וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בהיסטוריה: בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 18:14

נשיאת העליון חיות החליטה לשבץ הרכב מלא לדיון, שייערך ב-12 בספטמבר. זאת, בשל העובדה כי מדובר בביטול עילה שבג"ץ עצמו עושה בה שימוש. חיות תסיים את תפקידה באוקטובר, אך תוכל להצטרף לכתיבת פסק הדין, שצפוי להיות האחרון שלה

לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות: השבוע ה-30 למחאות נגד המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!

בית המשפט העליון ידון בביטול עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים. הדיון יערך בעוד כחודש וחצי, ב-12 בספטמבר ובראשו תעמוד הנשיאה אסתר חיות. בהודעה שיצאה מטעם הנהלת בתי המשפט היום (שני) נכתב כי כל 15 שופטי העליון ידונו בעתירת החוק - שאושר לפני כשבוע בכנסת.

מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי הנשיאה אסתר חיות שצפויה לפרוש באוקטובר. יש לחיות שלושה חודשים להצטרף לכתיבת פסק הדין - שצפוי להיות האחרון שלה. ההחלטה לשבץ הרכב מלא לדיון מגיעה בשל העובדה כי מדובר בביטול עילה שבג"ץ עצמו עושה בה שימוש.

חבר הכנסת בועז ביסמוט מהליכוד הגיב להחלטה וכתב: "15 אנשים שמתכסים בגלימת המשפט - יחליפו 120 נציגים של העם - זה קץ הדמוקרטיה".

אסתר חיות, קיבוץ לוחמי הגטאות. שלומי גבאי
תעמוד בראש ההרכב. אסתר חיות/שלומי גבאי

לפני כשבוע אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את ביטול עילת הסבירות, ברוב של 64 חברי כנסת מול 0 מתנגדים, לאחר שכל חברי האופוזיציה נטשו את המליאה במחאה. מדובר בחוק הראשון שעובר במסגרת המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, והוא עבר בתום יותר מחצי שנה של מחאה נרחבת ועימותים פוליטיים קשים בין הצדדים.

מיד לאחר אישר ההצעה הוגשו העתירות לבג"ץ נגד המהלך - "תורו של בית המשפט העליון להתייצב ולמנוע את החקיקה הזאת", נכתב בעתירה של התנועה לאיכות השלטון. לאורך הדיון, שכלל הצבעה על אלפי הסתייגויות, חברי כנסת ושרים בקואליציה לחצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו לרכך באופן חד צדדי את החוק, עם קבלת הסתייגות לריכוך החוק והכרזה על הקפאה של המשך הרפורמה למשך כמה חודשים, בדגש על השינוי בוועדה לבחירת שופטים.

שורה של ויכוחים פרצו בין חברי קואליציה בזמן הדיון. בשולחן הממשלה בזמן ההצבעה, השרים יואב גלנט, יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' הגיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו וניסו לשכנע אותו לקבל את המתווה המרוכך. אולם, שר המשפטים יריב לוין והשר איתמר בן גביר התנגדו. מאוחר יותר, חל עימות בין לוין לגלנט שניסה לשכנע את ראש הממשלה לקבל ריכוך מסוים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully