וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק דרעי 2"

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 17:32

הוועדה אישרה את ההצעה שנועדה להכשיר מחדש את המינוי של יו"ר ש"ס לתפקיד שר. ההצעה נחתמה על ידי כל חברי הקואליציה, ולפיה לבג"ץ או לכל בית משפט לא תהיה אפשרות להתערב במינויי שרים בממשלה. ההצעה אושרה למרות ההתנגדות שהביעה היועמ"שית

בווידאו: יועמ"שית הכנסת ביקרה את השיח נגד חיות; ח"כ גוטליב התפרצה והמשיכה לתקוף/ערוץ הכנסת

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת "חוק דרעי 2" שנועדה להכשיר מחדש את המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר. לפי ההצעה, שעליה חתומים כל חברי הכנסת בקואליציה ונוסחה נחשף לראשונה בוואלה, לבג"ץ או לכל בית משפט לא תהיה אפשרות להתערב במינויי שרים בממשלה.

ההצעה היא תיקון לחוק יסוד שתעלה לאישור בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, ובקואליציה סבורים כי אם תאושר בשלוש קריאות, בג"ץ לא יפסול אותה בשל היותה חוק יסוד. למרות ההנחה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, באמצעות המשנים שלה, הביעה חשש ממשי שהחוק ייפסל על ידי בג"ץ. בחוות דעת שפורסמה אמש נכתב כי "בהצעה זו יש כדי ליצור 'חור שחור' של החלטות בתחום הרגיש של מינוי שרים, שלא יהיה נתון לביקורת שיפוטית למעט ביחס לתנאי הכשירות שנקבעו".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
הביעה התנגדות להצעות החוק שאושרו. היועמ"שית מיארה/שלומי גבאי

ועדת שרים לחקיקה אישרה גם את הצעת חוק פסקת ההתגברות של ח"כ שמחה רוטמן, ולפיו בית המשפט העליון לא יוכל לבטל חוקים אלא בהרכב של כל שופטי בית המשפט העליון ובלבד שכל השופטים הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. לפי הצעת החוק, אם שתי כנסות ברציפות סברו שמדובר בחוק "שיש להעמידו מעל הוראות חוקי יסוד האחרים ולחסנו מביקורת שיפוטית", לא יהיה ניתן לבטל את החוק באופן גורף אלא בהחלטה של רוב חברי כנסת והוא יהיה חסין לחלוטין מפני ביקורת שיפוטית.

היועמ"שית הודיעה כי יש להתנגד להצעת החוק. בחוות דעת שכתבה המשנה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, היא כתבה כי אישור הצעת החוק משמעותה "הסרת הבלמים מהממשלה והכנסת, והפרה קשה של מארג האיזונים והבלמים הכולל בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל. משמעות ההסדר המוצע היא למעשה איון הביקורת השיפוטית החוקתית, ופגיעה בעקרונות דמוקרטיים גרעיניים של הגנה אפקטיבית על זכויות אדם ועקרונות יסוד. הצעת החוק תוביל לביטול אפשרות לעריכת ביקורת שיפוטית חוקתית. תוצאתה היא הסרת הבלמים מהממשלה והכנסת, והפרה קשה של מארג האיזונים והבלמים הכולל בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל".

בהמשך להחלטות הוועדה, מסרו ראשי מפלגות האופוזיציה, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי כי יתייצבו מחר יחד בכנסת להצהרה משותפת: "זוהי שעת חירום", אמרו. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה לא הוזמן להשתתף בהצהרה, בעוד שיו"ר רע"ם מנסור עבאס הוזמן וטרם השיב אם ישתתף.

מרב מיכאלי, גדעון סער, יאיר לפיד, בני גנץ בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יתייצבו להצהרה משותפת. מיכאלי, סער, לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

בתוך כך, בישיבת ראשי הקואליציה הוחלט לבטל באופן גורף את המס על השתייה המתוקה, זאת למרות שבתחילה יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' חשבו לבטל את המס רק על משקאות דיאט. ההסבר לכך נשמע מחלק מראשי המפלגות, שאמרו בדיון כי "הבטחת בחירות, חייבים לקיים".

  • עוד באותו נושא:
  • אריה דרעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully