וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות תקיפות ורק שבעה אישומים: ארבעה חודשי אלימות כלפי מפגינים נגד נתניהו

אלפי בני אדם משתתפים מדי שבוע במחאה ברחבי הארץ נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה. מצפון ועד דרום נתקלו מפגינים במתנגדים אלימים שהיכו, דקרו וריססו אותם בגז מדמיע. חשודים בתקיפות נעצרו, אך עד כה הוגשו כתבי אישום בודדים בלבד - ורק אחד הגיע לכדי מאסר

בווידאו: מפגינים מותקפים בשכונת בת גלים בחיפה/מערכת וואלה! NEWS

לפני ארבעה חודשים החלה מחאה נרחבת ברחבי הארץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית. מדי שבוע יוצאים אלפי מפגינים למחות בצמתים, גשרים ובכיכרות מהצפון ועד לדרום, וכן במוקדי ההפגנה המרכזיים מול מעון ראש הממשלה בירושלים וביתו הפרטי בקיסריה.

בשבועות האחרונים אירעו עשרות מקרי תקיפה חמורים כלפי מפגינים נגד נתניהו. מוחה בעוטף עזה נדקר בצווארו, מפגין בירושלים שעטה בנדנה ורודה הוכה בבקבוק זכוכית, מוחה בתל אביב נדרסה ונחבלה ברגלה ובחיפה איימו על חייה של מפגינה. בגין כל אותן תקריות הוגשו עד כה שבעה כתבי אישום בלבד, מתוכם אחד הגיע לשלב גזר הדין.

הכרוניקה שלפניכם מתארת מציאות שבה מקרה אלימות אחד רודף מקרה אלימות אחר. הנה האירועים המרכזיים.

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לבלפור, ירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
עשרות מקרי תקיפה, כתבי אישום בודדים. מפגינים מול מעון רה"מ בירושלים, יולי/ראובן קסטרו

יוני

27 ביוני: התזת גז מדמיע לעבר מפגינים בצומת בנימינה

מפגינים נגד נתניהו בצומת בנימינה הותקפו בגז מדמיע על ידי גבר שהגיע בכלי רכב. הוא זיגזג בין נתיבים, יצא ממכוניתו וקרא קריאות נגדם ובעד ראש הממשלה. אחר כך התיז גז מדמיע לעבר זוג כבני 70 וצעיר, שפונה לטיפול בבית חולים. יומיים אחר כך הודיעה המשטרה שעצרה חשוד במעשה, ששוחרר מבלי שהובא לבית משפט.

יולי

23 ביולי: מפגינים בירושלים העידו כי פעילי "לה פמיליה" תקפו אותם

בהפגנה נגד נתניהו שנערכה ליד מעון ראש הממשלה טענו שישה מפגינים שפעילי ימין, אשר זוהו על ידם כחברי ארגון "לה פמיליה", תקפו אותם פיזית בבעיטות וביריקות. כמה חשודים נעצרו על ידי המשטרה, ושוחררו בתנאים מגבילים.

25 ביולי: דקירת מפגין בצומת ניר עם, ריסוס גל פלפל לעבר מפגינים ברמת גן, תקיפת מוחה באמצעות קסדה ובקבוק זכוכית באזור כיכר פריז

באותה שבת, כ-20 מתושבי הקיבוצים הסמוכים לשדרות הפגינו בצומת ניר עם. כמה משתתפים הותקפו במהלך ההפגנה ואחד המפגינים, ניר סער, נדקר ונפצע קל בצווארו ונזקק לטיפול רפואי. "מהשעה 18:30 היינו בצומת והפגנו", סיפר, "הייתה הפגנה מאוד רגועה, והיינו עם הילדים. כשבאנו להתקפל באו שני אנשים, קרעו את השלט בפראות ואז התחילו לדחוף אותנו. הם תקפו אותנו באגרופים, עשו לנו מארב, ירקו עלינו ותקפו אותנו. הם ממש התגודדו מול חבר שלי, ראיתי שהם דוחפים אותו אז הלכתי אליו - ואז הרגשתי דקירה בצוואר מאחורה. לא הבנתי מה זה והמשכתי, כי חששתי לשלומו של החבר, אחר כך הבנתי שהם דקרו אותי".

סער הגיש תלונה במשטרה. המשטרה עצרה כמה חשודים בחשד לתקיפה ולאחר כמה ימים הוגש כתב אישום נגד פליקס איליאייב, תושב שדרות בן 22.

בצומת אלוף שדה ברמת גן, מפגינים התלוננו במשטרה כי רוססו בגז פלפל מרכב חולף. לא היו נפגעים, והמשטרה פתחה בחקירה. בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד תושב העיר, בן 34.

דקירת מפגין בשער הנגב, 25 ביולי

בווידאו: מפגין נגד נתניהו נדקר ונפצע קל בעוטף עזה/צילום: יניר יגנה

במוצאי אותה שבת של שלהי חודש יולי הגיעו אלפי מפגינים לאזור בלפור. לצד המחאות נרשמו שורת תקיפות כלפי מפגינים, כשאחת הבולטות בהן היא של מפגין שעטה בנדנה ורודה, ותוקפיו קראו לעברו שאין לו זכות להפגין בירושלים. אז, לפי עד ראייה במקום, הם היכו אותו באמצעות קסדה ושברו על גופו בקבוק זכוכית. שישה חשודים נעצרו. בנוסף, מפגינים שהיו באזור כיכר פריז דיווחו כי נערים קראו לעברם "רק ביבי", בעטו בהם ואיימו לדקור אותם בסכין.

28 ביולי: מפגין נדקר ברחוב הארבעה בתל אביב

בסוף חודש יולי התקיימה הפגנה שהחלה מול ביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בתל אביב, ומשם יצאו המפגינים לצעדה ברחבי העיר במהלכה, על פי החשד, תקפו אוהדי מכבי תל אביב את המוחים. אחד המפגינים, שביקש להישאר בעילום שם, סיפר כי "כשהגענו לרחוב הארבעה הגיחו בין עשרה ל-15 מפגינים בחולצות שחורות, והתחילו להרביץ עם כל הבא ליד - כיסאות, בקבוקים, זכוכיות - כל מה שהם יכולים. נשפך שם דם". הוא הוסיף כי "ברגע שהם נהיו מיעוט הם התחילו לברוח, ופיזרו גז מדמיע לאורך כל הרחוב". חמישה מהמפגינים נזקקו לטיפול רפואי בבית החולים, ושניים מהמפגינים נדקרו בעורף.

ארבעה חשודים נעצרו על ידי המשטרה במהלך האירועים בחשד להפרת הסדר הציבורי ותקיפה. בית משפט השלום שחרר את החשודים למעצר בית והרחיק אותם ממוקדי ההפגנות. חקירת המשטרה הסתיימה והתיק נגד החשודים הועבר לעיון והחלטה של הפרקליטות, שטרם החליטה אם להגיש נגדם כתבי אישום.

תקיפת המפגינים במחאה בת"א, 29 ביולי (צילום: אסף שפיר)

בווידאו: תיעוד תקיפת המפגינים נגד נתניהו בתל אביב/יוצר: אסף שפיר

אוגוסט

2 באוגוסט: גבר השליך אבנים לעבר מפגינים בחיפה ופצע אחת מהם

דניס פוטודינסקי בן ה-36 מחיפה השליך אבנים לעבר קבוצת מפגינים שעמדה בצומת מקסים בעיר, וגרם לפציעתה של תושבת נשר שעברה במקום. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא גם תקף את השוטרים שעצרו אותו תוך קללות, איומים ואמירות גזעניות. בשבוע שעבר נגזרו עליו שמונה חודשי מאסר בפועל - העונש הראשון שהוטל על תוקף מפגינים נגד נתניהו.

8 באוגוסט: ריסוס חומר לעבר מפגינים באילת

במהלך הפגנת מחאה בכיכר התיירות באילת התלוננו כמה מפגינים כי רכב שעבר במקום ריסס לעברם חומר, ככל הנראה גז פלפל או גז מדמיע. שוטרים שהגיעו למקום אימתו את הדיווח, ונפתחה חקירה - שעדיין נמשכת - במטרה למצוא את האנשים שהתיזו את הגז.

19 באוגוסט: בקבוק הושלך אל מפגינה בצומת כפר תבור

בצומת כפר תבור הושלך בקבוק מלא בקרח על מפגינה. הוגשה תלונה במשטרה, ועל פי העדויות נעצר חשוד, תושב עפולה, למשך 24 שעות - ולאחר מכן שוחרר למעצר בית של שבוע. פרקליטו, עורך הדין ואסים שחאדה מהסנגוריה הציבורית, אמר כי החשוד הכחיש את המעשה המיוחס לו.

דניס פוטודינסקי בן ה-36, השליך אבנים לעבר קבוצת מפגינים שעמדה בצומת מקסים בחיפה. 2 באוגוסט 2020. אין, צילום מסך
השלכת אבנים לעבר קבוצת מפגינים בחיפה, 2 באוגוסט/צילום מסך, אין

29 באוגוסט: צעיר מנופף מול המפגינים באקדח דמה במחלף הסירה

בסוף חודש אוגוסט הותקפו מפגיני הדגלים השחורים במחלף הסירה בהרצליה על ידי צעיר שעבר ברכב חולף ואיים במה שנראה כאקדח על המפגינים. האירוע אף תועד ויום לאחר מכן עצרה המשטרה שני אחים מאריאל, ואז התברר שמדובר באקדח דמה מפלסטיק. חשוד אחד שוחרר, ואילו אחיו, שתועד מניף את האקדח לעבר המפגינים, הובא לבית משפט השלום בתל אביב, שם הוארך מעצרו בשלושה ימים ולאחר מכן הוא שוחרר בתנאים מגבילים. עד עתה לא הוגש נגדו כתב אישום.

שליפת אקדח הדמה לעבר מפגינים במחלף הסירה, 30 באוגוסט

בווידאו: שולף אקדח על מפגינים נגד נתניהו במחלף הסירה/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

ספטמבר

6 בספטמבר: כוס קפה קר הושלכה על מפגינים בחדרה, ורכבים הושחתו

בצומת המשטרה בחדרה הושלכה כוס קפה קר לעבר מפגינים, ומפגיני גשר אולגה מצאו בתום ההפגנה שחיבלו במכוניותיהם באמצעות ניפוץ השמשות וניקוב הצמיגים. בעקבות זאת, הוגשה תלונה במשטרת חדרה.

17 בספטמבר: מפגינים במשגב התלוננו על ניסיון דריסה

מפגינים בצומת קורנית-שכניה שבמשגב העידו כי נהג ניסה לדרוס אותם. כוח משטרה הגיע למקום וגבה עדויות. מאז פורסם צילום מדף הפייסבוק של הדגלים השחורים ובו רואים את סימן צמיג הרכב שנהגו עלה איתו על הכיכר.

20 בספטמבר: הפילו מהכיסא מפגינה שתומכת בנתניהו

המשטרה עצרה ליד המאהל בבלפור שני פעילי מחאה נגד נתניהו, גבר ונער, בחשד שהפילו מכיסא מפגינה שתומכת בראש הממשלה וגרמו לה חבלות. בשבוע שעבר הגישה המשטרה כתב אישום נגד השניים.

שי אראל, בן 62, שנעצר באותו היום בחשד לאותה תקיפה, אמר כי לא ידוע לו שהוגש נגדו כתב אישום. בדיון בבית המשפט אמרה הסנגורית שלו כי הוא ביקש מאותה אישה לרדת מהכיסא מספר פעמים עד שלקח אותו, וכי הוא הזמין את המשטרה. הנער, בן 16 תושב אשדוד, מואשם כי נתן אגרוף לאותה אישה.

תקיפת מפגינים בשכונת שפירא, בת"א, 26 בספטמבר (צילום: רויטרס)

בווידאו: תקיפת מפגינים בשכונת שפירא בת״א/עריכה: שאול אדם

26 בספטמבר: מפגינים הותקפו בקסדות בתל אביב, בקבוק השלך לעבר מחאה בי-ם

לטענת המפגינים, שמחו בשכונת שפירא בתל אביב, רוכבי אופנוע איימו עליהם בדריסה, ולאחר מכן החלו להכות אותם באמצעות קסדה ובעיטות. עוד דיווחו כי התוקפים קראו "ביבי המלך" והשמיעו גידופים שונים. "הם פשוט פוצצו אותם במכות והורים היו בפאניקה מוחלטת על המדרכה ברגע שהם הלכו להפריד ביניהם", סיפר אחד מהם. אירוע אלים נוסף התרחש בירושלים, כשאדם השליך בקבוק לעבר שיירת מחאה של המפגינים. לאחר מכן התנגד למעצרו ותקף שוטרים, והביא לפציעתו של אחד מהם.

אוקטובר

1 באוקטובר: רוכב פוגע במפגינה בתל אביב, חומר מעכב בעירה הותז לעבר מוחים בפרדס חנה

במהלך צעדת מחאה שהתקיימה בתל אביב, נהג רכב מסוג מאזדה האיץ ונסע לעבר מפגינים סמוך לדרך מנחם בגין בעיר. אחת מהם נפגעה, אך לא נזקקה לטיפול רפואי. התקרית תועדה, והחשוד פיני לוזון הסגיר את עצמו כמה שעות לאחר מכן לתחנת המשטרה. מעצרו הוארך מעת לעת על ידי בית משפט השלום בתל אביב ובימים אלו הוא שוהה במעצר בית.

"נחתתי על רגל ימין, קיבלתי מכה בבטן מהרכב ומכה מהכביש ברגל ימין", סיפרה דורית ז"ק שנפגעה מרכבו של לוזון. "במרחק של 20 מטרים ממנו עמד אמבולנס. ביני לבינו לא היה דבר, והוא אפילו לא טרח לפנות אליי".

רכב מאיץ לעבר מפגינים בתל אביב ופוגע באחת מהם, 1 באוקטובר

בווידאו: תיעוד דריסת המפגינים בתל אביב/מערכת וואלה NEWS!

לוזון טען בדיון בהארכת מעצרו כי הותקף בעצמו על ידי מפגינים, ככל הנראה לאחר שצפר להם, ועל כן נמלט מהמקום. הוא הכחיש כי פגע במפגינים על רקע אידיאולוגי. המשטרה טרם סיימה את החקירה, ובשלב זה לא ידוע מתי יוגש כתב אישום.

באותו הערב, מפגינים סמוך לכיכר מגד בפרדס חנה טענו כי רוססו בחומר מעכב בעירה. מתיעוד שהופץ ברשת נראה רכב חולף על פני המוחים העומדים בצד הדרך, ועל פי החשד מותז ממנו לעברם חומר ממטף כיבוי אש. שבועיים לאחר מכן נעצר חשוד בן 31 תושב המקום - ששוחרר מבלי שהובא לבית משפט.

מפגינה הותקפה בפתח דיור מוגן בראול ולנברג ת"א ופונתה לבי"ח, 3 באוקטובר 2020. הדגלים השחורים, אתר רשמי
מפגינה שהותקפה בפתח דיור מוגן בת"א, 3 באוקטובר/אתר רשמי, הדגלים השחורים

3 באוקטובר: סגן ראש עיריית נתניה ספג מהלומות ונפצע בצלעות, ניסיון דריסה בחיפה ומכות למפגין בפרדס חנה

סגן ראש עיריית נתניה, אפרים בולמש, הוכה על ידי גבר שאף השליך אבנים על מפגינים ברחוב איינשטיין בעיר. למרות שהאירוע תועד בחלקו, בולמש בן ה-67 בחר לא להתלונן במשטרה. "אם המשטרה רוצה - כל האזור מרושת במצלמות", אמר לוואלה! NEWS יום למחרת התקיפה.

בולמש סיפר כי לא ייחס חשיבות מיוחדת למכה שספג, אך בלילה תקפו אותו כאבי תופת ובבוקר פינה את עצמו למחלקת טראומה בקופת חולים, שם גילו לו סדק בצלע. "המטרה שלי כפי שאני רואה אותה היא לעצור את בית המשוגעים הזה ולפתוח בהידברות, כי אחרת אנחנו פה במלחמת אחים. במקום לירות באקדח - יורקים". המשטרה לא עצרה את האיש שתועד נוהג באלימות באותו אירוע.

קשישה נדחפה בחיפה, בקבוק הושלך ברמת גן, 3 באוקטובר (צילום: רויטרס)

בווידאו: מפגינים מדווחים על אלימות בהפגנות נגד נתניהו/צילום: אור רביד ואיתמר כהן, עריכה: שאול אדם

בשבת זו אירעו כמה אירועים אלימים גם כלפי מפגינים באזור חיפה. בעיר הושלך חזיז לעבר מפגינים שקיימו תהלוכה בשכונת הדר הכרמל. עשרה ימים אחר כך המשטרה עיכבה לחקירה נער תושב חיפה, כבן 17, ששוחרר בתנאים מגבילים שלא פורטו. המשטרה מסרה כי "ממצאיה מלמדים כי לא הייתה כוונת פגיעה במפגינים ובאירוע לא דווח על נפגעים. מכלול הראיות יועברו לעיון והחלטת התביעות בהתאם".

באותו ערב, בתום הפגנה בכיכר נווה תות בפרדס חנה, הותקף גיא לב, פעיל חברתי תושב היישוב בן 48, וידו נשברה. "פוצצו אותי בבעיטות ואגרופים. אחר כך תפסו אותי, גררו אותי לאוטו שלי, והכריחו אותי לנסוע משם", סיפר. אמבולנס פינה אותו לבית החולים הלל יפה. משטרה הוזעקה למקום, והחקירה נמשכת.

גיא לב, מפגין מפרדס חנה שהותקף אמש בהפגנה, 4 באוקטובר 2020. באדיבות המצולמים
המכות שספג גיא לב בפרדס חנה/באדיבות המצולמים

10 באוקטובר: ביצים, פחיות ואבני חצץ הושלכו לעבר מפגינים בירושלים

מפגינים באחד הצמתים בירושלים ספגו איומים על ידי נערים, שאחד מהם גם ניסה לקחת מהם את הדגלים בהם אחזו. בצומת אחרת בעיר מפגינים דיווחו כי הושלכו לעברם ביצים, פחיות ואבני חצץ. גם מפגינים בנהריה התלוננו כי אדם שחלף במקום עם קטנוע ניסה לדרוס אותם בעת שעלה על המדרכה.

13 באוקטובר: מפגינים בחולון רוססו בגז מדמיע

מפגינים נגד נתניהו רוססו בגז מדמיע במתחם מדיטק בחולון. ארבעה צעירים, בני 25-22, נעצרו במהלך המחאה בחשד להפרת סדר, כשאחד מהם חשוד בתקיפת המפגינים באמצעות ריסוס הגז המדמיע. הארבעה הובאו לחקירה בתחנת המשטרה, וכמה ימים לאחר מכן שוחררו בתנאים מגבילים.

ריסוס גז מדמיע לעבר מפגינים בחולון, 13 באוקטובר

בווידאו: מפגינים נגד נתניהו הותקפו בחולון ובי-ם/מערכת וואלה! NEWS

15 באוקטובר: אחד מראשי המחאה הותקף בחולון, גז מדמיע רוסס לעבר מפגינים

סדי בן שטרית, מראשי תנועת "קריים מיניסטר" ואחד מפעילי המחאה הבולטים, טען כי הותקף באלימות במהלך הפגנה בחולון, בה שהה יחד עם בנו בן השמונה. הוא הגיש תלונה בתחנת המשטרה בעיר. באותו הערב, שני נערים עוכבו לחקירה בחשד שריססו גז מדמיע לעבר מוחים בכיכר קוגל בעיר.

17 באוקטובר: שורת תקריות אלימות בירושלים, ת"א, חיפה והקריות

במהלך צעדה שיצאה מבלפור, מפגינים הותקפו ובין היתר הושלכו לעברם ביצים ופחיות. תושב העיר בן 18 נעצר ונמצאה עליו סכין. לפי המשטרה הוא קרא קריאות נאצה לעבר המפגינים שצעדו, השליך עליהם בקבוק זכוכית ותקף שוטר סמוי. בחקירה אמר כי פעל מתוך הגנה עצמית. בית המשפט האריך את מעצרו ביום.

בצומת פת בבירה, שם הותקפו מפגינים כמה פעמים בשבועות האחרונים, נעצר צעיר בחשד שאיים וזרק ביצים ואבן. הוא הודה במעשים למעט בזריקת אבן, ושוחרר למעצר בית של שישה ימים.

ביפו, שני מפגינים נפגעו מגז פלפל שהותז לעברם מתוך רכב שנסע ברחוב יפת. צעיר בן 24, חשוד במעשה נעצר, ובשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום. בעיר נרשמו תקריות נוספות: בשדרות נורדאו בתל אביב נעצר שליח בן 19 שהיה רכוב על אופניים חשמליים, בחשד לריסוס גז פלפל לעבר מפגינים. חשוד נוסף, בן 54, נעצר ברחוב קויפמן בעיר בחשד שקילל מפגינים ותקף את אחד מהם באלימות

תקיפת מפגינים בחיפה, 17 באוקטובר

בווידאו: תקיפת מפגינים נגד נתניהו בחיפה/עריכה: איתי עמרם

בשכונת בת גלים בחיפה הותקפו מפגינים בחבטות, והופנו כלפי אחת מהם איומים ברצח תוך תנועות של העברת אצבע על הגרון. החשוד אף הפנה לעבר אחת המפגינות איום מפורש "שיגיעו אליה", תוך שנקב בכתובת הרחוב שלה ומספר הבית. מפגינה אחרת ספגה יריקה. יום לאחר מכן עצרה המשטרה חשוד במעשה, תושב העיר בן 25.

בקריית אתא הותקף מפגין באיומים ברצח ואבן הושלכה לכיוונו. "שני צעירים הגיעו למקום ברכב וזגזגו בין המפגינים, תוך שהם מתקרבים בצורה מסוכנת אליהם, מצלמים אותם וכמעט דורסים אותם", סיפר אסי (שם בדוי. בעבר נשא בתפקיד ציבורי בעיר), "לאחר שהרחקתי אותם, אחד זרק אבן לכיוון הפנים שלי, ומזל שאינסטינקטיבית הרמתי את היד והגנתי עליהן וחטפתי את הפגיעה בזרוע, אחרת הייתי נותר ללא עין". לדבריו, "לפני שעזבו הם איימו עליי עוד שאחד מהם כי ידקור אותי"

באותו ערב עצרה המשטרה שלושה תושבי קריית ים בחשד שהתנכלו למפגינים מרכב בו נסעו ברחובות חיפה. השלושה, ירון חננייב בן 24, רן מישייב בן 21 ואיתי בן עמי בן 19, שלפי החשד נהג ברכב, חשודים כי ריססו גז פלפל לעבר מפגינים במקומות שונים בעיר, והשליכו על המפגינים שאריות אוכל. המשטרה טענה כי בחיפוש ברכב נמצאה אלה ותרסיסי פלפל וכי בסמוך לו נמצאה סכין. הרכב הוחרם ובית המשפט דחה בקשה לשחררו, אבל למרות שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצר השלושה בחמישה ימים, הורה בית המשפט לשחררם בהרחקה מהפגנות, בתום הארכת מעצר של כמה שעות בלבד.

הפגנת מחאה נגד השחיתות, חיפה, 24 באוקטובר 2020. יואב איתיאל
תומך ליכוד בחיפה/יואב איתיאל

24 באוקטובר: אישה הוכתה במקל בחיפה, איומים בשוקר חשמלי ודריסה באופניים בתל אביב

שורה של מקרי אלימות אירעו במהלך הפגנות מוצאי שבת ברחבי הארץ, שבעקבותיהם המשטרה עצרה ועיכבה בסך הכל שישה חשודים במעשים, בהם נער בן 17.

בחיפה, בסמוך למרכז חורב, הותקפה מפגינה על ידי אלמוני ברכב חולף שחבט בה במקל ונמלט. שוטרים פתחו במצוד אחר הרכב שזהותו ידועה. עד כה לא דווח על עצורים במקרה זה. המפגינה שהותקפה, עורכת דין ומרצה במכללה בת 56, פירטה על התקרית לוואלה! NEWS ואמרה כי "התחושה היא של זעזוע, בעיקר נפשי". לדבריה, "עמדנו לאורך המדרכה והרכב התקרב, כשמהחלון הנוסע מחזיק בדגל הליכוד על מקל באורך של כ-2 מטרים, ואז כשהוא עבר לידנו הוא פשוט הכה בי בלי שהייתי מוכנה לזה בכלל. אני נכנסתי להלם קל", אמרה.

"בעלי אומר שהספיק לראות אותו צוחק תוך שהרכב הסתלק. לי זה עוד לא קרה אבל מפגינה לידי סיפרה שירקו עליה. מסרנו את מספר הרכב לשוטר שאמר שיעביר לניידות". לאחר מכן דיווחו מארגני המחאה בחיפה על עוד התנכלויות למפגינים. במרכז חורב התרחש אירוע של השלכת בקבוק מים לעבר המפגינים שניצבו שם. איש לא נפגע.

באותו ערב, ברחבת המדיטק בחולון, עוכב נער בן 17 בחשד להשלכת ביצה לעבר מפגינים. בתל אביב, שלושה צעירים, כבני 26, איימו על מפגינים באמצעות שוקר ונמלטו. הם נעצרו באזור זמן קצר לאחר מכן. בנוסף, ברחוב אבן גבירול עצרו השוטרים צעיר בן 18 בחשד כי ניסה לדרוס מפגינים כשהוא רכוב על אופניים חשמליים, ונעצר צעיר נוסף באותו גיל לאחר שניסה להתפרץ לבמה ולהפריע לסדר הציבורי.

עשרות מקרי תקיפה, שבעה כתבי אישום

חטיבת התביעות במשטרה הגישה עד כה שבעה כתבי אישום בגין תקיפת מפגינים. כתב האישום הראשון הוגש בסוף חודש יולי נגד פליקס איליאייב, על שתקף את המפגין ניר סער בצומת שער הנגב. במקרה השני הגישה המשטרה בסוף חודש יולי כתב אישום נגד דניס פוטודינסקי שהשליך אבנים לעבר קבוצת מפגינים שעמדה בצומת מקסים בחיפה, וגרם לפציעתה של תושבת נשר שעברה במקום. לפי האישומים נגדו, הוא גם תקף שוטרים שעצרו אותו תוך קללות ואיומים. בשבוע שעבר נגזרו עליו שמונה חודשי מאסר בפועל.

שני כתבי אישום נוספים הוגשו נגד נאשמים שתקפו בירושלים מפגינה התומכת בנתניהו. על פי כתב האישום, שי אראל נאשם בתקיפה הגורמת חבלה של ממש לאחר שמשך את הכיסא עליו עמדה האישה וגרם לנפילתה. בנוסף, בן 16 מאשדוד מואשם כי באותו אירוע נתן אגרוף לאותה אישה.

כתב האישום החמישי שהוגש על ידי המשטרה היה נגד תושב רמת גן שריסס גז פלפל לעבר מפגינים בצומת אלוף שדה בעיר. הנאשם נסע ברכב, חלף על פני משתתפי המחאה וריסס לעברם את הגז. כתב האישום השישי נוגע למחאה שהתקיימה בתל אביב לפני כשבועיים. הנאשם, בן 54, הגיע להפגנה ברחוב קויפמן תחת השפעת אלכוהול, צעק לעבר המפגינים, גידף ותקף אחד מהם בכך שהטיח בפניו אגרוף ופצע אותו בידו. כתב אישום שביעי הוגש בשבוע שעבר, נגד צעיר בן 24 מבת ים, שנאשם שריסס גז פלפל על שני מפגינים ב-17 באוקטובר ברחוב יפת ביפו, ונמלט מהמקום.

מפגינים על ציר ז'בוטינסקי  גשר בלינסון, 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מפגינים על ציר ז'בוטינסקי, מוצאי שבת/ראובן קסטרו

מפרקליטות המדינה נמסר כי "מרבית המקרים של אלימות כלפי מפגינים מטופלים על ידי התביעה המשטרתית, והפרקליטות טרם הגישה כתבי אישום בגין אירועים כאלה בגל המחאה הנוכחי. עם זאת, לפחות שלושה מקרים נבחנים כיום בפרקליטויות המחוז בתל אביב ובחיפה, וטרם התקבלה החלטה בעניינם: התקיפה באיזור הסינמטק תל אביב בסוף יולי, הדריסה במהלך ההפגנה בתל אביב בתחילת החודש הנוכחי, והשלכת נפצים לעבר מפגינים בחדרה באוגוסט".

על מה ההפגנות?

המפגינים מוחים נגד המשך כהונתו של נתניהו במקביל להיותו נאשם בפלילים, בטענה בין היתר כי אינו יכול להפריד בין טובתו האישית והמשפטית להחלטותיו הפוליטיות. ראש הממשלה נאשם בשלושה תיקים.

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully