וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער בוועדת החוקה: אושרו סעיפים מהרפורמה במערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 15:24

הסעיפים שאושרו לקריאה ראשונה הם אלו שעסקו בשינוי שיטת בחירת השופטים ובאיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד. חברי האופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת" בפתח הדיון, וחלקם הוצאו ממנו. רוטמן בירך על יוזמת הרצוג, אך אמר כי אין לעצור את קידומה של הרפורמה המשפטית

בווידאו: "אין לי ארץ אחרת" - חברי ועדת החוקה שרו לפני תחילת ההצבעות/ערוץ הכנסת

שני סעיפים מתוך הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה אושרו היום (שני) בוועדת חוקה, חוק ומשפט לקריאה ראשונה. הסעיפים עליהם הצביעו היו שינוי שיטת בחירת השופטים כך שלממשלה ולקואליציה יהיה רוב בבחירתם, וביטול האפשרות של בית המשפט העליון לדון או לבטל חוקי יסוד.

הוועדה הצביעה לאחר כחודשיים של דיונים ממושכים, ויום לאחר הצהרת נשיא המדינה יצחק הרצוג שבה הציג תוכנית להידברות בין הצדדים וקרא לעצור את החקיקה.

9 ח"כים תמכו: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) והח"כים טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר (הליכוד), ארז מלול, יוני מישרקי (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה), (יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).

7 ח"כים התנגדו: קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד), וליד אל הואשלה (רע"מ), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש תע"ל), גלעד קריב (העבודה).

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
בווידאו: קריאות "בושה" מחוץ לוועדת החוקה/שי ורקר, מייקל ברהם

לפני תחילת הדיון בוועדה, חברי סיעות האופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת" וצעקו "ביזיון". חלקם השתטחו על הרצפה, קפצו על השולחנות ואף התקרבו פיזית ליו"ר הוועדה ונזפו בו. לאחר מכן, הם הוצאו מהדיון.

מנהל יחידת הסדרנים בכנסת אביגדור רפאלי מחה על ההתנהלות של חברי האופוזיציה. "תתנהגו אלינו בכבוד", אמר. הוא התייחס להתנגדות של חברי הכנסת לצאת מהאולם לאחר שהם נדרשים לכך על פי הוראת היו"ר.

לפני תחילת הדיונים ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, הגיב ליוזמת הרצוג, בירך על כך, אך ציין כי אינו מתכוון לדחות את ההצבעה בוועדה היום, והדגיש כי את ההידברות יש לעשות במקביל.

"נשיא המדינה היה פה לרבים, הן בהדגישו את חשיבותה של האחדות בעם ישראל והן בעומדו על הצורך החיוני בתיקון מערכת המשפט ובתיאורו את העוולות והכשלים, ולמעשה את המניעים שלנו לקידום התיקון ולהחזרת הצדק למערכת המשפט", אמר, אך הדגיש: "אפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה".

"הרפורמה משרתת אך ורק פוליטיקאים"

לאחר ההצבעה על שני הסעיפים, חברי אופוזיציה נשאו נדברים ותקפו את הרפורמה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "שמירה על שלטון החוק היא גם שמירה על ביטחון ישראל. אני רוצה לקבוע שהרפורמה במערכת המשפט חייבת לשרת את הצרכים של מדינת ישראל ולא את הצרכים של הפוליטיקאים", אמר גנץ. "והרפורמה הזאת, כפי שאני מבין אותה, היא משרתת את הצרכים של הפוליטיקאים ולא של המדינה עצמה".

ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר כי "אמש היו מספר רגעי חסד בהם האומה כולה, ללא הבדלי השקפה פוליטית, ייחלה להסכמה לאומית רחבה שתמנע את הקרע הגדול בעמנו. שוב הושטנו לכם יד. ממשלת מפח הנפש שוב החמיצה את הרגע, מצעד איוולת של ממשלה שבוחרת להשניא את עצמה על בני עמה ולהחליש את המדינה שעל ענייניה היא מופקדת".

יוראי להב הרצנו, דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, אמרה: "כולנו ראינו איך התנהלו הדיונים כאן בשבועות האחרונים, ככה לא מתנהל דיון של מי שרוצה כבוד. מעולם אני לא ראיתי כך כך הרבה ח"כים לשעבר שבאו להתייצב ולהגיד 'אנחנו באנו לשים סוף להשתוללות האלימות שלכם'".

מיכאלי תקפה את רוטמן והוסיפה: "האופן שבו אתה מנהל את הוועדה הזאת מוכיח שאתם רוצים כוח לשם הכוח. בכל הדבר שהבאתם, לא הבאתם דבר אחד שמדאיג את אזרחיות ואזרחי ישראל, זה אך ורק לשמור על הכוח שלכם בשלטון".

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
טל שלו ויקי אדמקר במשכן הכנסת לקראת ההצבעה על הרפורמה המשפטית. 13 לפברואר 2023/צילום: רוני כנפו ומייקל ברהם

חברי האופוזיציה הפריעו ללא הפסקה לדיון כאות מחאה ועיכבו את היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד גור בליי מלהקריא את ההצעות לקראת הצבעה עליהן.

לאחר אישור הסעיפים ברפורמה, הקואליציה תחליט מתי להביא את ההצעות לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. טרם הוחלט האם זה יובא לאישור במליאה ביום רביעי הקרוב, בשני הבא או יידחה בתקופה מסוימת לטובת ההידברות, כפי שהציע הנשיא הרצוג. אמש דחה שר המשפטים יריב לוין את קריאתו של הרצוג לעצירת החקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully