וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: קשרי ישראל ומרוקו ישודרגו ליחסים דיפלומטיים מלאים וייפתחו שגרירויות

במסיבת עיתונאים בקזבלנקה, שר החוץ אמר כי המדינות, יחד עם ירדן, מצרים, בחריין והאמירויות, מייצרות ציר אסטרטגי נגד איראן. בנושא הגרעין אמר: "אני לא מתומכי ההסכם, אך לא מזהה תכנית חליפית". במקביל, לפיד גינה את חוק השבת הרכוש שעבר אתמול בפרלמנט הפולני

שר החוץ יאיר לפיד אמר היום (חמישי) במסיבת עיתונאים בקזבלנקה כי קשרי ישראל ומרוקו ישודרגו ליחסים דיפלומטיים מלאים, וכן ייפתחו שגרירויות בשתי המדינות בתוך חודשיים. לפיד הסביר כי ישראל ומרוקו, יחד עם מצרים, ירדן, בחריין ואיחוד האמירויות, יוצרות ציר אסטרטגי מול איראן: "זה מציב אלטרנטיבה פרגמטית לקיצוניות דתית. אנו מייצרים מעגל חיים מול מעגל המוות של איראן ושליחיה".

בדבר הסכם הגרעין עם איראן, לפיד הבהיר כי הוא לא מתומכי ההסכם, אך ציין כי הוא "לא מזהה תכנית חליפית", וכי ישראל מנהלת דיאלוג בנושא עם האמריקנים והאירופים "מאחורי הקלעים".

לפיד עוד מסר כי שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה יגיע לישראל על הטיסה הראשונה של חברת אייר מרוקו לארץ, שצפויה באוקטובר או נובמבר, זאת בהתאם למצב הקורונה. כשהשר המרוקאי יגיע לארץ הוא יחנוך את שגרירות מרוקו בישראל.

שר החוץ יאיר לפיד חנך את הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו. 12 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
שר החוץ לפיד גוזר את הסרט בנציגות הישראלית במרוקו/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

היחסים עם מרוקו חודשו בדצמבר האחרון כחלק מעסקה משולשת במסגרתה ממשל טראמפ הסכים להכיר בחבל המחלוקת הסהרה המערבית כחלק ממרוקו. עם זאת, ההסכם שנחתם לא כלל חידוש של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לדרג הגבוה ביותר.

ממשלת מרוקו הסכימה שההסכם יכלול פתיחה של משרדי ייצוג דיפלומטיים בלבד ברבאט ובתל אביב ולא שגרירויות מלאות. עם זאת, אחרי החתימה על ההסכם מלך מרוקו מוחמד השישי אמר בשיחת טלפון עם ראש הממשלה דאז נתניהו כי פתיחת שגרירויות תהיה "הצעד הטבעי הבא". המרוקאים חששו מאוד שממשל ביידן יהפוך את ההחלטה של טראמפ בעניין הסהרה - ועל ידי הימנעותם הקודמת מפתיחת שגרירויות, המרוקאים רצו להשאיר בידיהם קלפי מיקוח באמצעותם יוכלו לשכנע את הממשל החדש לא לסגת למדיניות הקודמת.

כפי שפורסם בוואלה! לפני כמה חודשים, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הודיע למקבילו המרוקאי בוריטה כי ארצות הברית לא תשנה בשלב זה את החלטת טראמפ בעניין הסהרה. לפני כמה שבועות, חזר על התחייבות זו יועצו הבכיר של ביידן לנושא המזרח התיכון, ברט מקגרק, בשיחה עם בוריטה. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אישר גם הוא את הדברים פומבית כמה ימים לאחר מכן.

לאור העמדה האמריקנית, המרוקאים החליטו להשלים את מהלך הנורמליזציה עם ישראל ולשדרג את משרדי הייצוג הדיפלומטיים לדרג של שגרירויות לכל דבר.

עוד בוואלה!

מה צריך לדעת על בדיקות הקורונה לילדים בחופש ולקראת שנת הלימודים?

לכתבה המלאה
שר החוץ יאיר לפיד חנך את הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו. 12 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
שר החוץ לפיד וראש הנציגות, דוד גוברין, קובעים מזוזה/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

בנושא הפלסטינים, לפיד הדגיש כי לא ייעשו צעדים שימנעו משא ומתן עתידי, אך מנגד לא יימנע מתושבי ההתנחלויות הקיימות לגדל את ילדיהם שם. "ההחלטה שקיבלנו לגבי הבנייה הייתה מאוזנת בתנאים לא אידיאליים".

בתוך כך, לפיד גינה את החוק שהעביר הפרלמנט של פולין, הצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. לדברי לפיד, ההצהרה שנעשתה בזמן ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם פולין בנושא השואה "לא תקפה בעיניי ולא עבור הממשלה הנוכחית".

"נושא היחסים עם פולין הוא בתחום סמכותי. כל חברי הממשלה מכירים את עמדותיי בנושא. בנושא הפולני - אני חושב שלא צריכה להיות המשכיות של מדיניות הממשלה הקודמת", אמר.

שר החוץ יאיר לפיד חנך את הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו. 12 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
שר החוץ לפיד מעביר את האיגרת ששלח הנשיא הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

מוקדם יותר, השר חנך את הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו, במעמד סגן שר החוץ המרוקאי, מוחסין ג'זולי. במהלך הטקס, גזרו השניים את הסרט, חשפו את הלוט וראש הנציגות הישראלי, דוד גוברין, קבע מזוזה בפתח הנציגות.

כמו כן, במהלך פגישתו של לפיד עם מקבילו, שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה, העביר לפיד איגרת חתומה של נשיא המדינה יצחק הרצוג עבור מוחמד השישי מלך מרוקו, בה הזמין אותו הרצוג להיפגש. באיגרת נכתב: "הוד מעלתך, אודה להזדמנות להיפגש עמך בעתיד הקרוב. אנו מקווים להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בשנים הקרובות לרווחת עמינו. אנא קבל את ברכותיי לכל משפחת המלוכה ולכל העם בממלכת מרוקו".

הנשיא הרצוג בירך את מלך מרוקו לרגל יום המלך, וכתב: "הוד מעלתך, בשם העם ובשם מדינת ישראל, הכבוד הוא לי להעביר להוד מעלתך את ברכותינו לרגל יום המלך. אנא קבל את איחולינו הטובים להמשך שגשוגה ורווחתה של ארצך ואנשיה".

שר החוץ לפיד אמר כי "האיגרת של נשיא המדינה למלך מרוקו מסמלת את החשיבות של היחסים בין שתי המדינות ואת המחויבות העמוקה של ישראל להסכם בין שני העמים".

לקריאת האיגרת ששלח הנשיא הרצוג למלך מרוקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully