וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ממוקדת כל כולה במלחמה במערכת המשפט. גם הטרור לא יעצור אותה

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 7:10

בעיצומו של אחד מסופי השבוע הכאובים והמדממים, פרסמו ראשי הקואליציה הודעה שעסקה במלחמה - אבל אחרת: זו של הממשלה בביהמ"ש. העיתוי הרגיש מעיד עד כמה סוגיית הנבצרות מלחיצה את נתניהו, אבל גם על היעדרו של מבוגר אחראי שיפריד בין המלחמה בטרור למאבק בין הרשויות

הכנסת חוגגת יום הולדת | נתניהו: "דמוקרטיה היא שלטון הרוב, לא שלטון הרובה"/מערכת וואלה!

זה היה אחד מסופי השבוע הכאובים שידעה המדינה בשנים האחרונות. שלושה בני משפחה אחת, בהם שני ילדים קטנים, נרצחו בפיגוע מתועב בירושלים, העיר שחזרה להיות מוכת טרור, כשרק לפני שבועיים שבעה תושבי נווה יעקב נטבחו ביציאתם מבית כנסת בפיגוע הקטלני ביותר בעשור האחרון. עם צאת השבת, גם תושבי עוטף עזה קיבלו זריקת מציאות כואבת מהעבר, וצבע אדום הריץ אותם שוב למרחבים המוגנים.

באותה דקה, דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פירסם בשם כל ראשי הקואליציה הצהרה משותפת. היא לא כללה הבעת תנחומים למשפחות הנרצחים, גם לא הבטחה להילחם ביד קשה בטרור. כותרת ההצהרה עסקה אמנם במלחמה, אבל אחרת - זו של הממשלה בבית המשפט העליון.

"הדיון בנבצרות - הפיכה צבאית, ניסיון הדחה לא חוקי בחוסר סמכות", לשון ההצהרה, שהופצה בתגובה להודעת בג"ץ על כוונתו לדון בעתירה שדורשת להכריז על נבצרות לנתניהו, שפורסמה אתמול, עוד לפני הפיגוע הנורא. מיד בצאת השבת, בקושי שעה אחרי שנודע מותו של אשר פלאי בן השמונה, ראשי הקואליציה מיהרו לנסח ולאשרר בדחיפות את התגובה החריפה, שמאשימה את השופטים בניסיון הדחה של ראש ממשלה מכהן ו"שליחת יד בדמוקרטיה הישראלית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
אין מבוגר אחראי. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

כי זה מה שהכי חשוב עכשיו, וללמדנו מה חשוב להם. נתניהו עצמו לא חתם, אבל יריב לוין, אריה דרעי, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', ויצחק גולדקנופף - שבכלל תועד מבלה בסוף שבוע יוקרתי של גבירים חרדים בפראג - לאף אחד מהם זה לא היה נראה חסר טעם לפרסם את ההצהרה האלימה נגד בית המשפט אחרי סוף שבוע כל כך נורא וקטלני.

זה היה רגע שמזקק בערך את כל מה שקורה כאן בחודש וחצי האחרונים. הממשלה שהבטיחה להילחם בפשיעה, בטרור וביוקר המחייה מנתבת את רוב משאביה למלחמה במערכת המשפט. הרפורמה/הפיכה/מהפכה של לוין מקודמת במהירות בזק ומקבלת עדיפות על פני כל נושא אחר בממשלה ובכנסת, וכל דיוני ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן הופקעו רק למטרה אחת, תוך דריסת נורמות פרלמנטריות ומתקפות בוטות על הייעוץ המשפטי לממשלה ובכנסת, בהווה ובעבר. בסוף השבוע רוטמן קרא בראיון ב-103FM להכניס את היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט לכלא. לא פחות, בעקבות ריאיון בתוכנית "עובדה" בו הביע חרדה שהרפורמה עלולה להוביל לדיכוי ואלימות.

במקביל, יו"ר ש"ס אריה דרעי הפקיע את הקואליציה למלחמתו הפרטית בבג"ץ: תחילה, הוא עיכב את הקמת הממשלה עד שיחוקק חוק דרעי שיכשיר את כהונתו למרות הרשעתו בפלילים, וכעת, אחרי שבג"ץ פסל את מינויו לשר, הוא מאלץ את שותפיו לקדם את חוק דרעי 2, ומוביל להתנגשויות רשויות נוספת.

עוד בוואלה!

רבבות הפגינו בעשרות מוקדים נגד המהפכה המשפטית; מפגינים חסמו את נתיבי איילון

לכתבה המלאה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת פיגוע דריסה סמוך לתחנת אוטובוס,שכונת רמות, ירושלים, 10 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מפגין חוסר אונים מול הטרור. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמפגין חוסר אונים אל מול גל הטרור, מוצא את מפלטו בחסות המלחמה הכוללת במערכת המשפט ומחמם כל העת זירות צד נוספות: אחרי הפיגוע האיום בנווה יעקב בחודש שעבר, הוא יצא במתקפה חריפה נגד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, והאשים אותה בעיכוב באיטום ביתו של המחבל. בבוקר שישי, לפני הפיגוע ברמות, הוא היה עסוק בהתכתשות בריונית עם מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז ירושלים בדרישה להפעלת יותר כוח בהפגנות נגד הרפורמה. זאת, תוך כדי קידום החקיקה שתאפשר לו להכפיף אליו את המפכ"ל ולקבל עוד יותר סמכויות, שמקודמת, איך לא, בניגוד לעמדת המשטרה והיועצת המשפטית לממשלה.

ההכרזה החפוזה של בן גביר בזירת הפיגוע על מבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים, שנבלמה על ידי "גורם מדיני בכיר" המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, העידה בעיקר על בלבול ולחץ. אבל הדרישה שלו לצעדי ענישה קולקטיביים, שלרוב נתקלים בהתנגדות נחרצת של המשפטנים, תבנה לממשלה עוד קייס מול היועמ"שית, שמטווחת מכל כיוון, ובעיקר כשהיא מתעסקת עם היותו של ראש הממשלה נאשם בפלילים.

בחודש שעבר, ברקע דיווחים שבמשרד המשפטים בוחנים את שאלת ההוצאה לנבצרות, ראשי הקואליציה שיגרו לבהרב מיארה מכתב איום משותף שבו הזהירו אותה, כמו את שופטי בג"ץ, בניסיון הדחה של ראש ממשלה מכהן. בשבוע שעבר, אחרי שהיועמ"שית הודיעה לנתניהו כי אסור לו לעסוק ברפורמה המשפטית בגלל הסדר ניגוד העניינים שחתם עליו כחלק מהמשפט, הם פירסמו עוד הצהרה משותפת בה האשימו אותה בהשתקה ובניסיון לסכל את הרפורמה, אליה היא כבר הודיעה שהיא מתנגדת. לפי בכירים בליכוד, המתקפות המרובות מול בהרב מיארה הן חלק מאסטרטגיה כוללת של נתניהו ושותפיו, שנועדה לגרום לה בסופו של דבר להתפטר מתפקידה ולכל הפחות לשלהב את הבייס עם קייס לקריאות להדחתה.

אריה דרעי. ראובן קסטרו
הפקיע את הקואליציה למלחמתו הפרטית בבג"ץ. דרעי/ראובן קסטרו

ההצהרה של ראשי הקואליציה נגד בג"ץ, בזמן שירושלים עוד טומנת את גופות הנרצחים ברמות, מעידה עד כמה סוגיית הנבצרות מלחיצה את נתניהו, אבל גם על היעדרו של מבוגר אחראי, שיפעיל שיקול דעת שיפריד בין המלחמה בטרור לבין מלחמת הרשויות שמאיימת להפוך למלחמת אחים.

לא היה קורה שום דבר אם ראשי הקואליציה היו מחכים כמה שעות, עד יום ראשון, כדי לשגר את התגובה הנזעמת לבג"ץ על הדיון בנבצרות. הרי את רוב האנרגיה והזמן שלהם הם מקדישים גם כך למלחמה נגד מערכת המשפט.

השבוע יתחילו ההצבעות בכנסת על השלב הראשון ברפורמה של לוין - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והאיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד, כמו גם על חוק דרעי 2, שימנע מבג"ץ את האפשרות להתערב במינויי שרים. למרות האזהרות, המחאות, העצומות, השביתות, הממשלה מתקדמת עם המתקפה על בית המשפט העליון ולא נותנת לשום דבר לעצור אותה. אפילו לא לטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully