וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למשבר: גלנט וסמוטריץ' סיכמו את חלוקת הסמכויות במשרד הביטחון

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 13:16

שר הביטחון ושר האוצר חתמו על מתווה שלפיו רוב הסמכויות של המנהל האזרחי יעברו לידיו של סמוטריץ', בהתאם להסכמים הקואליציוניים. ראש המנהל יישאר קצין, אך סגנו יהיה אזרח שיהיה כפוף לסמוטריץ' ויהיה אחראי על תכנון בנייה ואכיפה

בווידאו: סמטוריץ' על קריאות ארה"ב: "שלא יתערבו בעניינו הפנימיים"/צילום: מערכת וואלה

שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' חתמו היום (חמישי) על מסמך הבנות על חלוקת הסמכויות במשרד הביטחון, כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים. ראש המנהל האזרחי יישאר קצין, אך סגנו יהיה אזרח שיהיה כפוף לסמוטריץ' והוא יהיה אחראי על תכנון בניה ויחידות האכיפה נגד בניה לא חוקית בתיאום עם ראש המנהל. כל המחלוקות בין השרים בנושאי אכיפה יעברו למנגנון משותף עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי מסמך ההבנות בין גלנט לסמוטריץ', הסמכויות האזרחיות ביהודה ושומרון יועברו לסמוטריץ' ויוחזקו אצל סגן ראש המנהל האזרחי, שיהיה אזרח שימונה על ידי השר במשרד הביטחון. בנוסף לכך, כל קציני המטה העוסקים בנושאים האזרחיים במנהל האזרחי יהיו תחת אחריותו של סגן ראש המנהל, שיהיה אחראי גם על מינויים.

במסגרת ההבנות, סוכם כי יחידת הפיקוח והאכיפה על בנייה בלתי חוקית תעבור לאחריות מלאה של סמוטריץ', פרט למקרים של אירועים ביטחוניים וחריגים, אז יהיה רשאי מפקד פיקוד המרכז להפעיל את יחידת הפיקוח תוך יידוע של סמוטריץ'. כל מקרה של מחלוקת בין השרים או צה"ל וסמוטריץ' יעבור למנגנון הידברות בהסכמת ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' חתמו כעת על מסמך הבנות באשר לחלוקת האחריות במשרד הביטחון, בין שר הביטחון לשר הנוסף, ביחס למנהל האזרחי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים. ללא, מערכת וואלה!
החתימה על מסמך ההבנות בין סמוטריץ' לגלנט, היום/מערכת וואלה!, ללא

מסמך ההבנות קובע כי נושא התכנון ביהודה ושומרון, כולל כינוס מועצת התכנון העליונה שמאשרת את הבנייה בהתנחלויות, תהיה באחריות סמוטריץ' - בתיאום עם ראש הממשלה. לסמוטריץ' תהיה אחריות מלאה גם בענייני רישום מקרקעין, כולל צוות קו כחול, תהליכי סקר ורישום אדמות המדינה וכן תכנון תחבורה והוצאה לפועל של כבישים ביהודה ושומרון. כך גם האחריות לפיתוח תשתיות אזרחיות נוספות כמו מים, אנרגיה, איכות סביבה וטיפול במפגעים סביבתיים, תהיה בידי סמוטריץ' וכן הסמכות לפעול להכרזה חדשה ולפיתוח של שמורות טבע בשטחים.

בשבועות האחרונים אנשי גלנט וסמוטריץ' קיימו עשרות שעות של דיונים על העברת הסמכויות, לאור התנגדותו של שר הביטחון להכפיף קצינים בצה"ל למנהלת האזרחית שסמוטריץ' יקים. סמוטריץ' דרש לקבל את הסמכויות שהובטחו לו בהסכמים הקואליציוניים ואף איים להצביע נגד התקציב אם הן לא יעברו אליו. המתיחות גברה בין הצדדים בעקבות כמה פינויים של מאחזים בשבועות האחרונים, שאליהם התנגד סמוטריץ' נחרצות.

ח"כ גלעד קריב (העבודה) תקף את ההסכם. "שר הביטחון מציג: הסכם כניעה מפואר שיעניק לסמוטריץ' שליטה בפועל בתהליך הסיפוח הזוחל, וחסינות דה פקטו למאחזים הבלתי חוקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully