וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיצי צפון, יום 1: יום הקרב הסוער ביותר מתחילת המלחמה?

עודכן לאחרונה: 24.9.2024 / 6:39

מתקפת המנע שיזם צה"ל הובילה ליום לחימה אינטנסיבי. 377 פעמים פיקוד העורף התריע על ירי רקטות וחדירת כלי טיס, כשנפילות זוהו בערים השונות. במקביל, צה"ל השמיד כ-1,300 מטרות שגרמו לבכיר לבנוני להודות: זהו היום הקטלני ביותר שחוותה המדינה מאז מלחמת האזרחים ב-1990

פיצוצי משנה בתקיפת מבנה בכפר בדרום לבנון שבו הוסתר אמל"ח/דובר צה"ל

377 התרעות של פיקוד העורף ביממה אחת - זה המספר שמסכם את יום הקרב הסוער ביותר שקרה אמש (ראשון) בצפון הארץ מ-8 באוקטובר, היום בו חיזבאללה החל להצטרף למערכה נגד ישראל במלחמת חרבות ברזל. מנגד, צה"ל החזיר דיווח על תקיפה של מעל 1,100 מטרות, כשמשרד הבריאות הלבנוני דיווח על 492 הרוגים בנוסף ל-1,645 פצועים. כמות הפצועים אמנם נמוכה מיום מתקפת הביפרים, שם הגיע מניין הנפגעים לכ-2,800 בני אדם שנפצעו, ביניהם כ-200 באורח קשה אך לבסוף נהרגו רק שמונה פעילי חיזבאללה - בניגוד למתקפות אמש.

6:36: צה"ל מתחיל במתקפת המנע

בבוקר יום שני צה"ל דיווח כי החל במתקפת מנע נגד מטרות צבאיות של ארגון חיזבאללה בלבנון. חיל האוויר ביצע תקיפות בעשרות יעדים בדרום לבנון, בהם אזור צור, מרג' עיון, נבטיה, ואזור הבקאע. במוקדים שהותקפו נבנו מערכים תת-קרקעיים לאתרי שיגורי רקטות, והתקיפות כללו מטרות מסוג חדש.

בין היעדים שהותקפו היה העיר אל-הרמל במחוז בעלבכ. מדובר ביעד שהכיל טילים ארוכי טווח של חיזבאללה בשל טווח התקיפה הרחוק. מטרת התקיפות נועדה לשלול מהארגון לבצע ירי כולל בטווח הזמן המיידי.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
תקיפות חיל האוויר בעיינאתא ובינת ג'בייל, לבנון, 23 בספטמבר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תחילת מתקפת המנע: תקיפות חיל האוויר בעיינאתא ובינת ג'בייל, לבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

08:01: דובר צה"ל פונה לתושבי הכפרים בלבנון: "כל מי שנמצא ליד או בתוך בתים בהם חיזבאללה מסתיר אמצעי לחימה - תתרחקו"

דובר צה"ל דניאל הגרי פונה לתושבי הכפרים בלבנון ומבקש מהם להתפנות במידה והם נמצאים בבתים בהם חיזבאללה מסתיר נשק.

"בשעות האחרונות אנחנו מזהים הערכות של חיזבאללה לתקוף את אזרחי מדינת ישראל. צה"ל החל בתקיפות לפני כשעה. בזמן הקרוב, צה"ל יתקוף מטרות טרור במרחב לבנון, להסרת האיומים", אמר הגרי. "לכל תושבי הכפרים בלבנון, בזמן הקרוב צה"ל יתקוף מטרות טרור בלבנון. אנחנו קוראים לכל מי שנמצא בסמוך לנכסים או בתוך בתים, בהם חיזבאללה מסתיר אמצעי לחימה, להתרחק מהם מיד. זאת לשם ביטחונכם והגנתכם. חיזבאללה מסכן אתכם ואת משפחותיכם. חיזבאללה מתכנן לשגר את אמצעי הלחימה האלה לעבר שטח מדינת ישראל, תתרחקו מהם מיד לשם הגנתכם!"

דובר צה"ל , דניאל הגרי ,23 בספטמבר 2024. צילום מסך, דובר צה"ל
"כל מי שנמצא ליד או בתוך בתים בהם חיזבאללה מסתיר אמצעי לחימה - תתרחקו". דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרה/דובר צה"ל, צילום מסך

10:38: גלנט בהצהרה: "הציבור יצטרך לגלות קור רוח"

שר הביטחון יואב גלנט פרסם הצהרה בנושא מוכנות העורף, בה ביקש מהציבור "לגלות קור רוח" ולהקשיב להוראות פיקוד העורף. "החוסן של העורף הוא המפתח שמאפשר לצה"ל להילחם, להשיג הישגים, לפגוע באויב וזה נמשך כבר לאורך כשנה ונעשה בצורה מרשימה מאוד", אמר גלנט. "אנחנו מעמיקים את התקיפות שלנו בלבנון, רצף הפעולות ממשיך ויימשך עד להשגת המטרות שלנו - להחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם. ההצלחה הזאת תלויה גם בהתנהלות נכונה של העורף ולכן, אנחנו יושבים, מדברים ומרכזים את הפעילות".

השר גלנט קיים את הערכת המצב עם מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, וגורמים נוספים במערכת הביטחון, הוסיף כי "לפנינו ימים בהם הציבור יצטרך לגלות קור רוח, משמעת וציות מלא להנחיות פיקוד העורף. ההבדל בין הצלחה לאי הצלחה נעוץ בכך שהאזרחים נכנסו לחדרים מוגנים ולמקומות אחרים בהתאם להנחיות שנתנו להם, זה הציל חיים".

שר הביטחון יואב גלנט בדיון עם מנכ״ל משרד הביטחון אלוף (במיל׳) אייל זמיר, סגן הרמטכ״ל אלוף אמיר ברעם, מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, 23 בספטמבר 2024. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"החוסן של העורף הוא המפתח שמאפשר לצה"ל להילחם". שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

14:52: דובר צה"ל הזהיר את תושבי הבקאע בלבנון: "נערכים לתקוף מטרות באזור, התרחקו מיד"

לאחר כמה שעות של לחימה אינטנסיבית דובר צה"ל דניאל הגרי קיים הצהרה נוספת לתקשורת על רקע ההסלמה הגוברת בצפון, והזהיר את תושבי הכפרים באזור בקאע ואמר: "תושבים שנמצאים בתוך בתים או בסמוך למבנים בהם קיימים אמצעי לחימה, תתרחקו מהם מיד!"

הגרי הוסיף כי "אנחנו נערכים לתקוף בזמן הקרוב מטרות באזור. חיזבאללה עושה שימוש באוכלוסייה כמגן אנושי ומסכן אותה ביודעין. אנחנו פועלים באמצעים אוויריים ומודיעיניים על מנת להשמיד את הנשקים, תוך צמצום הפגיעה באוכלוסייה האזרחית ככל הניתן. אתם רואים את הפעולה שאנחנו עושים כעת בדרום לבנון. חיזבאללה מתכוון לשגר את האמצעים הללו לשטח ישראל ואנחנו לא נאפשר את זה. חיזבאללה משקר לכם, הישמעו לאזהרות ולמסרים".

לדבריו, "המראות שרואים כעת בדרום לבנון, אלה הם פיצוצים של אמצעי לחימה של חיזבאללה, שמתפוצצים בתוך בתים. בכל בית שאנחנו תוקפים, יש אמצעי לחימה - רקטות, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, שהיו מיועדים ומכוונים להרוג אזרחים ישראליים".

הרמטכ"ל מאשר תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון בבור בקריה, 23 בספטמבר 2024. דובר צה"ל
"נערכים לתקוף בזמן הקרוב מטרות באזור". הרמטכ"ל מאשר תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון בבור בקריה/דובר צה"ל

16:28: נתניהו בבור בקריה: "הבטחתי שאנחנו נשנה את מאזן הכוחות בצפון - וזה בדיוק מה שאנחנו עושים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב ביטחונית בבור חיל האוויר בקריה, יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר ומזכירו הצבאי של רה"מ אלוף רומן גופמן. נתניהו: "הבטחתי שאנחנו נשנה את מאזן הכוחות בצפון - וזה בדיוק מה שאנחנו עושים".

בנימין נתניהו לתושבי לבנון :" המלחמה לא אתכם היא מול חיזבאללה". לשכת ראש הממשלה, אתר רשמי
"הבטחתי שאנחנו נשנה את מאזן הכוחות בצפון". נתניהו/אתר רשמי, לשכת ראש הממשלה

17:30 גנץ: אגבה כניסה קרקעית ללבנון אם זה מה שצריך לעשות

יו''ר המחנה הממלכתי חבר הכנסת בני גנץ פרסם הצהרה לציבור בישראל, ובה הוא פונה לאזרחים על רקע ההסלמה הגוברת מול חיזבאללה בצפון, "לממשלת ישראל ולמערכת הביטחון יש גיבוי מלא במשימתם להחזרת תושבי הצפון בביטחון לבתיהם", אמר. "כדי שזה יקרה, צריך לשלול את איום החדירה ולעצור את הירי". גנץ הוסיף, "עלינו לפעול לא רק מול חיזבאללה, אלא גם מול מדינת לבנון הריבונית, שנושאת באחריות לטרור היוצא משטחה". לגבי המשך המערכה מול חיזבאללה בצפון אמר, "בצומת שבו אנו נמצאים יש שתי דרכים שבהן ניתן להתקדם, הסדרה שתבלום את האש ותרחיק את חיזבאללה, או המשך התקפי, כולל כניסה קרקעית אם זה מה שצריך", סיכם.

למרות העברת מרכז הכובד מהדרום צפונה, גנץ לא שכח את החטופים שנמצאים בעזה, ואמר, "גם בימים האלו כשהעיניים צפונה, הלב שלנו עם 101 חטופים שנמצאים בעזה. חשוב להגיד להם ולמשפחות גם היום - לא התרגלנו, לא ויתרנו. עלינו לעשות הכל כדי להמשיך ולקדם מתווה להשבתם. אסור לעצור את המאמצים האלו לרגע".

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים .23 בספטמבר 2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
"לממשלת ישראל ולמערכת הביטחון יש גיבוי מלא במשימתם". גנץ/אתר רשמי, ללא קרדיט

17:44: סיום גל התקיפות על הכרמל, חיפה והשומרון

אזעקות רבות מופעלות במרכז הגליל, העמקים והכרמל. אזעקות הופעלו גם בגליל העליון, ובין היתר בצפת. אזעקות נוספות הופעלו מספר דקות לאחר מכן גם בחיפה והקריות ובעכו. התרעות על חדירת כלי טייס עוין הופעלו בגליל המערבי. כרבע שעה לאחר המטח לחיפה והקריות, הופעלו אזעקות נוספות באזור השומרון. כעשרים דקות לאחר מכן, נשמעו שוב אזעקות בחיפה ובקריות.

במטח לעבר הגליל והכרמל זוהו כ-45 שיגורים, והתקבלו דיווחים על נפילות של חלקי רקטות במספר מוקדים. במטח הראשון לעבר חיפה והקריות, כמו גם צפון רמת הגולן והשומרון, זוהו כ-80 שיגורים שחצו לעבר ישראל.

שיגורי כיפת ברזל בחיפה .23 בספטמבר 2024. רויטרס
גל תקיפות כבד. שיגורי כיפת ברזל בחיפה/רויטרס

18:00: גורם לבנוני: זהו היום הקטלני ביותר שחוותה המדינה מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990

גורם לבנוני סיפר שזה היום הקטלני ביותר שחוותה המדינה מאז 1990, לאחר שמשרד הבריאות הלבנוני דיווח כי מניין ההרוגים בלבנון עלה ל-492, בנוסף ל-1,645 פצועים. על פי משרד הבריאות הלבנוני, 35 מההרוגים הם ילדים.

תיעוד פגיעות צה"ל בדרום לבנון .23 בספטמבר 2024. רויטרס
מניין ההרוגים בלבנון עלה ל-492, בנוסף ל-1,645 פצועים. תיעוד פגיעות צה"ל בדרום לבנון/רויטרס

19:10: גורם לבנוני לסקיי ניוז: "עלי כרכי חוסל בתקיפה בביירות"

גורם לבנוני אמר לסקיי ניוז בערבית שבכיר חיזבאללה, מפקד חזית הדרום, עלי כרכי חוסל בתקיפת צה''ל בביירות.

תקיפת בכירי חיזבאללה בלב ביירות. רויטרס
תקיפת בכירי חיזבאללה בלב ביירות/רויטרס

19:15: הממשלה אישרה: מצב מיוחד בעורף בכל ישראל למשך שבוע

עקב החרפת ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה, שרי הממשלה אישרו במשאל טלפוני דחוף החלטה להכריז על מצב מיוחד בעורף בכל רחבי הארץ למשך שבוע אחד. ההכרזה, שמקנה לצה''ל ופיקוד העורף סמכויות להנחיית אוכלוסייה במצב חירום, הייתה מוגבלת לקו חיפה וצפונה וכעת תורחב לכל שטחי המדינה.

הכרזה של מצב מיוחד בעורף מסמיכה את הרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף במטה הכללי, מפקדי פיקוד העורף ומפקדי הפיקודים לתת לציבור הוראות המחייבות שהייה בחדרי ביטחון, במקלטים או במקומות אחרים, לאסור או להגביל לימודים במוסדות חינוך, וסמכויות שונות על זכות השימוש במקלטים. בנוסף, ההכרזה מעניקה לחלק משרי הממשלה סמכויות הנוגעות להפעלת המשרדים והרשויות שעליהם הם אחראים וזכויות עובדים.

תיעוד פגיעות צה"ל בדרום לבנון .23 בספטמבר 2024. רויטרס
ההכרזה הייתה מוגבלת לקו חיפה וצפונה וכעת תורחב לכל שטחי המדינה. תיעוד פגיעות צה"ל בדרום לבנון/רויטרס

19:30: בחיזבאללה מכחישים את חיסול עלי כרכי

לאחר שגורם לבנוני אמר לסקיי ניוז בערבית שעלי כרכי חוסל בתקיפת צה''ל בביירות, חיזבאללה מכחישה את החיסול וטוענת שכרכי בסדר גמור ושהועבר למקום מבטחים. ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח שכרכי נפצע בתקיפה בביירות, אך לא חוסל.

עלי כרכי הוא מפקד החזית הדרומית של הארגון, ששני מפקדי האוגדות שלו, המזרחית והמערבית, חוסלו על ידי צה"ל. כרכי, הוגדר כאחד הגורמים המבצעיים הבכירים ביותר בחיזבאללה, במיוחד אחרי חיסולו של עקיל. הוא נחשב לבעל ידע רחב מאוד על פעילות צה"ל, והיכרות אינטימית עם היחידות והמפקדים בחיזבאללה, ועם התוכניות המבצעיות של הארגון, כולל אמצעי הלחימה האסטרטגיים.

איברהים עקיל, מפקד בכיר בחיזבאללה שחוסל בלבנון. ללא, אתר רשמי
יצטרף לחברו להנהגת חיזבאללה? איברהים עקיל, מפקד בכיר בחיזבאללה שחוסל בלבנון/אתר רשמי, ללא

20:00: ארה"ב ביקשה מישראל לוודא שצה"ל לא פוגע באמריקנים במקרה של פינוי אזרחים מלבנון

שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח בנושא עם שר הביטחון וביקש לוודא שמתקיים מנגנון תיאום בין צה"ל לצבא ארה"ב בתרחיש של פינוי אמריקנים מלבנון. בכיר אמריקני אמר כי לא התקבלה עדיין החלטה לבצע מבצע פינוי כזה. צבא ארה"ב שולח תגבורת כוחות למזה"ת "ליתר ביטחון".

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, הקרייה, 13 באוקטובר 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צבא ארה"ב שולח תגבורת כוחות למזה"ת "ליתר ביטחון". שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

21:05: צה"ל תקף היום כ-1,300 מטרות טרור של חיזבאללה ברחבי לבנון

צה"ל דיווח כי כלי טיס של חיל האוויר תקפו כ-1,300 מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה ברחבי לבנון. במסגרת התקיפות הותקפו טילי שיוט המגיעים לטווח של מאות קילומטרים, רקטות עתירות משקל, רקטות קטלניות בעלי ראש נפץ של כ-1,000 קילוגרמים, רקטות קצרות טווח, כלי טיס בלתי מאוישים וחמושים מסוג 'ציאד 107'.

שר הביטחון ,יואב גלנט עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בסקירה מבצעית על הרחבת תקיפות יעדי חיזבאללה, בחמ״ל הפיקוד של חיל האוויר, .23 בספטמבר 2024. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון ,יואב גלנט עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

23:15: השם שנבחר למבצע מול חיזבאללה: "חיצי הצפון"

דובר צה"ל הודיע כי שם המבצע ההתקפי בחזית הצפונית הוא: "חיצי הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully