וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שנה קיבלתי טיפ שמשהו קורה. התברר שהייתה זו פריצת דרך היסטורית

13.8.2021 / 22:00

בשעות של סגירת הקצוות להסכמי אברהם אף אחד לא ענה לטלפון או להודעות. "כשהתקשרת כמו משוגע ולא היה לך מושג מה קורה, הבנו שהצלחנו", הודה שליח הבית הלבן לאחר מכן. החתימה שינתה לטובה את חייהם של מיליונים, ואם הממשלה תצליח להמשיך את התהליך - זו רק ההתחלה

בערך בשעה הזו לפני שנה בדיוק קיבלתי טיפ ממקור שאמר לי שמשהו קורה. ניסיתי להשיג בטירוף את שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ'. הוא לא ענה לטלפון. גם אף אחד אחר בבית הלבן לא ענה לטלפון, לווטסאפ או לדואר האלקטרוני.

כמה שעות אחר כך גיליתי שברקוביץ' לא ענה כיוון שהיה עסוק בסגירת הקצוות האחרונים של הסכמי אברהם יחד עם יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, ושאר הצוות שלהם. "כשהתקשרת אלינו כמו משוגע לפני ההודעה ולא היה לך מושג מה קורה, ידענו שהצלחנו", אמר לי ברקוביץ' מאוחר יותר.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
נכנסו לספרי ההיסטוריה. חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן/רויטרס

הסכמי אברהם היו פריצת הדרך הגדולה ביותר בתהליך השלום במזרח התיכון ב-25 השנים האחרונות. הם מנעו יוזמת סיפוח הרסנית והחליפו אותה במהלך שתרם לביטחון, ליציבות ולשגשוג באזור.

הסכמי אברהם לא היו מתרחשים לעולם בלי החשיבה היצירתית והאמיצה של שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון יוסוף אל-עוטייבה עם הגיבוי של יורש העצר, שייח מוחמד בן-זאיד, ושאר ההנהגה האמירתית.

טראמפ וצוותו זכאים להרבה קרדיט על השגת ההסכם ההיסטורי הזה. טראמפ עשה הרבה דברים שליליים עליהם יש לבקר אותו, אבל בנושא הזה הוא צדק ופגע בול. תאהבו את זה או לא, המורשת שלו כוללת עשיית שלום במזרח התיכון.

עוד בוואלה!

לפיד: קשרי ישראל ומרוקו ישודרגו ליחסים דיפלומטיים מלאים וייפתחו שגרירויות

לכתבה המלאה
שר החוץ גבי אשכנזי ,שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף זיאני ואבי ברקוביץ' שליח הבית הלבן למזה"ת בנתב"ג, 18 בנובמבר 2020. מירי שמעונוביץ, משרד החוץ, אתר רשמי
"כשהתקשרת כמו משוגע ולא היה לך מושג מה קורה, ידענו שהצלחנו". ברקוביץ' עם אשכנזי ושר החוץ של בחריין/אתר רשמי, מירי שמעונוביץ, משרד החוץ

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לא יזם את הסכמי אברהם, אבל היה לו חלק בהכשרת הקרקע אליהם בשנים שקדמו לכך. הוא הוסיף תפיסה לפיה יש לקדם את היחסים בין ישראל למדינות ערב קודם כל ורק אז לנסות להתקדם עם הפלסטינים. חשבתי שהוא לא מציאותי, אבל במבחן התוצאה הוא צדק.

נתניהו נגרר אל הסכמי אברהם אחרי שקיבל ברקס מהבית הלבן לגבי יוזמת הסיפוח שלו. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ לשעבר גבי אשכנזי תרמו באופן משמעותי לברקס הזה. נתניהו הציג את הסכמי אברהם בכותרת שלום תמורת שלום. זה היה ספין שקרי. בלי הוויתור שלו על הסיפוח לא היתה נורמליזציה. מטוסי ה-F35 לאמירויות לא היו תנאי להסכם (בניגוד לקונספירציה זו לא היתה עסקת נשק בין טייקונים) אבל היו חלק מההקשר הרחב יותר שלו. התנהלותו הנכלולית בנושא המטוסים היתה כתם על ההסכמים. אבל למרות כל זאת, על נכונותו של נתניהו לוותר על הסיפוח ובחירה בשלום, גם אם בצורה מגומגמת, הוא ראוי להיכנס להיסטוריה.

השלב הבא

שנה אחרי הסכמי אברהם ברור לכל שהם הצלחה אדירה. ההסכמים שינו לטובה את חייהם של מיליוני אנשים באזור. בפעם הראשונה מאז הקמתה ישראל קיבלה לגיטימציה באזור וישראלים התקבלו בחום במדינות ערב. העובדה שהמלחמה האחרונה בעזה לא פגעה כלל בהסכמים מראה כי המדינות שהצטרפו אליהן בחרו בחירה אסטרטגית ולא נכנסו לעסקה זמנית מאינטרסים רגעיים. ההסכמים נתנו לילדים שלי ושלכם עתיד טוב יותר. בזכות ההסכמים ההווה שלהם כבר טוב יותר.

הסכמי אברהם אינם סוף הדרך. הם ההתחלה. זה תהליך שחייב להימשך. את ההסכמים הקיימים יש לחזק ולהעמיק. הסכמים חדשים עם מדינות נוספות נמצאים בהישג יד. זו משימה מרכזית עבור ממשלת ישראל. ממשל ביידן חייב לשם פוליטיקה בצד ולא לפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully