וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מטוס מרקטה: טיל השיוט שצה"ל השמיד בלבנון - והאיום הגדול שעוד מחכה

23.9.2024 / 10:36

הוא מבוסס על כטב"ם רוסי, טס בגובה נמוך שמקשה על זיהויו, יכול לפגוע בשלל מטרות בצפון, וברגע ששוגר - יש לצה"ל דקות ספורות ליירט אותו: כך פועל טיל השיוט האיראני מסוג DR.3, שחיזבאללה הסתיר בבית בדרום לבנון. הבעיה האמיתית: לארגון יש טילים מסוכנים אף יותר

השמדת טיל השיוט, המחבלים והבית/דובר צה"ל

חיל האוויר וצה"ל עושים שימוש נרחב בכטב"מים בגדלים שונים לאיסוף מודיעין בלבנון ובעזה - כלים המצוידים במדחף, שיכולים לשהות שעות ארוכות באוויר ולהעביר מידע חשוב לאחור, חלקם פשוטים וזולים. אבל בתחילת שנות ה-70, כשברית המועצות נזקקה לכלי כזה למלחמה עתידית עם נאט"ו, הם בנו אותו בסגנון רוסי: עם מנוע סילון קטן, ועוד רקטת האצה להמראה, באש ובתמרות עשן.

לכלי הזה קראו טופולב 143, והוא הסבא של טיל השיוט שהשמיד הלילה (שני) חיל האוויר והוסלק בבית בלבנון. הרוסים מכרו בעבר כלים כאלה בגרסת הצילום לסוריה עוד בימי אסד האב, והאיראנים הם אשפי הסבת כטב"מים - אמריקניים שנשארו להם מימי השאה, או רוסיים שנפלו לידיהם - לטילי שיוט.

בניגוד לרקטות הפאדי שנורו אתמול לצפון הארץ, ואינן אלא רקטות פג'ר 5 המוכרות עוד מימי מלחמת לבנון השנייה ב-2006, טיל שיוט עושה מסלול שונה אל המטרה: לא מסלול בליסטי כמו רקטה, שצוברת גובה וממנו היא מאיצה מטה לעבר המטרה, אלא מסלול שמזכיר מטוס. ה-DR.3 האיראני, שנולד מהכטב"ם הרוסי משייט כמוהו במהירות של עד 950 קמ"ש, אפילו לא על-קולית, אבל יכול לעשות זאת בגובה נמוך יחסית. עובדה זו מקשה על המכ"מים של חיל האוויר לזהותו בדרך, תוך כדי שהוא טס בין הרים ועמקים, שמסתירים אותו.

מתוך הצהרת דובר צה"ל דניאל הגריעל מתקפת מנע לירי מלבנון, 23 בספטמבר 2024. דובר צה"ל, צילום מסך
האיתור ידרוש מאמץ מודיעיני מקיף. טיל DR.3 שחיזבאללה הסתיר בסביבה אזרחית/צילום מסך, דובר צה"ל

מדובר בכלי גדול ויקר מכטב"מי הבוכנה האיראנים שמשגר חיזבאללה לישראל באורח כמעט יומיומי, עם ראש קרב גדול בהרבה שיכול להגיע למשקל 300 ק"ג. הטווח שלו אינו ארוך, עד כ-200 ק"מ, אבל זה מספיק כדי לכסות מגוון מטרות בצפון הארץ.

מאז פרוץ המלחמה משגרים החות'ים והמילציות האיראניות בעיראק טילי שיוט מסוגים שונים לישראל, שאתם רובם מצליח חיל האוויר לאתר בדרך וליירט - בין שבאמצעות מטוסי קרב, ובין שבאמצעות מערכות ההגנה האווירית הקרקעיות; אבל כבר ראינו את הכטב"ם שפגע בתל אביב, וכמה שפגעו באזור אילת ולא זוהו בזמן. שם מדובר בשיוט שנמשך שעות, שמעניק עוד ועוד הזדמנויות לזהות את הכלי העוין - ולא דקות ספורות, כמו בשיגור מלבנון. זה מסביר לא מעט פגיעות שנרשמו בחודשים האחרונים בצפון, מערב אל-ערמשה ועד נהריה.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מתוך הצהרת דובר צה"ל דניאל הגריעל מתקפת מנע לירי מלבנון, 23 בספטמבר 2024. דובר צה"ל, צילום מסך
ראש קרב שיכול להגיע למשקל 300 ק"ג. טיל DR.3 שהוחבא בבית בלבנון/צילום מסך, דובר צה"ל

הטמנת טילי שיוט בבתי מגורים מחייבת מאמץ מודיעיני מקיף, של אמ"ן והמוסד, להשיג מראש את המיקומים כדי לאפשר לחיל האוויר להשמיד אותם עוד על הקרקע. מנגד, היא הופכת את הבתים האלה למטרות, שחיזבאללה מחביא מאחורי אזרחים, כדי להיתמם לאחר מכן ולטעון שישראל תוקפת אזרחים תמימים בלבנון.

ה-DR.3 אינו טיל השיוט המסוכן ביותר שמחזיק חיזבאללה: בישראל מעריכים כי הארגון קיבל בעבר מסוריה טילי יאחונט, טיל שיוט רוסי על קולי מתקדם נגד מטרות ימיות, שמהירותו הגבוהה ושיוטו קרוב מאוד לגלים מקשים את הזיהוי והפגיעה בו. יאחונט יכול לפגוע באסדות הגז של ישראל בים התיכון, ובסטי"לים של חיל הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully