וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר על נתניהו מבג"ץ: חוק הנבצרות אושר לקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 22:09

על פי ההצעה שיזמו כל ראשי סיעות הקואליציה, ראש ממשלה יצא לנבצרות רק אם אינו יכול להמשיך בריאותית או נפשית למלא את התפקיד, או אם 75% מחברי הממשלה מבקשים זאת. החוק מונע מבג"ץ והיועמ"שית להוציא את נתניהו לנבצרות

חבר הכנסת יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה על חוק הנבצרות. צילום: מתוך ערוץ הכנסת/ערוץ הכנסת

הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה אישרה הערב (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את החוק שימנע מבג"ץ או היועמ"שית להכריז נבצרות על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל ההליכים המשפטיים נגדו. על פי ההצעה שיזמו כל ראשי סיעות הקואליציה, להוצאה לנבצרות יהיו שתי עילות בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו.

במסלול בקשת הממשלה, ובמידה ולא כינס ראש הממשלה לבקשת 60% מחבריה ישיבת ממשלה בתוך שלושה ימים, מזכיר הממשלה יכנס ישיבה באופן מיידי, שאותה ינהל ממלא מקום ראש הממשלה. ככל שיהיו שלושה רבעים מחברי ממשלה שיבקשו להכריז על נבצרות זמנית, תחול הנבצרות לשלושה ימים, והיא תובא לאישור ועדת הכנסת. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע נבצרות של שבעה ימים נוספים מיום החלטת הממשלה וברוב של שני שליש מחברי הוועדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
לא יוצא לנבצרות. נתניהו/רויטרס

במקרה של עילה בריאותית, החלטת ועדת הכנסת תהיה על פי חוות דעת רפואית שתיעשה בהתאם לכללים של ועדת הכנסת. הארכת התקופה מעבר ל-10 ימים אלו תאושר על ידי הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, וברוב של 80 חברי כנסת, זאת במקום 90 כפי שהוצע בנוסח המקורי.

על פי ההצעה, תוקף כל הארכה תהיה ל-21 ימים בכל פעם ועד 100 ימים לכל היותר, אז הנבצרות, על פי החוק, תהפוך לקבועה. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע את תום תקופת הנבצרות בהחלטת רוב חברי הוועדה. בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

עוד בוואלה!

ארה"ב על ביטול ההתנתקות בצפון הגדה: פרובוקציה שמהווה הפרת התחייבות של ממשלת ישראל

לכתבה המלאה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
"חור שחור משפטי". בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

בחודש שעבר הורה בג"ץ לנתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לנמק מדוע לדעתם אין להוציא את נתניהו לנבצרות, בעקבות המשפט שמתנהל נגדו, וקידום המהפכה המשפטית. שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז הורתה למדינה להשיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון עד בחודש הקרוב.

כשבועיים לאחר מכן יצאה בהרב מיארה נגד החוק, וכתבה בחוות דעתה כי יש להתנגד להצעת החוק, שלדבריה מונעת כל בחינה שיפוטית על נבצרות ראש הממשלה. על פי עמדת היועמ"שית, יש הצדקה לקבוע את המנגנון שבאמצעותו תיקבע נבצרות של ראש ממשלה. אולם, הבהירה בהרב מיארה, "פרטי ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים, המחייבים התייחסות והשלמה".

"השילוב בין מרכיביה השונים של ההצעה עלול להביא למצבים בהם על אף שמבחינה אובייקטיבית ראש הממשלה לא יוכל לבצע את תפקידו, למשל, מסיבות בריאותיות, הוא ימשיך לכהן בתפקיד בשל אילוצים פוליטיים שימנעו את הכרזתו כנבצר", הוסיפה היועמ"שית. "ולבסוף, אנו סבורים כי יש מקום להתנגד לקביעה הגורפת והתקדימית המונעת כל בחינה שיפוטית ביחס להליכים אלה, ובכך יוצרת 'חור שחור' שאיננו נתון לביקורת שיפוטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully