וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמצים להידברות: הנשיא הרצוג נפגש עם לפיד וגנץ, ייפגש גם עם רוטמן

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 22:30

הנשיא צפוי להיפגש עם ראש ועדת החוקה, לאחר שנפגש כבר עם ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הממלכתי. לפיד: "הצגתי את קווי היסוד עליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה"

בווידאו: סמוטריץ' מגיב לגינוי מארה"ב: נסיר לחלוטין את המגבלות על הבנייה ביהודה ושומרון/מערכת וואלה!

נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי להיפגש הערב (שלישי) עם ראש ועדת החוקה שמחה רוטמן. זאת, בהמשך למתווה ההידברות שהציג ביום ראשון, וקריאתו לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית עד לכשתתקיים הידברות בין הקואליציה לאופוזיציה. מוקדם יותר היום נפגש הרצוג גם עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

בפגישה בין הנשיא ללפיד דנו השניים במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה ביום ראשון. הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה. לאחר הפגישה מסר לפיד כי הציג בפני הנשיא את "קווי היסוד עליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה".

גנץ מסר לאחר הפגישה, "דאגתו של הנשיא לקרע ההולך ומתעצם בעם ולעוצמת הדמוקרטיה הישראלית ניכרת, ופעולתו חשובה ביותר בעת הזו. הצגתי לנשיא את עקרונותינו המרכזיים ביחס לרפורמה הנדרשת". הוא פירט כי בבסיס הדרישות "עצירת החקיקה, אי פוליטיזציה של מערכת המשפט וקידום מהלך מקיף הכולל חוק יסוד: חקיקה, והסדרת האיזון בין הרשויות". הוא הוסיף, "אני מקווה שתהיה היענות ליוזמתו, ושנתניהו יפעל באחריות וימנע קרע פנימי בעם בעת של אתגרים ביטחוניים ומדיניים. שישים את מדינת ישראל - לפניו".

גם גנץ, כמו לפיד, עדיין דורשים את עצירת החקיקה של הרפורמה כתנאי להידברות עם לוין ורוטמן. אבל בקואליציה מתכוונים לקדם מחר את חוקי הרפורמה בוועדת החוקה ולאשר את חוק דרעי 2 ופסקת ההתגברות של שמחה רוטמן בקריאה טרומית כמתוכנן.

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מוקדם יותר היום התייחס רוטמן יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למחאה נגד הרפורמה המשפטית בלייב פייסבוק שפתחו בנושא. "אנחנו צריכים לגלות הבנה והקשבה למפגינים נגד הרפורמה המשפטית, אבל יש קמפיין הפחדה ואני לא מוכן לקבל את הקיצונים שהם לעתים פניה של המחאה", אמר סמוטריץ'. "תוקיעו מתוככם את העשבים השוטים האלה. דבר אחד אני בטוח - לא תהיה מלחמת אחים. החברה הישראלית ידעה שסעים גדולים יותר אבל אחים אנחנו.

"אנחנו חווינו את הדורסנות הזאת על בשרינו ואנחנו לא רוצים לעשות את זה לאחרים", המשיך. "אם השמאל היה עולה לשלטון, הוא היה מחוקק את זה במהירות, בלי הסכמות ובלי הידברות בגיבוי מלא של התקשורת. אני לא מוכן לשלילת הלגיטימציה של ממשלה נבחרת". בהמשך אמר כי "יש דברים שנהיה מוכנים לתקן, זה בדיוק התהליך שהיה אמור להיות בוועדת החוקה לו האופוזיציה לא הייתה קופצת על שולחן, דופקת עליו ושרה שירים".

עוד טען, "הממשלה נבחרה וקיבלה אמון מהציבור לטובת הרפורמה. זה היה על שולחן שלנו בתקופת הבחירות, זה היה על שולחן היריבים שלנו, לכו תבדקו את הקמפיין שלהם". עוד אמר, "אנחנו בסך הכל מבקשים לאזן כדי שתהיה מערכת משפט חזקה ועצמאית שתגן על זכויות אדם וקניין אבל לא תהיה מערכת משפט שיש לה חירות לגזול מאיתנו את הזכות לקבוע עבור עצמנו את הערכים שלנו, גוזלת מאיתנו את הזכות לחלוק ולהגיע להסכמות".

שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ' בלייב פייסבוק שפתחו לצורך מענה לשאלות על הרפורמה המשפטית. 14 בפברואר 2023. עמוד הפייסבוק של בצלאל סמוטריץ', צילום מסך
רוטמן וסמוטריץ' בלייב פייסבוק/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של בצלאל סמוטריץ'

ח"כ רוטמן אמר, "כולכם ראיתם את הפרסומים - נאלצתי להסתובב אתמול בכנסת עם מאבטח, דבר שהוא נדיר במיוחד ליו"ר ועדה בגלל הסתה פרועה. למה? כי אנחנו העברנו שבמדינת ישראל העם יבחר את השופטים. הוויכוח הוא לא הרפורמה המשפטית אלא האם מדינת ישראל תהיה מדינה דמוקרטית".

לדבריו, הקואליציה מסכימה להידברות אותה הציע הנשיא, זאת אל אף שלא הסכימו לעצור את החקיקה בטרם תעשה. "שר המשפטים ואני אמרנו שאנחנו מוכנים להגיע להידברות אצל הנשיא כי החקיקה גם ככה לא תעלה עד יום שני להצבעה. אנחנו מוכנים לבוא לנשיא בלי תנאים מוקדמים, והם, למרות שהפסידו בבחירות האחרונות, מתנהלים תחת כשל ערכי חמור".

ביום ראשון קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית. בנאום מיוחד שנשא התריע כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית "עלולה להשפיע לרעה על יסודותיה הדמוקרטיים של המדינה". שר המשפטים הגיב לדבריו ומסר "אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully