וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה לא עובדים - ולאן אסור להתקרב: מה שצריך לדעת לקראת השביתה מחר

אלפי עסקים יאפשרו להשתתף בשביתה, בהם חברות הייטק ומשרדי עורכי דין. רשויות מקומיות רבות יאפשרו לשבות, ואוניברסיטאות יעניקו מועד מיוחד למי שייעדר מהמבחן. הפגנה גדולה צפויה להתקיים ב-12:00 מול הכנסת ועובדי מדינה שישבתו לא יקבלו שכר | וואלה! עושה סדר

בווידאו: עשרות אלפים מפגינים נגד הממשלה בת"א ושורת ערים נוספות/צילום: ניב אהרונסון,

עובדים רבים ברחבי הארץ ישבתו מחר (שני) במחאה נגד התוכנית המשפטית שמקדמת הממשלה. בין היתר צפויים לשבות רופאים, עורכי דין, אנשי הייטק, עובדי רשויות מקומיות, בעלי עסקים ועוד. הפגנות ייערכו בשעות הצהריים במוקדים שונים. המחאה המרכזית תחל בשעה 12:00 מול הכנסת בירושלים, אליה יצאו המוחים בשיירות מכוניות שצפויות לגרום לעיכובים בתנועה. קודם לכן, חלק מהם צפויים להגיע לתפילה בכותל ומשם לצאת בצעדה אל הכנסת.

רשויות מקומיות, אוניברסיטאות ומאות חברות עסקים וחברות, בהם משרדי אדריכלות ומשרדי עורכי דין, הודיעו שיאפשרו למי שרוצה להשתתף בשביתה להיעדר מהעבודה. כ-200 חברות הייטק כבר הודיעו שיאפשר לעובדים לשבות. המוחים צפויים לצאת לכנסת ברכבת החל מהשעה 8:30: "זה הזמן להגביר את הלחץ, כבר רואים את האור בקצה המנהרה".

למרות הצפי להגעה של עשרות אלפי מפגינים לירושלים, ואולי אף יותר, במשרד התחבורה לא הורו לחברות האוטובוסים ולרכבת לתגבר את השירות לבירה, כפי שעשו באירועים המוניים אחרים בשנים האחרונות, כמו בלוויית הרב קנייבסקי בחודש מרץ שעבר. העומסים צפויים בעיקר ברכב ובקווי האוטובוס לבירה, כאשר המפגינים יוכלו לצעוד ברגל מהתחנה המרכזית ותחנת נבון לאזור הכנסת הסמוך. עם זאת, חסימות הכבישים בגלל האירוע צפויות לשבש את הקווים העירוניים בבירה. במשרד התחבורה סירבו להגיב להחלטה על אי תגבור הקווים.

עיריית תל אביב הודיעה כי תאפשר לשבות על חשבון יום חופש. מנכ"לית החברה למוסדות חינוך בתל אביב-יפו, החברה העירונית הגדולה בעיר שמעסיקה 3,500 עובדים, תאפשר גם היא להשתתף בהפגנה: "זו נקודה שבה ישראל תשנה את פניה, את המרקם החברתי-אזרחי שלה, את עקרונות המשטר שלה ואת ערכיה". עשרות מנהלי בתי ספר בתל אביב הודיעו כי יאפשרו למורים ותלמידים להשתתף במחאות וכי יום הלימודים יתקיים בהתאם לאילוצים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 11 בפברואר 2023. ניב אהרונסון
המחאה מחריפה. ההפגנה בתל אביב אתמול/ניב אהרונסון

באוניברסיטה העברית יאפשרו למי שרוצה לשבות להיעדר ממבחנים ולגשת למועד מיוחד. באוניברסיטת חיפה הודיעו על הקלה דומה והוסיפו כי הרפורמה "תפגע בחוסנה של מדינת ישראל, בחופש האקדמי ובחוסנה של האקדמיה הישראלית".

במאבק "החלוקים הלבנים" קראו לרופאים ולרופאות להצטרף למחאה, כפוף ל"אחריות הנדרשת" שתוודא שמטופלים לא נפגעים. מטעם הרופאים ומטפלי בריאות הנפש נמסר: "הדמוקרטיה הישראלית תחת מתקפה ברוטלית ואסור לעמוד מנגד. השינויים המסוכנים שמקדמת הממשלה יגרמו לפגיעה אנושה בבריאות הגוף והנפש של הציבור, וברפואה בישראל. זהו פיקוח נפש ואנו עושים זאת מתוך מחויבות למטופלים שלנו, ולמען עתיד ישראל".

גם מחאת הנשים תצטרף להפגנה, במחאה על הייצוג הנשי הנמוך של נשים בממשלה: "ההפיכה המשפטית תאפשר לפוליטיקאים להעביר כל החלטה שרק ירצו. ובלי ייצוג, אנחנו נהיה הראשונות להיפגע. הם מעלימים אותנו, אבל אנחנו לא ניתן להם. אנחנו לא שותקות יותר. אנחנו לא חוזרות אחורה".

עוד בוואלה!

הממשלה ממוקדת כל כולה במלחמה במערכת המשפט. גם הטרור לא יעצור אותה

לכתבה המלאה
אלפי הורים הפגינו מול מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ: "אין חינוך בלי דמוקרטיה", 9 בפברואר 2023. מטה מחאת ההורים, אתר רשמי
בבתי ספר יאפשר להשתתף בהפגנה. מחאת הורים נגד הרפורמה המשפטית, בשבוע שעבר/אתר רשמי, מטה מחאת ההורים

מנגד, צפויים להפגין גם תומכי הרפורמה, שימחו נגד בג"ץ מול בית המשפט העליון בשעה 12:00. "נשמיע את קולם של אזרחים שבג"ץ הוא זה שפגע בזכויות האדם שלהם, והרפורמה תגן על זכויות האדם שלהם", מסר ארגון "בצלמו" שעומד מאחורי ההפגנה. "נשמיע את קולם של מגורשים תושבי יו"ש, נערי גבעות, נפגעי טרור ותושבי דרום תל אביב, של חרדים וסתם אזרחים שקופים שבג"ץ לא סופר".

אתמול הפגינו עשרות אלפי בני אדם בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית, זה השבוע השישי ברציפות. כבישים ברחבי העיר נחסמו לתנועה, בהם גם נתיבי איילון. במקביל, הפגנות נערכו גם ברעננה, חיפה, ירושלים, קריית אונו, רמת השרון, פתח תקווה ומוקדים נוספים, בהן השתתפו אלפים.

הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
מאות חברות יאפשרו לשבות. הפגנת הייטקיסטים בתל אביב, 31 בינואר/ינון שלום יתח

על מה מפגינים?

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

עובדי מדינה שישבתו לא יקבלו שכר

לקראת ההפגנה, הממונה על השכר האוצר ונציבות שירות המדינה שלחו רענון למשרדי הממשלה לפיו עובד שישבות מחר לא זכאי לשכר. שר החינוך יואב קיש הבהיר כי מורים שישבתו מחר לא יקבלו שכר ולתלמידים שלא יגיעו ליום הלימודים יירשם חיסור.

"אני מאמין בזכות ההפגנה, אבל לא צריך להכניס אותה לתוך בית הספר", אמר קיש. "מערכת החינוך פועלת מחר כרגיל. אם מורה או תלמיד לא יהיו נוכחים יירשם להם חיסור או שלא יקבלו תשלום", הבהיר. "המהלך החד צדדי (מכתב שהוציאה האוניברסיטה העברית - א"ס) הוא פגיעה בחופש הביטוי והפלורליזם. זה בסדר לפעול מחוץ לשעות האקדמיה אבל לקחת אותה לאקט פוליטי זאת טעות קשה. הנושא ייבחן במל"ג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully