וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקריאות להידברות: הקואליציה תמשיך מחר בקידום המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 21:03

לאחר הדיון הסוער בוועדת החוקה, ח"כ רוטמן יעלה לדיון את הסעיף הבא ברפורמה. על פי ההצעה, בג"ץ לא יוכל לבטל חוקים שחוקקו בכנסת, אלא בהרכב מלא של כל שופטי בית המשפט העליון ובלבד שכל השופטים הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד

בווידאו: "אין לי ארץ אחרת" - חברי ועדת החוקה שרו לפני תחילת ההצבעות/ערוץ הכנסת

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ממשיך בקידום החקיקה של הרפורמה המשפטית, ויקיים מחר (שלישי) דיון נוסף על סעיף מרכזי בה - פסקת התגברות וביטול הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים של הכנסת. על פי ההצעה של רוטמן שתעלה לדיון בוועדה, בג"ץ לא יוכל לבטל חוקים שחוקקו בכנסת, אלא בהרכב מלא של כל שופטי בית המשפט העליון ובלבד שכל השופטים הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד.

היום אושרו לקריאה ראשונה שני סעיפים מתוך הרפורמה - שינוי שיטת בחירת השופטים כך שלממשלה ולקואליציה יהיה רוב בבחירתם, וביטול האפשרות של בית המשפט העליון לדון או לבטל חוקי יסוד. תשעה חברי כנסת תמכו: רוטמן (הציונות הדתית), טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר (הליכוד), ארז מלול, יוני מישרקי (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית).

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הדיון בוועדת החוקה. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

שבעה חברי כנסת התנגדו - קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד), וליד אל הואשלה (רע"ם), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) וגלעד קריב (העבודה). לפני תחילת הדיון בוועדה, חברי סיעות האופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת" וצעקו "ביזיון". חלקם השתטחו על הרצפה, קפצו על השולחנות ואף התקרבו פיזית ליו"ר הוועדה ונזפו בו. לאחר מכן, הם הוצאו מהדיון.

בתוך כך, שר המשפטים יריב לוין ורוטמן קראו ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לקיים הידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא יצחק הרצוג. "אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן", נכתב בהודעה המשותפת. "פנינו ללשכותיהם על מנת לתאם פגישה משותפת עוד הערב".

זמן קצר לאחר מכן דחה לפיד את ההצעה והבהיר כי יגיע לפגישה רק אם חקיקת המהפכה המשפטית תיעצר. "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא", מסר לפיד. "אם לוין ורוטמן מסכימים לכך נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

עוד בוואלה!

חולדאי: "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים"

לכתבה המלאה
דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מהומה בוועדת החוקה. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לוין ורוטמן הגיב ללפיד וכתבו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית".

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully