וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקוניס לוואלה!: "לא מעלה על דעתי שבג"ץ יתערב בחוקי יסוד"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 7:10

שר המדע התייחס בריאיון באולפן וואלה! לאפשרות שהעליון יפסול את ביטול עילת הסבירות ואמר: "אין כוונה לא לכבד פסקי דין, מצפה שיכבדו גם אותנו. זה תקדים מסוכן". הוא מעריך שבחורף תקום מחאה נגד חוק הגיוס, והבהיר: לא מעלה על הדעת שתנאי האברכים יושוו לתנאי החיילים

אופיר אקוניס בראיון לסופ"ש שלו. 2 באוגוסט 2023/מערכת וואלה!

"אני לא מעלה על דעתי שבג"ץ יתערב בחוקי יסוד - זה תקדים מאוד מסוכן", כך אומר שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס בריאיון באולפן וואלה!, על רקע העתירות העומדות בפני בג"ץ בנוגע לשורה של חוקים שהממשלה קידמה במושב הכנסת האחרון, מחוק הנבצרות עד החוק לביטול עילת הסבירות. "אין לנו כוונה שלא לכבד פסקי דין של בתי המשפט" אקוניס אמר, אך הוסיף "אבל": "אבל אף אחד מאיתנו - מראש הממשלה ומטה עד השרים והח"כים לא מעלה על דעתו שבית המשפט העליון יגיע למצב שהוא מתערב בחוקי יסוד. זה לא יקרה". לדבריו, "אני תומך בהפרדת רשויות אני מכבד את בית המשפט העליון ומצפה שהוא יכבד גם אותי".

אופיר אקוניס בראיון לסופ"ש שלו. 2 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"מכבד את בית המשפט העליון ומצפה שהוא יכבד גם אותי". אופיר אקוניס בראיון בוואלה! 2 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר אקוניס קרא לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים לבית המשפט המחוזי והשלום, ומיד שויך בתקשורת לקבוצת "מורדים" לכאורה בליכוד, שהסתייגו, לכאורה מהמשך קידום הרפורמה. "אין שום מרד בליכוד", הוא מבהיר. "עליי אפשר לומר המון דברים, אמיתות חצי אמיתות, אני משחר נעורי הייתי נציג הליכוד מעולם לא הייתי במפלגה אחרת. הליכוד זו מפלגה לאומית ליברלית דמוקרטית".

הוא הסביר את דבריו: "אני אמרתי שנכון יהיה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בערכאות הנמוכות כדי לתת שירות לציבור, אמרתי את הדברים על דעתי שלי. אחר כך שמעו אותה בציבור, וחלק מהתקשורת הכניסו אותי לקבוצה הזו, אבל אין מרד בליכוד".

הוא התחמק מהשאלה אם לוין מוביל את הליכוד למקום קיצוני, ורק אמר כי "נדרשות עוד רפורמות במערכת המשפט, ואני אומר את זה כאן על דעתו של ראש הממשלה: "אנחנו רוצים, שואפים ופועלים להגיע להסכמות רחבות. אין תאריכים קדושים, אם נהיה במסלול הידברות, ניקח את זה עוד קצת לאמצע דצמבר, או לאחר מכן".

עוד בוואלה!

גורמים בליכוד מודים: נתניהו מנסה לייצר "הרתעה" בבג"ץ

לכתבה המלאה
יואב גלנט, יריב לוין ובנימין נתניהו משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"אין שום מרד בליכוד". ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתפקידו כשר החדשנות והמדע, אקוניס מופקד על תעשיית ההייטק, שנמצאת לכל הפחות בנסיגה, ויש מי שיטען שאף בקריסה. "לא כל ראשי ההייטק זועקים", הוא אמר. "יש מחאת הייטקיסטים ממומנת ומאורגנת כולל לקנות עמודים ראשונים בעיתונים".

רשות החדשנות, שנמצאת תחת סמכותו, התריעה בדוח מיוחד בחודש מאי האחרון כי חוסר הוודאות המשפטית מקשה על תעשיית ההייטק, אך לדבריו - "רשות החדשנות אומרת בצורה מפורשת שההאטה בהייטק הישראלי, כמו בעולם, התחילה בתחילת הרבעון השלישי ב-2022 - חבר הכנסת אקוניס היה אז באופוזיציה". הוא טוען כי הוא "לא מתעלם מהנתונים" שמצביעים על בריחת השקעות מישראל ואמר כי החוק לעידוד השקעות (חוק האנג'לים) שאושר בכנסת בשבוע שעבר יסייע במאמץ.

מוקדם יותר השבוע, ראשי האוניברסיטאות שיגרו לראש הממשלה, לשר החינוך ואליו מכתב חריף שבו הזהירו מפגיעה אנושה במחקר, כתוצאה מבריחת המוחות בעקבות המהפכה המשפטית. לדברי אקוניס, הוא ושר החינוך יואב קיש צפויים להיפגש עם חותמי המכתב בשבוע הבא: "אנחנו מבקשים מהם לא לעלות נושאים פוליטיים אלא למקד את הדיון בעניינים המקצועיים".

מחאת ההייטק בהרצליה, 4 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"לא כל ראשי ההייטק זועקים". הפגנה של מחאת ההייטקיסטים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לגבי המשבר הכלכלי ואזהרות חברות דירוגי האשראי על המצב בישראל, אקוניס אמר כי "חודש יולי בבורסה נסגר עם מסכים ירוקים, המטבע הישראלי מתחזק לעומת הזרים, כולל הדולר והיורו. לא הייתי מזלזל בזה, יש בהחלט התאוששות".

אתמול בנק ישראל פרסם דוח נוסף שמזהיר מהשלכות אי-הוודאות של המהפכה המשפטית, ולדברי אקוניס: "אני מאוד מצטער על ההודעה הזו של בנק ישראל. אני קודם כל מכבד את בנק ישראל ואת חוק בנק ישראל שאנחנו העברנו ב-2011. זו אזהרה שאפשר להשמיע, אבל אני חושב שהדברים לא יגיעו לכדי מימוש, משום שגם אני פוגש הרבה מאד הייטקסיטים - יש השקעות: שתי קרנות ישראליות-אמריקניות - 'בירד' ו'בארב', הודיעו החודש על מחקרים חדשים ותמיכות במיליוני דולרים. אלה דברים שלא מתפרסמים אבל קורים. אני החלטתי לחדש מלגות שבוטלו בממשלה הקודמת למדענים חוזרים על שם יצחק שמיר. זה חוזר לסדר היום".

הקמת לשכת גיוס במסגרת הפגנה נגד המהפכה המשפטית,בני ברק 16 במרץ 2023. אמנון חורש, אתר רשמי
"מניח שבחורף תהיה מחאה על חוק הגיוס". הפגנה בבני ברק/אתר רשמי, אמנון חורש

בהתייחס לקריאות להקמת ממשלת אחדות לאומית, שתחליף את ממשלת הימין הקיצוני, אקוניס אמר כי "אין היתכנות לממשלת אחדות לאומי במציאות הפוליטית הנוכחית". לדבריו, "רעיונית, כתלמידו של יצחק שמיר, שהעלה את האחדות על ראש שמחתו, ממשלת אחדות טובה למדינת ישראל, אבל כשראש האופוזיציה בעצמו דוחה על הסף את האפשרות הזו, ואומר שממשלת אחדות היא מסוכנת - ההתבטאות הקיצונית של לפיד היא המסוכנת".

לחילופין הוא הביע תמיכה גורפת בקואליציה בהרכבה הנוכחי, לצד הסתייגות מחלק מדרישות הסיעות החרדיות בנושאי גיוס. "לא יכול להיות מצב שאברכים תנאיהם יושוו לתנאי חיילי צה"ל", הוא אמר, והתגאה כי הליכוד באחרונה הוריד מהפרק את חוק יסוד לימוד תורה, שכלל את השוואת התנאים. "בני משרת ומסיים שנה ראשונה בצבא. אני לא מעלה על דעתי שתנאי האברכים יושוו לתנאי חיילי צה"ל, והנה הליכוד הודיע רשמית שזה לא על הפרק. הייתי עושה הבדלה בין השוואת תנאים של כוחותינו, לבין אנשים שהם לומדי תורה. זה לא נכון כמסר לצבא ולמלש"בים שתנאיהם יושוו לתנאי אברכים".

אקוניס העריך כי בחודשים הקרובים המחאה נגד הממשלה תתמקד בחוק הגיוס, שיפטור את בני הישיבות משירות בצה"ל, אך לא מוטרד מזליגת משבר המילואים סביב המהפכה המשפטית לשורות צבא הקבע והסדיר. "אני מניח שבחורף תהיה מחאה על חוק הגיוס, אך מהעדכונים שאני מקבל מהצבא אני לא מזהה שבקרבה מלש"בים ומגויסים בשרת חובה, בהם גם בני - יש ויכוח שמגיע למצב כזה שמסכן את המוכנות של הצבא".

בתגובה להתקפות הקשות של חלק מחברי הליכוד ובקואליציה על הרמטכ"ל ועל אלופים בצה"ל, על רקע גל הטרור ביהודה ושומרון, אקוניס אמר כי "אסור להכניס את לובשי המדים לתוך הוויכוח הפוליטי - מימין ומשמאל. אני מפציר בחבריי לקואליציה וגם באופוזיציה: אל תכניסו את הצבא לוויכוח. הביקורת צריכה להיות על הדרג המדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully