. ההצעה קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהחלטה של 15 מתוך 15 שופטים ויהיה עליהם להסכים פה אחד כי החוק שאותו ביקשו לפסול סותר חוק יסוד. אחרת, החוק יישאר בעינו ולא ייפסל.

גם הצעת החוק של ח"כ משה סעדה מהליכוד לפיה יש להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות כך שתהיה תחת שר המשפטים צפויה לקבל את תמיכת חברי הקואליציה, ואלה יאשרו אותה בקריאה טרומית. רוטמן שנפגש אתמול עם נשיא המדינה יצחק הרצוג כדי לדון בפשרה שהציע ימשיך גם היום בדיונים בוועדת החוקה בראשה עומד סביב סעיף נוסף ברפורמה המשפטית ואין בכוונתו לעצור את הליך החקיקה, בינתיים.

יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן, כנסת, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לא מתכנן לעצור בהליך החקיקה. יו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

חוק ביטול ההתנתקות

מדובר בפעם הראשונה שהקואליציה תקדם חקיקה פרטית במליאת הכנסת, מאז יצאה הממשלה לדרך. זו גם הסיבה שעל סדר היום במליאה ישנן הצעות חוק רבות, גם שאינן קשורות ברפורמה המשפטית. הבולטת שבהן היא חוק ביטול ההתנתקות של ח"כ יולי אדלשטיין וח"כים נוספים שקובעת כי סעיפי הפינוי ואיסורי השהייה במקומות שפונו בתוכנית ההתנתקות יבוטלו לחלוטין.

ההצעה מעוררת מחלוקת באופוזיציה, ובוואלה פורסם לראשונה על עימות סוער בישיבת סיעה סגורה של המחנה הממלכתי סביב אופן ההצבעה על ההצעה.

שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים

בצל המצב הביטחוני הקשה והפיגועים האחרונים תעלה לאישור הצעת חוק נוספת של ח"כ חנוך מליביצקי מהליכוד שנוגעת לשלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים מקרבה ראשונה, אם יימצא כי הם ידעו מראש על כוונת המחבל לבצע פיגוע או מעשה טרור או הביעו תמיכה והזדהות עם מעשה זה.

בנוסף לכך, הקואליציה תאשר בקריאה שניה ושלישית הצעה של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ לפיה לשר הפנים תהיה סמכות לשלול אזרחותו או תושבותו של מחבל שהורשע בעבירת טרור וקיבל כספים מהרשות הפלסטינית. ההצעה קובעת כי המחבל יגורש לשטחי הרשות הפלסטינית או לרצועת-עזה.

איתמר בן גביר, מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יעלה לאישור את ההצעה שתאשר חיפוש בבית שבו יש חשד לנשק לא חוקי, ללא צו בית המשפט. בן גביר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

חיפוש נשק בבתים ללא צו בית משפט

עוד הצעת חוק שנחשפה בוואלה ותאושר היום בקריאה טרומית היא הצעה שנכנסה ברגע האחרון לסדר היום, על פי דרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ההצעה של חבר מפלגתו יצחק קרויזר קובעת שהמשטרה תוכל לערוך חיפוש בבית שבו ישנו חשד כי קיים נשק לא חוקי, זאת ללא צו בית המשפט.

הצעת חוק דומה עוררה בתקופת ממשלת בנט-לפיד את התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי מדובר בחוק בסגנון "קוריאה הצפונית". בן גביר דרש שההצעה תקודם בהליך מהיר על מנת להגביר את המאבק בפשיעה ובתופעת הנשק הלא חוקי במגזר הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully