וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ביטול חלקים מחוק ההתנתקות: שגריר ישראל בארה"ב זומן לשיחה במשרד החוץ

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 10:48

השגריר מייק הרצוג נפגש עם וונדי שרמן, סגניתו של שר החוץ האמריקני, שהביעה את דאגתה של ארה"ב בנוגע לחקיקה שאישרה הכנסת "המבטלת היבטים חשובים מחוק ההתנתקות". גורם ישראלי: "זה לא משבר אלא העברת מסר". אתמול כינה דובר מחלקת המדינה את אישור החוק כפרובוקציה

אישור ביטול חוק ההתנתקות בכנסת./צילום: מועצה אזורית שומרון

שגריר ישראל בארצות הברית מיכאל הרצוג זומן הלילה (רביעי) לשיחה במשרד החוץ האמריקני, וזאת בעקבות ביטול של חלקים מחוק ההתנתקות בצפון השומרון, שעבר אמש בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

הרצוג נפגש עם וונדי שרמן, סגניתו של שר החוץ אנטוני בלינקן, ובהודעה שפורסמה באתר המשרד נמסר כי "סגנית השר הביעה את דאגתה של ארה"ב בנוגע לחקיקה שאישרה הכנסת, המבטלת היבטים חשובים מחוק ההתנתקות משנת 2005, הכולל איסור על הקמת התנחלויות בצפון הגדה המערבית".

עוד נמסר בהודעה כי שרמן והרצוג דנו בחשיבות שיש בהימנעות של כל הצדדים, ישראלים ופלסטינים, ממעשים או מרטוריקה שעשויים להחריף את המתחים לפני חודש רמדאן, חג הפסח וחג הפסחא.

גורם ישראלי המעורה בפרטי השיחה בין השגריר הרצוג לתת מזכיר המדינה שרמן אמר כי לא מדובר במשבר אלא בפגישה שנועדה להעברת מסר נוספת בהמשך לדברים, שאמר דובר משרד החוץ בתדרוך היומי לעיתונאים.

שגריר ישראל בארה"ב מיכאל הרצוג, וונדי שרמן, סגניתו של שר החוץ האמריקני. הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי\ פליקר,Hagen Hopkins\ Getty images, עיבוד תמונה
"סגנית השר הביעה את דאגתה של ארה"ב בנוגע לחקיקה שאישרה הכנסת". וונדי שרמן ומייק הרצוג/עיבוד תמונה, הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי\ פליקר,Hagen Hopkins\ Getty images

אתמול, דובר משרד החוץ האמריקני פרסם הצהרה חריפה בה נמתחה ביקורת על ביטול חוק ההתנתקות. מהמשרד נטען כי החקיקה מהווה הפרת של התחייבות שניתנה על ידי ממשלת ישראל לממשל בוש לפני 20 שנים, וכן בהפרת התחייבות שנתנה ישראל לארה"ב מוקדם יותר השבוע. "התיקון לחוק לא עולה בקנה אחד עם התחייבות של ישראל למנוע הסלמה במהלך הפסגה בשארם", אמר דובר משרד החוץ האמריקני. "רק לפני יומיים ישראל אישרה את המחויבות שלה למנוע הסלמה ולא לקדם בניה חדשה בהתנחלויות בארבעת החודשים הקרובים".

עוד הוסיפו וטענו כי ביטול החקיקה מהווה פרובוקציה, וקראו לממשלת ישראל "לא לאפשר למתנחלים לשוב לצפון הגדה המערבית". לפי ההצהרה, ממשל ביידן מוטרד מהחקיקה ומכך שהיא כוללת את ביטול האיסור לבניה מחודשת של התנחלויות בצפון הגדה המערבית. "מדאיג עוד יותר שחוק כזה עבר בתמיכה של 31 חברי כנסת בלבד מתוך 120 חברי כנסת", אמר דובר משרד החוץ האמריקני.

"החקיקה הזו פרובוקטיבית במיוחד כאשר אנחנו מתקרבים לרמדאן", טען הדובר האמריקני. "החוק עבר בזמן של מתיחות גבוהה בגדה המערבית. הפחתת אלימות ומניעת הסלמה היא אינטרס של כל הצדדים - כולל של ישראל". בהתייחסות לאפשרות של צעדים אמריקנים נגד ההתנחלויות אמר דובר משרד החוץ האמריקני כי: "יש כמה אפשרויות שאנחנו בוחנים - לא אכנס לפרטים. זה נושא שמדאיג אותנו מאוד ושאנחנו מעלים מול ישראל".

יישוב חמש. Photo by Hillel Maeir/Flash90, אתר רשמי
"פרובוקציה שמהווה הפרת התחייבות של ממשלת ישראל"/אתר רשמי, Photo by Hillel Maeir/Flash90

השטחים יחזרו להיות ככל שטח C

הצעת החוק שעברה הלילה במליאה מבטלת את הסעיפים המגבילים את הכניסה והשהייה בשטחים בצפון השומרון שפונו ב-2005, בין היתר בחומש. המשמעות היא שהשטחים יחזרו להיות ככל שטח C, ויבוטל איסור הכניסה והשהיה בהם. עם זאת, ההצעה לא תחול על שטח רצועת עזה.

בנוסף לכך, הנוסח הסופי שאושר צומצם ביחס לנוסח המקורי, והוא אינו מאפשר ביטול סעיפים הנוגעים למקרקעין או מטלטלין - ולכן לא מאפשר חזרה למגורים בשטח. עם זאת, הסעיף בחוק ההתנתקות שביטל זכויות למקרקעין בשטח שפונה - לא יחול על זכויות שיגובשו בשטח החל מרגע אישור הצעת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully