וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מל"ל לשעבר על הרפורמה המשפטית: שבר עמוק בציבור, אין ניסיון להגיע להסכמות

עודכן לאחרונה: 11.2.2023 / 21:54

במכתב שפרסמו ראשי המועצה לביטחון לאומי לשעבר הם קראו להידברות בין הקואליציה והאופוזיציה והזהירו מפני סכנה לחוסן הלאומי. במקביל, 18 שופטי עליון לשעבר חתמו על גילוי דעת שבו הביעו את התנגדותם לרפורמה של הממשלה במערכת המשפט, והציעו לדון באפשרות לתיקון ושיפור

בווידאו: יו"ר ועדת חוקה נגד יועמ"ש הוועדה: ההמלצה על הרפורמה המשפטית מוטה/ערוץ הכנסת

ראשי המועצה לביטחון לאומי לשעבר פרסמו הערב (שבת) מכתב שבו הם מתחו ביקורת על ניהול הרפורמה במערכת המשפט שמובילה הממשלה ועל העובדה שהיא לא מבוצעת תוך כדי הידברות.

"האחריות ללכידות החברה הישראלית מוטלת בראש ובראשונה על הכנסת", כתבו במכתב שעליו חתומים בין היתר ראשי המל"ל לשעבר - יוסי כהן, יעקב נגל ויעקב עמידרור.

"לאורך כל שנות קיומה של המדינה, ליוו אותה אתגרים ביטחוניים מבית ומאבקים מחוץ", פתחו את מכתבם. "היכולת לעמוד איתן מול האיומים החיצוניים המשתנים לאורך השנים, נשענה על החוסן הלאומי של החברה הישראלית המבוסס על התחושה וההכרה שהשותפות והאחריות גוברים על האתגרים", הוסיפו.

ראשי המל"ל לשעבר הזהירו, "בשלוש השנים האחרונות חוותה החברה הישראלית משבר פוליטי חסר תקדים [...] בשבועות האחרונים הלך המשבר הפוליטי והתפתח לכדי משבר חברתי חמור".

יוסי כהן במהלך כנס ג'רוזלם פוסט 12 באוקטובר 2021. מארק ישראל סאלם, פול
חתם על המכתב. יוסי כהן/פול, מארק ישראל סאלם

במקביל, 18 שופטים ושופטות לשעבר בבית המשפט העליון, בהם נשיאים בדימוס, חתמו על מכתב שבו הביעו את התנגדותם לרפורמה של הממשלה במערכת המשפט. "אנחנו מביעים חרדה מפני התוכנית", כתבו בגילוי הדעת - והציעו להקים ועדה מיוחדת שתדון בנושא.

"אנחנו מכירים בכך שמערכת המשפט, כמו כל גוף, עשויה להפיק תועלת מבדק בית שיוכל לחשוף את הצריך תיקון, ואין לנו ספק שהיא תהיה מוכנה לערוך תיקונים, ככל שיידרש לאחר בדיקה הולמת", ציינו השופטים החתומים, בהם דליה דורנר, מני מזוז, יצחק אנגלרד, יורם דצינגר וחנן מלצר.

"אנחנו מציעים לממשלה שתיתן יד להקמת ועדה ציבורית בהרכב הולם של אנשי ציבור ומומחים לדבר כדי שתקיים בדיקה יסודית ושקופה של המצב הקיים: תאסוף נתונים ותזמין חוות דעת; תאפשר לציבור הרחב להביע דעה ולהעלות הצעות; ותשקול את ההשלכות הצפויות של כל הצעה", הוסיפו.

ימים אחרונים

הזדמנות אחרונה למבצע מאי בתמי4: חודשיים ראשונים חינם

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"ניתן יהיה להנהיג תיקונים מתוך הסכמה רחבה בחברה". נתניהו ולוין בישיבת ממשלה/פלאש 90, יונתן זינדל

עוד נכתב כי "על יסוד בדיקה כזאת ניתן יהיה לגבש מסקנות ולהציג המלצות לציבור, לממשלה ולכנסת, ולבצע את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט באופן מבוסס ואחראי. בדרך זאת ניתן יהיה להנהיג תיקונים מתוך הסכמה רחבה בחברה, כפי שראוי בעניין חשוב ורגיש זה".

בין החתומים על המסמך היו גם: תיאודור אור, עדנה ארבל, ניל הנדל, אילה פרוקצ'יה, דורית ביניש, יצחק זמיר, ג'ורג' קרא, אהרן ברק, יעקב טירקל, אליקים רובינשטיים, סלים ג'ובראן, שלמהלוין וטובה שטרסברג-כהן.

דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
בית המשפט העליון/רויטרס

בשבוע הקרוב יתחדשו הדיונים בעניין סעיפי הרפורמה של הממשלה בוועדת חוקה, חוק ומשפט בראשית ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). שרים וחברי כנסת לשעבר הודיעו כי בכוונתם להשתתף בדיונים ולהביע את התנגדותם למהלכים.

בין נבחרי הציבור לשעבר שצפויים להגיע - מיכל בירן, מוסי רז, איבתיסאם מרענה, ענת מאור, נירה שפק, זהבה גלאון, אתי ליבני, דן מרידור, יורם מרציאנו ורועי פולקמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully