וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי": יהדות התורה הגישה חוק שישווה לימוד תורה לשירות צבאי

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 12:46

לפי הצעת החוק, לימוד תורה בישראל יוגדר כערך יסוד של העם היהודי ומטרתה לתת מענה לחרדים ש"תורתם אומנותם" ולא מתגייסים לצה"ל - כך הלימוד יהיה שווה ערך לגיוס לצה"ל. "תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם", נכתב בהצעה. בליכוד הודיעו שהצעת החוק לא תקודם

בווידאו: הפגנת הפלג הירושלמי בכביש מספר 4 במחאה על מעצר עריק/צילום: ניב אהרונסון

נערכים לקראת מושב החורף של הכנסת - סיעת יהדות התורה הגישה היום (שלישי) את הצעת החוק יסוד: לימוד התורה - שתקבע כי לימוד תורה בישראל הוא ערך יסוד של העם היהודי. מדובר בהצעה שנועדה לתת מענה לחרדים ש"תורתם אומנותם" ולא מתגייסים לצה"ל, כך שהלימוד יהיה שווה ערך לגיוס לצה"ל, ובג"ץ לא יוכל לטען לאי שוויון בין המשרתים ללומדים. עד כה בקואליציה טרם החליטו האם לקדם את ההצעה או לחפש פתרונות אחרים.

בהצעת החוק נכתב כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה", בהתאם, יוזמי החוק מציעים "לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה". עוד קובעת הצעת החוק כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, יחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

אברכים בבני ברק, 19 בינואר 2021. ראובן קסטרו
אברכים בבני ברק, 19 בינואר 2021/ראובן קסטרו

סעיף מרכזי בהצעה התייחס לפסיקת בג"ץ שביקש להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. חברי יהדות התורה טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה, יבהיר לבית המשפט העליון, כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה. לדברי ח"כ משה רוט, יוזם ההצעה: "בהסכם הקואליציוני סוכם, כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף".

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר בעקבות הצעת החוק: "מי שחשב שההתקפה על מערכת המשפט עומדת בפני עצמה מבין הבוקר שמערכת המשפט היא רק אמצעי שצריך לנטרל כדי שהדרך להקמת מדינת הלכה תהיה קצרה וקלה. הצעת החוק הזו היא יריקה בפני הציבור ומייצרת שני מעמדות - ציבור משרת וציבור שיש לו משרתים. מי שחושב שחוקים כאלה יעברו בשתיקה עוד לא פגש את הציבור בישראל, שרואה בדיוק מה מנסים לעשות לו. חבורת החצופים שהשתלחה בטייסים ובמשרתי היחידות המיוחדות רק אתמול כנראה מתעקשת להמשיך לקחת את הציבור הישראלי לקצה, אין הסבר אחר להצעה חצופה כזו".

גורמים בסביבת ראש הממשלה פנו הבוקר בזעם לראשי הסיעות החרדיות על כך שהצעת החוק הוגשה בעיתוי כה רגיש. גורמים בדגל התורה ובש"ס השיבו כי ההצעה בנוסח הנוכחי לא הוגשה בתיאום עמם אלא בהחלטה של ח"כ יחיד מסיעת אגודת ישראל. לאחר הדיווחים בכלי התקשורת, בליכוד הבהירו כי "הצעת החוק לא עומדת על הפרק ולא תקודם".

מנגד, ביהדות התורה ובש"ס דורשים לתת מענה משפטי "אחת ולתמיד", כלשונם, לפטור של חרדים לומדי תורה לצה"ל. לדברי גורמים ביהדות התורה, "אם בליכוד לא יקדמו את חוק יסוד לימוד התורה, נדרוש לקדם את פסקת ההתגברות או שיינתן מענה אחר".

מיהדות התורה נמסר כי "כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני ימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. ההצעה הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל": ביקורת מימין ומשמאל

בתגובה להגשת חוק יסוד לימוד תורה, הגיש ח"כ דן אילוז הצעת חוק המדגישה את חשיבות השירות בצה"ל והעבודה לפרנסה בתוך המסורת היהודית עצמה. בדברי ההסבר הדגיש כי "חכמינו זכרונם לברכה ידעו לדרוש מהציבור היהודי לשלב בין לימוד תורה לבין עיסוק במלאכה כשרוב תלמידי החכמים של עם ישראל לאורך הדורות היו גם אנשי מקצוע עם השכלה רחבה. כיום כשזכינו למדינת ישראל ריבונית, והמלחמות נגדנו של שונאינו הן מלחמות מצווה, גם חובת הגיוס היא חובה ברורה שמבחינת התורה עצמה נדרשת".

שר התפוצות, עמיחי שיקלי, ביקר את הצעת החוק בחשבון הטוויטר שלו: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי".

שר הביטחון, יואב גלנט מסר כי "השירות בצה"ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה"ל לבין לימוד תורה. ‏נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר - יקבל יותר".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב בחשבון הטוויטר: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק 'סרבנות' מגישה את 'חוק הסרבנות וההשתמטות' ועוד מעיזה לקרוא לו 'חוק יסוד לימוד תורה'. הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. 'אם אין קמח אין תורה'. כתוב בפרקי אבות, איבדתם את הדרך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק יששכר גולדקנופף שר הבינוי והשיכון ושר במשרד ראש הממשלה,אריה מכלוף דרעי. יונתן זינדל, אוליביר פיטוסי, פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק יששכר גולדקנופף שר הבינוי והשיכון ושר במשרד ראש הממשלה,אריה מכלוף דרעי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, אוליביר פיטוסי, פלאש 90

הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, מסר כי "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה, מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".

ח"כ מתן כהנא כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה להצעת החוק: "אחיי החרדים, אתם באמת חושבים שאתמול היה היום הנכון להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק הזו? בלי תורה אין מדינת ישראל. לי זה ברור. אבל באותה מידה ברור לי שהחוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה, נזק עצום לחברה החרדית ונזק עצום למדינת ישראל. הכוח כעת בידיים שלכם. אנא מכם השתמשו בו באחריות".

י"ור ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב גם כן: "רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף - מהמקפצה".

אתמול, הכנסת העבירה את התיקון לחוק יסוד השפיטה שמבטל את תוקפה של עילת הסבירות על כל החלטה שהממשלה או אחד משריה מקבל. אישור החוק מגיע על רקע חצי שנה של מחלוקת חסרת תקדים, בין הפוליטיקאים ופלגים שונים בעם, ומחאת ענק עיקשת נגד המהפכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully