וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 14:02

שר המשפטים החדש מבקש להוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין, ולמנות במקומם ח"כים. פסקת ההתגברות תתאפשר ברוב של 61 ח"כים, ובג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהסכמה פה אחד של השופטים. עוד דורש לוין לבטל את "עילת הסבירות", וביטול הקביעה שעמדת היועמ"שים מחייבת

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב (רביעי) את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים. לטענת לוין, עיתוי הצגת הרפורמה אינו קשור לדיון מחר בבג"ץ על מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

"המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת הגדולה של מערכת המשפט בעבודת הכנסת והממשלה דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן - אחנו הולכים לקלפי אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים בשבילנו", אמר לוין. "אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות שמטרתה השבת האיזון בין שלושת הרשויות".

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

יריב לוין  במהלך ועידת ג'רוסלם פוסט 24 באוקטבור 2022. אבשלום ששוני, מעריב
איום ישיר על מערכת המשפט. לוין/מעריב, אבשלום ששוני

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 2 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"נבטל את הרפורמה כשנחזור לשלטון". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בוועידת ז'בוטינסקי לציונות של תנועת בית"ר העולמית, שעות לפני הכרזתו של לוין כי "נעשה רביזיה במשילות - קיבלנו מנדט מובהק מהציבור בשביל זה. ננקוט צעדים לחיזוק הביטחון האישי וניתן גיבוי ככל שדרוש להשיג את היעד הזה, נכין רפורמות שיבטיחו את האיזון הנכון בין שלוש הרשויות".

בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה הגישה היום לבג"ץ את התנגדותה למינוי של יו"ר ש"ס לשר, ודרשה לבטלו. לטענתה, המינוי "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות", בעקבות הרשעותיו האחרונות של דרעי, ואלו שכבר ריצה בגינן עונש מאסר.

בהחלטתה נתנה בהרב מיארה משקל נמוך לכך שדרעי ביצע עבירות שחיתות שלטוניות בעבר. "מצד שני, ניתן משקל לכך שאין מדובר 'מעידה חד פעמית', אלא בדפוס חוזר של ביצוע עבירות, רובן במהלך כהונה בתפקיד ציבורי באופן המלמד על יחסו לשלטון החוק", כתבה היועצת המשפטית בנימוקיה. "ההחלטה למנות את דרעי לשר אינה נותנת משקל לחומרה של מצב שבו חבר כנסת עובר פעם נוספת עבירות שיש עמן קלון, ואינה מבטאת את משקלם הכבד של שיקולי טוהר מידות".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את התוכנית ששר המשפטים צפוי להציג הערב. "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום", אמר. "הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל".

"אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים", המשיך לפיד. "אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכול".

ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי, תקף את לוין בעקבות הפרסומים. "יצא המרצע מן השק. הממשלה החדשה רוצה כוח ללא גבולות, ללא פיקוח וללא רסן ולהפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית למדינה חשוכה", אמר חימי. "עיתוי הודעת שר המשפטים הנכנס, ערב דיונים בבג"ץ, בוודאי אינו מקרי והוא מהלך אנטי-דמוקרטי לכשעצמו, שנועד להלך אימים על שופטי בית המשפט העליון ולפגוע בעצמאותם להחליט כמיטב שיפוטם".

עוד הוסיף חימי: "ככל הנראה מדובר בשיעור ששר המשפטים למד מארדואן, וחבל שכך. אנו לא נאפשר פגיעה בעצמאות בית המשפט, לא נאפשר פוליטיזציה של בית המשפט ולא נאפשר את עריצות הממשלה. נעשה כל שביכולתינו על מנת למנוע מהלכי בזק פסולים וחמורים המאיימים על צביונה של המדינה, לרבות יציאה לרחובות (לפני שזה יהיה אסור על פי חוק)".

חבר הכנסת גדי איזנקוט גם מתח ביקורת על הרפורמה של לוין: "התוכנית ועוד סעיפים שניודע להם בהמשך הם פגיעה באיזון העדין בין הרשויות ששומר על הדמוקרטיה בישראל. ביצוע צעדים אלו ערב דיון בבג"ץ הוא לא פחות מניסיון לסחיטה ולוחמה פסיכולוגית כלפי מערכת המשפט שבימים כתיקונם הפעלנו נגד אויבנו".

בשבוע שעבר, אחרי ההודעה על מינויו של לוין לשר המשפטים, פרצה סערה במערכת המשפטית. זאת, בעקבות התבטאויותיו בעבר, שבהן מתח ביקורת חריפה על בג"ץ ושופטי בית המשפט העליון. "לוין ייבחן לפי מעשיו ולא לפי הצהרות העבר", אמר לוואלה! בכיר בפרקליטות. "יש לקוות שידע להבחין בין תיקון דברים הדורשים תיקון לבין זריעת הרס".

שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין הביע תקווה כי תפיסתו של לוין ישתנו. בשיחה עם וואלה אמר השופט בדימוס כי "אני יכול לקוות ולהתפלל שהשר המיועד לוין יתייחס באופן שונה למערכת המשפט מכפי שהוא התייחס אליה במשך שנים, לאחר שהוא ילמד להכיר אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully