וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים דנים בפסקת ההתגברות, באופוזיציה מחו: "שיעבדתם את הוועדה למהפכה המשפטית"

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 14:44

הקואליציה ממשיכה לדהור עם קידום המהפכה המשפטית, חרף הצהרותיה שהיא מוכנה להידברות. לפי ההצעה, בג"ץ לא יוכל לבטל חוקים שחוקקו בכנסת אלא במקרים חריגים. חבר כנסת מיש עתיד: "פיגוע רודף פיגוע באופן שקוטל חיי אדם, יוקר מחייה אבל אתם בריצת אמוק"

בווידאו: "אין לי ארץ אחרת" - חברי ועדת החוקה שרו לפני תחילת ההצבעות/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה דנה היום (שלישי) בסעיף נוסף במהפכה המשפטית, אחרי יממה סוערת בכנסת וברחבי המדינה סביב אישורם של החלקים הראשונים בתוכנית. הדיון יעסוק היום בפסקת התגברות וביטול הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים של הכנסת.

על פי ההצעה של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שתעלה לדיון בוועדה, בג"ץ לא יוכל לבטל חוקים שחוקקו בכנסת, אלא בהרכב מלא של כל שופטי בית המשפט העליון ובלבד שכל השופטים הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. אתמול אושרו לקריאה ראשונה שני סעיפים מתוך הרפורמה - שינוי שיטת בחירת השופטים כך שלממשלה ולקואליציה יהיה רוב בבחירתם, וביטול האפשרות של בית המשפט העליון לדון או לבטל חוקי יסוד.

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הדיון בוועדת החוקה. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

חברי הכנסת מהאופוזיציה מתחו ביקורת בפתח הדיון על ההתנהלות של הקואליציה בוועדה. חבר הכנסת גלעד קריב פנה לרוטמן, ואמר: "אתה שיעבדת את ועדת החוקה לתוכנית שלך ושל יריב לוין, הוועדה חדלה לתפקד והפקרתם את אזרחי ישראל. מתי עסקתם בהוצאה לפועל? במסורבות גט? אין לנו את הוועדה הזאת יותר, זאת הוועדה להרס המשפט על ידי לוין ורוטמן".

חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר כי "נשיא המדינה הניח הצעה עקרונית על השולחן. הוא אמר 'עצרו את התהליך ובואו להידבר'. זמן קצר לאחר מכן קיבלנו חברי הכנסת סדר יום שאתם ממשיכים בתהליך". חברת הכנסת מירב כהן הוסיפה: "אויבנו מסתכלים מבחוץ ומחככים ידיהם בהנאה. צריך לעשות את התהליך הזה בצורה מושכלת. ניקח נדבך אחד ונדון בו, צריך לעשות תיקונים אבל נדרש לעשות את זה בצורה מדודה ואחראית. אם כוונתיך טובות, תעצור את הדהירה הזאת". חבר הכנסת יוראי להב הרצנו הוסיף כי "פיגוע רודף פיגוע באופן שקוטל חיי אדם, יוקר מחייה אבל אתם בריצת אמוק".

עוד בוואלה!

חולדאי: "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים"

לכתבה המלאה
שמחה רוטמן דיון ועדת חוקה, כנסת, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
רוטמן בוועדת החוקה. אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

אחרי שמאות אלפים הפגינו בירושלים ובמוקדים נוספים במדינה נגד המהפכה, קראו שר המשפטים יריב לוין ורוטמן קראו ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לקיים הידברות בבית הנשיא יצחק הרצוג. "אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן", נכתב בהודעה המשותפת. "פנינו ללשכותיהם על מנת לתאם פגישה משותפת עוד הערב".

זמן קצר לאחר מכן דחה לפיד את ההצעה והבהיר כי יגיע לפגישה רק אם חקיקת המהפכה המשפטית תיעצר. "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא", מסר לפיד. "אם לוין ורוטמן מסכימים לכך נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר". גם גנץ קרא לעצור את הליך החקיקה לפני תחילת השיחות, אך לוין ורוטמן דחו זאת.

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מהומה בוועדת החוקה. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully