וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי הרפורמה: כך תשנה הוועדה החדשה לבחירת שופטים את פני מערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 23:56

בשנת 2023 אמורים לפרוש 34 שופטים, ובהם שתי שופטות ביה"מ העליון, שאחת מהן היא הנשיאה, נשיא בית הדין לעבודה וסגן נשיא בית משפט מחוזי. מינוי שופטים על ידי ועדה שיש בה רוב לממשלה ישפיע עמוקות על אופי המערכת: "המשמעות היא אובדן העצמאות השיפוטית"

בווידאו: השופטת אסתר חיות/צילום: שלומי גבאי

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול (שני) להביא להצבעה בקריאה ראשונה במליאה שני תיקונים לחוק יסוד השפיטה. הראשון עוסק בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואילו השני מבקש לעגן בחקיקת יסוד איסור על בית המשפט לבטל או לפרש חוק יסוד.

ביחס לשינוי בהרכב הועדה לבחירת שופטים, ההצעה שאושרה אתמול אמורה להעניק לממשלה רוב של חמישה מתוך תשעה חברים, וזאת לפי המפתח הבא: שלושה שרים ושלושה ח"כים. אחד הח"כים אמור להיות יו"ר ועדת החוקה, השני ייבחר על ידי יו"ר הכנסת ואילו השלישי יגיע מהאופוזיציה.

הוועדה תכלול, כמו כן, שלושה שופטים, שאחת מהם היא נשיאת בית המשפט העליון והשניים הנוספים הם שופטים בדימוס, שייבחרו בהסכמת שר המשפטים והנשיאה. בנוסף, נקבע שדי בחמישה מתוך תשעת חברי הוועדה כדי לבחור שופטים לבית המשפט העליון - דבר שיקנה לממשלה שליטה בבחירת השופטים.

הוועדה לבחירת שופטים בכינוס למינוי שופטי מחוזי ושלום, 27 בינואר 2022. ללא, אתר רשמי
תשנה את פניה. הוועדה לבחירת שופטים, 27 בינואר 2022/אתר רשמי, ללא

כיצד השינוי של הרכב הועדה לבחירת שופטים עשוי להשפיע כבר בקרוב עלינו? צלילה לנתונים שנמסרו לוואלה! מאת הנהלת בתי המשפט מעלה כי בשנת 2023 צפויים לפרוש 34 שופטים ורשמים בכירים. מדובר בשני שופטי בית משפט עליון, נשיא ביה"ד לעבודה, סגן נשיא בבית משפט מחוזי ושני סגני נשיא בבית משפט שלום. לאלה יש להוסיף חמישה שופטים בכירים של בתי משפט מחוזיים שיפרשו, וכן ארבעה שופטים בכירים של בית משפט שלום, שופט בכיר בבית דין לעבודה, חמישה שופטים של בית משפט מחוזי, תשעה שופטים בבית משפט השלום, שני שופטים בבית הדין לעבודה ושני רשמים בכירים בבית משפט שלום.

כיום מכהנים בבית המשפט העליון 15 שופטים. בחודש אוקטובר יפרשו הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון. בעוד שחיות נחשבת לשופטת מתונה, ברון נחשבת לשופטת הליברלית ביותר בבית המשפט העליון כיום, כך שמינוי שני שופטים נוספים על ידי ועדה שיש בה רוב לממשלה עשוי לשנות את פני בית המשפט לחלוטין.

מינוי של נשיא חדש בביה"ד לעבודה עשוי להשליך על התנהלותו, ועל ההרכבים שידונו בתיקים מהותיים. גם נשיא בית המשפט האזורי לעבודה בבאר שבע שמואל טננבוים אמור לפרוש בחודש הקרוב. כאשר לוקחים בחשבון בנוסף את הצעת החוק להגבלת זכות השביתה, שהוגשה על-ידי יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, ניתן להבין את ההשפעה שיכולה להיות לכך על דמות יחסי העבודה בישראל.

עוד בוואלה!

הח"כים דנים בפסקת ההתגברות, באופוזיציה מחו: "שיעבדתם את הוועדה למהפכה המשפטית"

לכתבה המלאה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שיר טורם, פלאש 90
נחשבת מתונה, ופורשת במהלך השנה. נשיאת ביה"מ העליון אסתר חיות/פלאש 90, שיר טורם
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו פגשו כעת את נעמה יששכר ואמה יפה יששכר בשדה התעופה במוסקבה 30 בינואר 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
לא רוצים להגיע למצב שמערכת המשפט הישראלית דומה לרוסית. נעמה יששכר עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

עו"ד ערן גולן, יו"ר צוות לרפורמות במערכת המשפט וחבר המועצה הארצית לשכת עורכי הדין אמר לוואלה! ביחס לשינוי בהרכב הועדה לבחירת שופטים: "השופטים בכל הערכאות נדרשים לדון, בין היתר, ביחסים שבין האזרח לרשות, שפערי הכוחות ביניהם אדירים. שינוי הרכב הועדה עלול להוביל לכך שמערכת המשפט לא תעניק לאזרח את הסעדים שלהם הוא ראוי. לפני מספר שנים, נעמה יששכר נעצרה ברוסיה עם 9.5 גרם חשיש, וקיבלה עונש של 7.5 שנים בכלא. היא שוחררה לאחר שראש הממשלה נתניהו טס לרוסיה, ומסר לרוסיה מבנים היסטוריים של הכנסייה בירושלים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו מערכת המשפט הישראלית דומה לזו הרוסית, הנשלטת על ידי הרשות המבצעת. וזו המשמעות של אובדן העצמאות השיפוטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully