וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה במערכת הפוליטית: בג"ץ פסל את מינוי דרעי לשר

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 9:31

10 מתוך 11 שופטי העליון קבעו כי יו"ר ש"ס לא יוכל להתמנות לשר, ועל רה"מ להעביר אותו מתפקידו. זאת, על אף תיקון חוק היסוד, לפיו אין קלון בעבירות אותן ביצע. השופט אלרון סבר כי יש להותיר את המינוי, אך שיו"ר ועדת הבחירות צריך לדון בשאלת הקלון

תגובות סוערות לפסילת דרעי: "הממשלה עוברת על החוק":/מערכת וואלה!

בג"ץ פסל היום (רביעי) את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. 10 מתוך 11 שופטי העליון שדנו בעתירה קבעו כי המינוי של דרעי אינו חוקי, למרות תיקון חוק היסוד, לפיו אין קלון בעבירות שביצע. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה בנימוקיה: "דבק במינויו של דרעי פגם של חוסר סבירות קיצוני משום שהוא עומד בסתירה חמורה לעקרונות היסוד שמן הראוי כי ינחו את ראש הממשלה במינוי שרים".

מרבית שופטי ההרכב קבעו כי המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ולכן על ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר את דרעי מתפקידו. השופטים נימקו כי את הפסילה בצבר הרשעותיו הפליליות, וכן המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים.

לקריאת פסק הדין המלא

השופט יוסף אלרון, בדעת יחיד, סבר כי יש להותיר את מינויו של השר דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, כדי שיקבע אם יש קלון בעבירות המס שבהן הורשע דרעי, לפי חוק היסוד לפני תיקונו. "החובה של ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות התגבשה לאחר שהוטלה עליו מלאכת הרכבת הממשלה ועוד קודם לתיקון חוק יסוד הממשלה", הסביר אלרון.

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
מקבל את ההכרעה בחיק משפחתו. דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

"נסיבות עניינו של דרעי הן חריגות ביותר, ואין מנוס מן הקביעה שאי-העברתו של דרעי מתפקידו חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות", נימקו השופטים. "נקבע כי דבק במינויו של דרעי לשר בממשלה ה-37 פגם של חוסר סבירות קיצוני. זאת, משום שמינוי זה עומד בסתירה חמורה לעקרונות יסוד של שלטון החוק, טוהר מידות ונקיון כפיים שלהם מחויבים נבחרי הציבור ואשר מן הראוי כי ינחו את ראש הממשלה במינוי שרים".

גורמים בגוש הימין אמרו לאחר ההכרעה כי האפשרות בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר שתשאיר את דרעי בזירה הפוליטית היא למנותו לראש ממשלה חליפי בממשלה שחבריה יושבעו מחדש, זאת באמצעות אי-אמון קונסטרוקטיבי. ההערכה מתבססת, בין היתר, על הסיבות בגללן דרעי נפסל לתפקיד שר, והן "חוסר סבירות קיצוני", וכן מצג שווא שהציג לבית המשפט על כך שאין בכוונתו לשוב לחיים הפוליטיים. לכן, ביטול עילת הסבירות בלבד לא יספיק כדי שדרעי ישוב לכהן בתפקיד שר. בתפקיד ראש הממשלה החליפי יוכל דרעי להשתתף בישיבות ממשלה ובישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני, וכן יוכל להמשיך לנהל את ש"ס.

אי-אמון קונסטרוקטיבי היא הצבעה שבמסגרתה על חברי הכנסת להציג את הרכב הממשלה מחדש, על כל שריה וקווי המדיניות שלה. אז, הכנסת חייבת בעת העלאת הצעת אי-אמון גם להעלות ולהצביע ברוב חבריה אמון בממשלה חלופית, כלומר להשביע אותה מחדש. בכל מקרה, דרעי ונתניהו יצטרכו להכריע בקרוב מי יחליף את דרעי בתפקיד שר הפנים ושר הבריאות.

עוד בוואלה!

ח"כ מהליכוד: אם בג"ץ יפסול את דרעי – נתניהו חייב לפטר אותו מיד

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הממשלה. 15 בינואר 2023. רוני כנפו
ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי? דרעי ונתניהו/רוני כנפו

המינוי לתפקיד ראש ממשלה חליפי עשוי לעורר קשיים משפטיים היות ושאלת הקלון תעלה מחדש, ודרעי ייאלץ להתמודד עמה מחדש בבג"ץ. אפשרות נוספת היא כי דרעי יחליט להמשיך לכהן כחבר כנסת בלבד או יכהן כיו"ר ש"ס בלבד וינהל את ענייני המפלגה מחוץ לכנסת, אך בש"ס מעריכים כי אפשרות זו היא פחות סבירה.

לאחר ההכרעה נמסר מטעם ש"ס: "נפל דבר בישראל. בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי שס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכול על יו"ר ש"ס, אריה דרעי. 400 אלף המצביעים, 11 מנדטים, ידעו על הסדר הטיעון עם דרעי והצביעו לש"ס בראשות אריה דרעי".

"היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית", הוסיפו בש"ס. "הפסילה השערורייתית של יו"ר ש"ס מכהונת שר, איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה קשה וצורבת בכל מצביעי ש"ס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט. תנועת ש"ס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג"ץ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה. ש"ס לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"דבק במינויו של דרעי פגם של חוסר סבירות קיצוני". נשיאת העליון אסתר חיות/שלומי גבאי

אחרי הפסיקה מסרו ראשי מפלגות הקואליציה כי הם מחזקים, אך הוסיפו כי "יפעלו בכל דרך חוקית כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם". עוד נמסר מטעם ראשי המפלגות: "מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי".

מעבר לכך, שופטי העליון מתחו ביקורת על טיעונו של עורך דינו של דרעי, נבות תל צור, שטען כי יו"ר ש"ס חזר לחיים הציבוריים, בעקבות אי-הבנה בהסדר הטיעון עליו חתם. "אין מדובר בפליטת פה. דרעי מסר הצהרה זו בישיבה מכרעת של בית המשפט ובנוכחות סנגוריו, תוך שהוא מדגיש כי עשה כן, כלשונו, 'בלב לא קל אבל בעצתם ובהוראתם של הרבנים שאני מתייעץ איתם'", כתב השופט אלכס שטיין. "אשר על כן, מדובר בהצהרה ברורה וחד משמעית".

בנוסף, השופטים נמנעו מהתערבות בתיקון החוק שעזר לעקוף את הדיון בשאלת הקלון, אך הבהירו כי על החוק יש "כתם פרסונלי מובהק". עוד כתבו השופטים בנימוקיהם כי "מדובר בשיאה של תופעה פסולה, לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן את חוקי היסוד, לצרכים פוליטיים נקודתיים, באופן הגורם לשחיקה ולזילות מסוכנת במעמדם של חוקי היסוד".

יוסף אלרון, שופט בית משפט מחוזי חיפה שמונה לבית המשפט העליון. 26 בפברואר 2017. ערן גילווארג
סבר כי צריך להותיר את המינוי על כנו. השופט אלרון/ערן גילווארג

בטרם הכרעת בית המשפט, ח"כים ושרים של ש"ס התבטאו בחריפות נגד האפשרות שבג"ץ יחליט לקבל את העתירות ולפסול את דרעי. בעקבות זאת, העביר דרעי הנחייה לשרים ולחברי הכנסת במפלגתו "להוריד פרופיל", לא להתראיין ביממה הקרובה ולבטל ראיונות שנקבעו מראש. בתוך כך, אחרי הכרעת בג"ץ, בליכוד הכריזו גם על עוצר ריאיונות.

חברי מפלגת ש"ס איימו כי אם בג"ץ יחליט לפסול את דרעי לתפקיד שר, הדבר עלול לפרק את הקואליציה. שר הרווחה יעקב מרגי טען כי אם הפסילה תיושם "לא תהיה ממשלה", וסגן שר הפנים והבריאות, משה ארבל, אמר כי "זה יהיה זעזוע קואליציוני". ההתבטאויות הגיעו לאחר שדרעי עצמו קרא לחברי מפלגתו להפעיל לחץ תקשורתי בעניין. על אף האיומים, ההערכה בקואליציה הייתה כי המסרים שיוצאים מש"ס הם בגדר איומים שלא ימומשו לבסוף, והן נועדו להשפיע על החלטת בג"ץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 8 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
היה צריך לפנות ליו"ר ועדת הבחירות. נתניהו/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שעה לפני ההכרעה בעניינו, יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע לביתו בשכונת הר-נוף בירושלים, והוא מעביר את השעות הקרובות בחיק משפחתו. נתניהו גם הגיע לביתו של דרעי, ומועצת חכמי התורה של ש"ס תתכנס בשעה 18:00 בביתו של דרעי בירושלים, כדי לדון בהכרעה.

לפני פרסום פסק הדין פוליטיקאים מהאופוזיציה ומצדם של העותרים ניסו להרגיע את הרוחות וקראו לקבל את החלטת בית המשפט לא משנה מה תהיה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף את האמירות של חברי ש"ס ואמר כי "הניסיונות להשפיע על החלטת ההרכב - פסולים". עוד אמר גנץ כי הוא "בטוח שהשופטים, תהא החלטתם אשר תהא, יפסקו אך ורק לפי הדין ולא על פי הדיון הציבורי. אני קורא לכולם לכבד את החלטת בג"ץ ולא לגרור את מדינת ישראל למשבר חוקתי".

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון שעתרה נגד מינויו אמר כי "אנחנו סומכים ידינו על בית המשפט העליון של מדינת ישראל, ומקווים כי יפסוק ללא מורא ומתוך עקרונות הצדק והחוק של מדינת ישראל. נכבד כל החלטה שתינתן על ידי בית המשפט הנכבד, ונקווה מאוד כי כך גם יתר הצדדים לעתירה".

דיון בעתירות שעניינן החתימה על הסכם המדיני עם לבנון 20 באוקטובר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
הנשיאה חיות בביהמ"ש העליון/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

עו"ד דפנה הולץ לכנר, שעתרה גם היא, הפנתה את האצבע לראש הממשלה בנימין נתניהו. "מצפה להחלטה המתבקשת, לפיה נתניהו פעל בחוסר סבירות קיצוני כאשר מינה לתפקיד שר בממשלת ישראל אדם שנושא עמו עבר פלילי כה חמור", אמרה. "אשר שב וביצע עבירות קשות של שחיתות שלטונית ועבירות נוספות ואף הוסיף והטעה את בית המשפט בהכרעת דינו כי בכוונתו לעזוב את החיים הציבוריים והכל בכדי לחמוק מקביעת קלון שדבק במעשיו הפליליים. מצופה כי בנסיבות אלו יציב בית המשפט העליון את הרף הנורמטיבי הדרוש כדי להגן על אזרחי המדינה מפני שחיתות שלטונית".

אביה אלף, יו"ר התנועה לטוהר המידות, אמרה: "אנו מקווים כי פסק הדין יק.בל את טיעונינו בעתירה שהוגשה על ידי התנועה לטוהר המידות כי מינוי דרעי אינו סביר ודינו בטלות. נוכח הסערה הציבורית יש לקוות כי פסק הדין יקוים, וכי האיומים המושמעים בעת הנוכחית כלפי בג"ץ לא יובילו, חלילה, למצב של אנרכיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully