וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין ללפיד וגנץ: פגישה אצל הנשיא - עוד הערב; יו"ר יש עתיד: קודם תעצור את החקיקה

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 21:08

שר המשפטים ויו"ר ועדת חוקה רוטמן פנו ליו"ר יש עתיד ויו"ר המחנה הממלכתי כדי לתאם פגישה על המהפכה המשפטית אצל הרצוג: "קוראים להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים". לפיד השיב: "עצירה מיידית של החקיקה - תנאי הכרחי לתחילת דיאלוג"

בווידאו: הרצוג קרא לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית/צילום: לע"מ

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קראו היום (שני) ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לקיים הידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא יצחק הרצוג. "אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן", נכתב בהודעה המשותפת. "פנינו ללשכותיהם על מנת לתאם פגישה משותפת עוד הערב".

זמן קצר לאחר מכן דחה לפיד את ההצעה והבהיר כי יגיע לפגישה רק אם חקיקת המהפכה המשפטית תיעצר. "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא", מסר לפיד. "אם לוין ורוטמן מסכימים לכך נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

לוין ורוטמן הגיב ללפיד וכתבו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"הגיע הזמן להידברות". לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

לאחר מכן גם גנץ הבהיר כי לא יגיע לפגישה אם החקיקה לא תיעצר. "אם החקיקה תוקפא אגיע עוד הלילה להידברות עם צוות המחנה הממלכתי", מסר גנץ. בנוסף, גנץ שוחח הרצוג, דן איתו בנושא וביקש כי יסייע לקדם את מתווה ההידברות אותו הציע הכולל את הקפאת החקיקה כשלב מקדים.

מארגני ההפגנה בירושלים נגד הרפורמה קראו ללפיד וגנץ לסרב להצעת לוין, ומסרו: "אין הידברות ללא גניזת החקיקה". לוין ורוטמן לא פנו ליו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, משום שהשניים מתנגדים לכל דיון בנושא. בינתיים, בקואליציה סירבו לבקשת הנשיא להקפיא את החקיקה, אבל מנסים להסית את המתווה להידברות תוך כדי החקיקה.

אתמול קרא הרצוג לעצור את החקיקה של המהפכה המשפטית. בנאום מיוחד שנשא הוא טען כי "אנחנו מזמן לא בוויכוח פוליטי, אלא על סף קריסה חוקתית וחברתית", והתריע כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית "עלולה להשפיע לרעה על יסודותיה הדמוקרטיים של המדינה". שר המשפטים הגיב לדבריו ומסר "אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה".

"אנחנו בעיצומם של ימים הרי גורל עבור עמנו ומדינתו", אמר בתחילת דבריו. "בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי כדי להביא להסכמות רחבות. שני הצדדים צריכים להבין שאם רק צד אחד ינצח כולנו נפסיד. אנחנו מזמן לא בוויכוח פוליטי אלא על סף קריסה חוקתית וחברתית".

"הרפורמה לא צצה יש מאין - היא תוצר של מחנה שמרגיש שהתפתח חוסר איזון בין הרשויות, והיא תוצר של כאב ותסכול עמוק שהגיעו לשיא בהתנתקות. לדחות ולהתעלם ממנו זו טעות גדולה", אמר הרצוג ומנגד טען כי "מכלול חלקי הרפורמה במתכונתה הנוכחית מעלים חשש עמוק מפוטנציאל השפעה לרעה על יסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

עוד בוואלה!

נתניהו נגד חברי האופוזיציה: "מדרדרים את המדינה לאנרכיה בכוונה"

לכתבה המלאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, הכנסת, ירושלים,  13 בפברואר 2023. עמיר טרקל, אתר רשמי
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים/אתר רשמי, עמיר טרקל

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully