וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקואליציה זועמים על פסילת דרעי: "נתקן את העוול"; לפיד דורש לפטר אותו מידית

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 20:12

בממשלה אמרו כי הפסיקה מחזקת את הצורך במהפכה המשפטית שהיא מקדמת, וראשיה אמרו כי הם יפעלו "בכל דרך חוקית" כדי לאפשר את מינויו בעתיד. מנגד, באופוזיציה בירכו על ההחלטה וקראו לנתניהו לפטר אותו מידית. "אם הוא לא יפוטר, ישראל כבר לא תהיה דמוקרטיה", הזהיר לפיד

תגובות סוערות לפסילת דרעי: "הממשלה עוברת על החוק":/מערכת וואלה!

הקואליציה תקפה היום (רביעי) בחריפות את החלטת בג"ץ לפסול את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הבריאות והפנים, וחבריה אמרו כי היא מחזקת את הצורך בקידום המהפכה המשפטית. מנגד, באופוזיציה בירכו על ההחלטה והזהירו מפני ההשלכות אם הממשלה לא תפטר את דרעי. לפני הכרעת בג"ץ, חברי מפלגת ש"ס איימו כי אם דרעי ייפסל, הדבר עלול לפרק את הקואליציה.

בהודעה משותפת של ראשי מפלגות הקואליציה, שפורסמה על ידי הליכוד, נאמר כי "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול" את פסק הדין לפסילת דרעי, "שיכולותיו יוצאות הדופן וניסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד".

עוד נמסר בהודעה כי "מעבר לעוול האישי הקשה" לדרעי, זהו "עוול עצום ליותר משני מיליון אזרחים, רוב העם, שהצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי". ראשי המפלגות אמרו כי הם יפעלו "בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

ש"ס אמרה בתגובה כי "נפל דבר בישראל" וכי "בית המשפט העליון, המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעים".

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
בקואליציה דורשים להאיץ את המהפכה המשפטית בעקבות הפסיקה. דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

שר המשפטים יריב לוין אמר כי כי "רבים מאזרחי ישראל קיבלו הודעה אבסורדית" שלפיה "הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים - בוטלה". לדבריו, מדובר לא רק ב"רמיסת" קולותיהם של מאות אלפי מצביעי ש"ס, אלא גם את בחירתם של רוב האזרחים "בעד ממשלה בראשות נתניהו שבה דרעי שותף בכיר".

לוין, המוביל את המהפכה שתחליש את בית המשפט העליון וכוללת גם את ביטול עילת הסבירות שבגינה נפסל דרעי, הוסיף כי "צר לי מאוד על כך שראשי מערכת המשפט לא מצאו גם הפעם לכבד את הכרעת העם, את שיקול דעתו של ראש הממשלה, ואת החלטת הכנסת שהביעה אמון בממשלה המכהנת". הוא הוסיף: "אעשה את כל הדרוש על מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב אריה דרעי, לתנועת ש"ס ולדמוקרטיה הישראלית - יתוקן במלואו".

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי "בשמאל טוענים שהדמוקרטיה בסכנה והאמת שככה זה נראה היום. לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית עשרה שופטים יחליטו במקום רוב אזרחי ישראל מי צריך לכהן כשר ללא כל בסיס בחוק". לדבריו, הממשלה לא תתפרק אלא תקדם את "הרפורמה במערכת המשפט עבור כלל אזרחי ישראל, והחלטת בג"צ רק מוכיחה שוב כמה היא חיונית".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "לכל מציעי הפשרות וההסכמות - היום הובהר שבית המשפט, שאינו נבחר, אינו מעוניין בפשרות וחפץ בשלטון ללא מיצרים על נבחרי הציבור. רפורמה עכשיו!".

עוד בוואלה!

ש"ס על פסילת דרעי: "העליון השליך לפח את קולם של 400 אלף מצביעים"

לכתבה המלאה

לפיד: "ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית"

לעומת הזעם בקואליציה, באופוזיציה צידדו בפסיקת בג"ץ ודחקו בממשלה לקיים אותה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הזהיר כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק. אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית". לפיד/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה כי "ברור שהחלטת בית המשפט קשה לאזרחיות ואזרחים רבים. אבל במדינה דמוקרטית, מכבדים את הכרעת בית המשפט, מימין ומשמאל". מיכאלי הוסיפה כי "כולם שווים בפני החוק. על נתניהו ודרעי להפגין אחריות ולכבד את הכרעת בית המשפט. כל החלטה אחרת היא מרד של הממשלה במדינת ישראל ומתן הכשר לכל אדם לעבור על החוק ולא לכבד החלטות בית משפט".

בממחנה הממלכתי אמרו כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק ויש לכבד את החלטת בג"ץ. על ראש הממשלה נתניהו לפעול בהתאם, לנהוג באחריות, למנוע משבר חוקתי מסוכן ואת השיח הקיצוני וההשתלחות האישית בשופטים".

בג"ץ: המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני

עשרה מתוך 11 שופטי העליון שדנו בעתירה קבעו כי המינוי של דרעי אינו חוקי, למרות תיקון חוק היסוד, לפיו אין קלון בעבירות שביצע. מרבית שופטי ההרכב קבעו כי המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ולכן על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. השופטים נימקו כי את הפסילה בצבר הרשעותיו הפליליות, וכן המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים.

השופט יוסף אלרון, בדעת יחיד, סבר כי יש להותיר את מינויו של השר דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, כדי שיקבע אם יש קלון בעבירות המס שבהן הורשע דרעי, לפי חוק היסוד לפני תיקונו.

הארגונים שעתרו לבג"ץ נגד המינוי - התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות ומבצר הדמוקרטיה - בירכו על פסילת דרעי. "בית המשפט אמר את דברו וקבע שעבריין עם שלוש הרשעות לא יכול לכהן כשר בממשלת ישראל", אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר כי "שופטי בית המשפט העליון הוכיחו היום, פעם נוספת, שאיומים על עצמאותם לא ירתיעו אותם מלפסוק בהתאם לחוק ולערכיה של מדינת ישראל". חימי, שמתנגד בחריפות למהפכה המשפטית, אמר כי "לא נאפשר פוליטיזציה של מערכת המשפט, ונמשיך לשמור על מדינה דמוקרטית. החלטת בג"ץ תחזק את אמון הציבור במערכות השלטון בישראל והיא מדגימה מדוע בדיוק על בית המשפט להיות עצמאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully