וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינויים ערביים, השפלה אירופית וקרע עם ארה"ב: 100 ימים של משבר מדיני

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:23

סירובו של הנשיא ביידן להזמין את נתניהו לבית הלבן היה השיא של ההידרדרות ביחסי החוץ של ישראל מאז השבעת הממשלה. הסכמי אברהם הצטננו, מנהיגי אירופה נוזפים בפומבי ונורמליזציה עם סעודיה לא נראית באופק. ומי מרוצה מכך? איראן שרצה לגרעין

ג'ו ביידן נגד בנימין נתניהו: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב. ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו"/צילום: לפי סעיף 27 א'

"זה נראה כאילו השתגעתם", אמר לי פקיד בכיר ביותר בממשל האמריקני שעוסק באופן הדוק ביחסים עם ישראל. בשלושת החודשים הוא ועמיתיו בממשל מביטים בהשתאות על התנהלותה של ממשלת ישראל. כאשר הושבעה הממשלה החדשה הבינו בוושינגטון כי היחסים עם ישראל עומדים להיות מאתגרים, אולם לא האמינו שכל כך מהר תידרדר בת הברית החשובה ביותר שלהם למזרח התיכון לכאוס מוחלט.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

כאשר בנימין נתניהו התייצב על בימת הכנסת בטקס השבעת הממשלה ב-29 בדצמבר 2022, שניים מתוך שלוש המשימות המרכזיות שהציב לממשלתו היו מתחום מדיניות החוץ. הראשונה הייתה בלימת תוכנית הגרעין של איראן והשנייה הייתה הרחבת הסכמי אברהם וסיום הסכסוך הישראלי-ערבי. נתניהו לא אמר זאת באותו נאום - אבל כיוון בעיקר להסכם שלום עם סעודיה.

עוד לפני השבעתה הייתה ממשלת נתניהו השישית נכה מבחינת בינלאומית. ממשל ביידן החליט על חרם לא רשמי נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגד חברי הכנסת ממפלגותיהם. בבית הלבן לא אמרו זאת בפומבי, אך הטילו איסור על כל גורם בממשל האמריקני להיפגש איתם. רוב מדינות המערב נקטו במדיניות דומה. זהו מצב חסר תקדים בתולדות המדינה שלא רק פוגע במעמדה הבינלאומי, אלא גם מונע קידום סוגיות רבות שחשובות לישראל.

באותם ימים ניסה נתניהו להרגיע את הקהילה הבינלאומית. הוא הבטיח לבית הלבן ולרבות מבנות בריתה של ישראל באזור ובעולם שחששו מהברית שכרת עם ראשי הימין הקיצוני בן גביר וסמוטריץ' כי הוא יהיה עם הידיים על ההגה. נתניהו אמר לכל מי שרצה לשמוע שהוא יוביל, הוא ינווט והוא יקבע את המדיניות.

בוושינגטון ובבירות העולם רצו להאמין. בבית הלבן החליטו לחבק את נתניהו והבהירו לו כי יעבדו עמו גם על בלימת איראן ועל שלום - כל עוד בזירה הפלסטינית, ישראל תשמור על השקט וכל עוד הוא ישלוט באגף הימני-קיצוני של ממשלתו. אלא שמהר מאוד התברר כי לנתניהו שליטה מוגבלת על סדר היום של ממשלתו. כבר בשבוע הראשון לכהונתה עלה בן גביר להר הבית ושר המשפטים יריב לוין הציג את התוכנית להחלשת מערכת המשפט.

ב-100 הימים שחלפו מאז, יחסיה של ישראל עם מדינות העולם ומעמדה הבינלאומי נמצאים בצניחה חופשית. הסיבה הראשונה לכך היא חוסר יכולתו של נתניהו לשלוט על שרי הימין הקיצוני בנושא הפלסטיני והיגררותו אחריהם. בוושינגטון ובבירות אירופה נדהמו לראות כיצד נתניהו מעביר סמכויות בגדה המערבית לידי בן גביר וסמוטריץ' וכיצד הלחץ שהם מפעילים עליו מביא להודעה על גל תכנון ובנייה בהיקף חסר תקדים בהתנחלויות שאף כלל הכשרה של מאחזים בלתי חוקיים לראשונה זה שנים. אם זה לא מספיק, התבטאויותיו של סמוטריץ' על מחיקת הכפר חווארה והכחשת קיומו של העם הפלסטיני עוררו זעזוע עמוק בקרב בנות בריתה של ישראל.

פגישת ביידן - נתניהו. רענן כהן, אתר רשמי
קרע אמיתי. נתניהו וביידן/אתר רשמי, רענן כהן

ההתנהלות הזו השפיעה קודם כל על היחסים בין ישראל לבין העולם הערבי. נתניהו אמנם נפגש עם עבדאללה מלך ירדן לראשונה זה שנים, אך מאז היחסים עם הממלכה רק הלכו והידרדרו. לא עובר שבוע שבו ירדן לא מזמנת את שגריר ישראל לשיחת נזיפה או מפרסמת הודעת גינוי על פעולות ישראל בשטחים. נתניהו שוחח עם נשיא מצרים א-סיסי בטלפון, אך לא הוזמן לביקור רשמי ופומבי במדינה.

נתניהו רצה להרחיב את הסכמי אברהם, אבל המדינות שכבר חתמו על ההסכמים ציננו משמעותית את היחסים עם ישראל מאז הקמת הממשלה החדשה. לפני שנה התכנסה בשדה בוקר פסגת הנגב ההיסטורית בהשתתפות שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים. פסגת ההמשך שהייתה אמורה להתקיים במרוקו בחודש מרץ בוטלה. ביקורו הראשון של נתניהו בחו"ל כראש ממשלה היה אמור להתקיים באבו דאבי בתחילת ינואר. אלא שהביקור בוטל ע"י האמירתים ומאז לא נקבע מחדש. גם לבחריין ולמרוקו לא קיבל נתניהו הזמנה עד כה. האמירתים, המרוקאים והבחריינים מבטלים בשבועות האחרונים כמעט כל פעילות פומבית עם ישראל בדרג גבוה.

השיחת המרכזית ב״פסגת הנגב״ בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד עם שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים, 28.3.2022. אסי אפרתי, משרד החוץ
פסגת הנגב לפני שנה בין ישראל, ארה"ב ונציגי המדינות החתומות על הסכמי אברהם/משרד החוץ, אסי אפרתי

נתניהו הצהיר כי הוא רוצה לקדם הסכם עם סעודיה, אך בשלושת החודשים האחרונים נראה שלא רק שאינו מתקדם לכיוון, אלא אף חלה נסיגה. מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל פרסמו הסעודים לפחות עשר הודעות גינוי נגד ישראל. הסעודים גם החריפו את הניסוחים של הודעות הגינוי וחזרו להשתמש במונח "ממשלת הכיבוש" כלפי ישראל, אחרי תקופה ארוכה שבה חדלו מכך. בנוסף, הסעודים מעוניינים להשתמש בנורמליזציה עם ישראל כקלף מיקוח לשדרוג יחסיהם עם ארה"ב. כאשר היחסים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו מעורערים ומתוחים - המוטיבציה הסעודית יורדת.

הסיבה השנייה לפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל היא תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט והמחאה הציבורית נגדה. בבית הלבן התייחסו בתחילה למהלך כעניין פנים ישראלי וניסו לא להתערב בו, אלא שהמציאות הייתה חזקה יותר. ככל שהמחאה נגד הממשלה התרחבה וככל שהחקיקה התקדמה, כך התגברה הביקורת בארה"ב - בקהילה היהודית, בקרב חברי קונגרס וסנאטורים דמוקרטיים ובסופו של דבר גם בבית הלבן.

בשלב מסוים החלו בכירים בממשל האמריקני, ספק בצחוק ספק ברצינות, לכנות את ההתרחשויות בישראל בשם "האביב היהודי". כל זה הצטרף לביקורת אמריקנית חריפה בנושא מדיניות ישראל בשטחים, שהביאה לזימון השגריר הישראלי לשיחת נזיפה במשרד החוץ בוושינגטון, לראשונה משנת 2010.

שגריר ישראל בארה"ב מיכאל הרצוג, וונדי שרמן, סגניתו של שר החוץ האמריקני. הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי\ פליקר,Hagen Hopkins\ Getty images, עיבוד תמונה
השגריר הרצוג זומן לשיחת נזיפה אצל תת מזכירת המדינה ונדי שרמן/עיבוד תמונה, הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי\ פליקר,Hagen Hopkins\ Getty images

מלבד פגישתו עם המלך ברבת עמון, קיים נתניהו עד כה ביקורים בפריז, רומא, ברלין ולונדון. בכל אחת מהנסיעות מצא עצמו נתניהו ננזף, מושפל ומתבזה. בפריז, הנשיא מקרון הדליף את דברי הביקורת שאמר לו על המהפכה המשפטית. הנסיעה לרומא שנראתה יותר כמו חופשת סופשבוע משפחתית זכתה לביקורת ציבורית נרחבת. עוד לפני הנסיעה נתניהו הושפל כאשר התקשה למצוא טייס שיטיס אותו וכאשר הוא ורעייתו נאלצו להגיע לנתב"ג במסוק משטרתי כדי להתחמק מהמפגינים נגדם.

כאשר הגיע נתניהו לברלין, הוא ספג מהקנצלר שולץ דברי ביקורת חריפים אל מול המצלמות בנושא המהפכה המשפטית. בלונדון נתקל נתניהו במאות ישראלים שהפגינו נגדו וצרו על המלון שבו התאכסן. ראש הממשלה רישי סונאק ביטל ברגע האחרון את ההצהרות לתקשורת עם נתניהו ובסיום הפגישה פרסמו בדאונינג 10 הודעה שכללה ביקורת על תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט.

ראש הממשלה הציג את נסיעותיו כחלק ממאמץ לגייס את מעצמות אירופה נגד איראן. אלא שמאז כניסתו לתפקיד נראה שהאיראנים משפרים את מעמדם באזור ומורתעים פחות ע"י ישראל. חוסר היציבות הפנימית, מחאת טייסי המילואים והתרעות הרמטכ"ל ושר הביטחון על סכנה לפגיעה בכשירות המבצעית של צה"ל מאותתות לאיראנים ושלוחיהם באזור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי כי ישראל אינה ערוכה כעת לכל מהלך צבאי משמעותי. האיראנים גם מבינים שבזמן משבר ביחסים עם ארה"ב, היכולת הישראלית לקדם מהלך צבאי נגדם פוחתת עוד יותר.

הפגנות נגד המהפכה המשפטית בלונדון, 24 במרץ 2023. רויטרס
הפגנה בלונדון נגד המהפכה המשפטית/רויטרס

גם אחרי 100 ימים בתפקיד נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. ה"לא" של הנשיא ביידן לפני כמה ימים כאשר נשאל האם יזמין את נתניהו היה חד וכואב. מעבר למבוכה האישית עבור ראש הממשלה, יש למצב החריג הזה משמעויות שליליות ביותר עבור ישראל. העולם כולו רואה את ההתרחשויות בין ירושלים לבין וושינגטון ומסיק מסקנות. ספק אם נתניהו יקבל הזמנה לבית הלבן בחודשים הקרובים. כפי שהדברים נראים כרגע, הוא יוכל אולי להיפגש עם נשיא ארה"ב בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בחודש ספטמבר.

עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון ברברה ליף סיפרה ביום חמישי האחרון בתדרוך לכתבים כיצד כמה מנהיגים באזור הביעו באוזניה דאגה מהכאוס ששורר בישראל ומההשלכות שעלולות להיות לכך על ביטחון האזור. נתניהו ואנשיו מקבלים את המסרים האלה גם כן. "במקום לדבר על איראן וסעודיה אנחנו מדברים על הרפורמה המשפטית", אמר לאחרונה בכיר אמריקני לאחד מיועציו הבכירים של ראש הממשלה. מאז חזר לתפקיד לא הצליח נתניהו להתקדם כלל לעבר המטרות שהציב לעצמו בתחום המדיני והביטחוני. תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט לא רק השתלטה על סדר היום, אלא גם מאיימת על עתידו הפוליטי ועל מורשתו המדינית.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully