וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לא הציב תמרור עצור - עכשיו השותפים דורשים שיקיים

עודכן לאחרונה: 1.3.2023 / 11:32

החריקות בקואליציה לא מסתכמות בהתפטרות מעוז ופרוש. צריך לחזור למו"מ הקואליציוני כדי לראות עד כמה ראש הממשלה נענה לכל דרישה וכעת "המאיימים" דורשים שיעמוד במילתו. נתניהו לא מוציא כרטיס אדום - והרעש שמייצרת הממשלה עשוי להפוך לקבוע

בווידאו: נתניהו על המהפכה המשפטית: מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות/צילום: עומר מירון , לע"מ

במלאות חודשיים להקמתה, ממשלת נתניהו השישית התבשרה בחגיגות הסדקים ומשברים ראשונים בקואליציה. תוך כמה שבועות, ממשלת הימין מלא-מלא הצליחה לזרוע כאוס רב-חזיתות: מהפגנות הענק נגד הרפורמה/הפיכה משפטית, דרך הבורסה הצונחת וההשקעות הבורחות, וכלה בגל הטרור הרצחני שגבה את חייהם של 14 אזרחים עד כה והוליד התפרעויות ברבריות חסרות תקדים של מתנחלים פורעי חוק בחווארה.

בכירי הקואליציה כבר התעמתו או התעמרו, בצורה זו או אחרת, עם נשיאת בית המשפט העליון, היועצת המשפטית לממשלה, נגיד בנק ישראל, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ, הבית הלבן, תאגיד השידור הציבורי, הספרייה הלאומית, והיד עוד נטויה. כשמסביב יהום הסער, והזירה הפנימית, הביטחונית, הכלכלית והמדינית כה סוערת ורוגשת - הרעש שהקואליציה מייצרת מרעיש אותה גם מבפנים, שמייצרת לראש הממשלה בנימין נתניהו עוד רעשים קטנים.

ביום שישי בצהריים, נתניהו עוד חגג עם שרי ממשלתו לעיני המצלמות את אישור תקציב המדינה והודה להם על שיתוף הפעולה הפורה. מאז התברר שהתקציב אולי אושר, אבל הוא רחוק מלהיות מוכן. נתניהו דחק בשרים לאשר אותו מבלי שהושגו הסכמות על כל הפערים והמחלוקות, כדי להימנע מגל של כותרות שליליות על עיכובים באישור התקציב, שהיה מזין את החשש הכלכלי הגואה גם כך. ולראיה כמה החגיגות היו מזויפות - הגיעה התפטרותו של יו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, שהודיע ביום שני בערב שהוא מוותר על משרת סגן השר במשרד רה"מ, במחאה על כך שלא קיבל את התקציבים שהובטחו לו בהסכמים הקואליציוניים. 24 שעות אחר כך, השר מאיר פרוש הודיע על התפטרותו מתפקיד השר האחראי על ההילולה השנתית במירון בגלל ריב סמכויות שלא הועברו אליו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 5 בפברואר 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
לא הציב תמרור עצור. ראש הממשלה נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

במקביל, יו"ר דגל התורה משה גפני עשה שריר על נתניהו כדי למחות על תקציבים שהובטחו לו והוא לא קיבל: גפני הודיע שהוא מקדם הצעת חוק שתגביל את נגיד בנק ישראל - בדיוק כשראש הממשלה מנסה להדוף את הנזק מהקריאות לפגיעה בעצמאותו - ומיד קיבל הבטחה אישית לטפל בטרונייתו. והרועש מכולם, כהרגלו, יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שבמחאה על שלל נושאים, החל מפינוי מאחזים, המדיניות כלפי הטרור, והדרתו מדיונים ביטחוניים חשובים ותהליכי קבלת ההחלטות, החליט להחרים עם חברי סיעתו את הדיונים במליאה. כל זאת ב-24 שעות שבהן הממשלה ציינה חודשיים. שמייח.

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התייחס אתמול לאולטימטומים ומכתבי ההתפטרות באיגרת ארוכה שפרסם בפייסבוק וטען שהם לא אחראים ומסכנים את ממשלת הימין. לסמוטריץ', שיושב בכיסא הכי משמעותי בממשלה, קל לדבר. הוא לא היה צריך לאיים על נתניהו מפורשות כדי לקבל את הסמכויות שהובטחו לו במשרד הביטחון ובמינהל האזרחי - הוא פשוט עם הידיים על הברז: הספיקו כמה איומים מרומזים על תקציב הביטחון בשיחות עם אנשי שר הביטחון יואב גלנט, שניסה להתנגד להעברת הסמכויות במשך שבועות, אך לא קיבל גיבוי מנתניהו. רגע לפני ישיבת התקציב, במקביל לסיכומים על תקציב הביטחון, סמוטריץ' סימן וי של ניצחון על אחד החלקים המשמעותיים ביותר עבורו בהסכמים הקואליציוניים. שאר ראשי הסיעות בקואליציה צריכים את האיומים כדי לקבל את שהובטח להם.

עוד בוואלה!

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה צמצום ביקורת שיפוטית ופסקת התגברות

לכתבה המלאה
בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
נענה לכל דרישותיהם. סמוטריץ' ובן גביר/פלאש 90, אתר רשמי

החטא הקדמון שמניב את כל הרעשים הפנימיים של הקואליציה בימיה הראשונים הוא המשא ומתן הקואליציוני הארוך והמייגע שקדם להקמת הממשלה, שהולידו את ההסכמים הקואליציוניים המפורטים ביותר בתולדות המדינה. בדרך לממשלת הימין מלא-מלא, השותפים של נתניהו דרשו ממנו עוד ועוד סמכויות, תקציבים, חוקים ורשויות - והוא נענה לכל דרישותיהם, מבלי להציב אף תמרור עצור. עכשיו, הם דורשים ממנו גם לקיים, והדרישות מתנגשות עם בוחן המציאות. כמו במשא ומתן הקואליציוני, אף אחד ממשגרי המכתבים והאיומים אינו מסכן באמת את קיומה של הממשלה. לאף אחד לא מחכה בחוץ אף ממשלה אחרת. אבל הם מכניסים את הקואליציה לאווירה של כל דאלים גבר, שמסוכנת במיוחד לקראת דיוני התקציב בכנסת.

וכמו במשא ומתן הקואליציוני, נתניהו מתקשה להציב גבולות לשותפיו הקיצוניים: סמוטריץ' ובן גביר מחממים את הגזרה המדינית-ביטחונית במילים ובמעשים בזמן שהוא מנסה להרגיע את ההסלמה לקראת חודש הרמדאן. הם התנערו פומבית מהמשלחת הבכירה שראש הממשלה שיגר לעקבה, ואת ההבנות שהושגו עם הפלסטינים בתיווך אמריקני. ובעוד עיני כל העולם מזועזעים מהמראות בחווארה, אנשי עוצמה יהודית מתחרים בין גיבויים שערורייתיים לטרור יהודי לעימותים עם כוחות צה"ל בפינוי מאחזים שרק מגבירים את תחושת הכאוס ואובדן השליטה.

משה גפני, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
גם הוא עושה שרירים. משה גפני/ראובן קסטרו

ביום שני, אחרי הפוגרום בחווארה, בן גביר עלה עם חברי סיעתו לאביתר - וקרא לא לקחת את החוק בידיים, בעודו עומד על מאחז לא חוקי בעצמו. הגיוני כמעט כמו שראש השב"כ יצטרך להזהיר את השר לביטחון לאומי שהוא מתסיס את השטח ושירגיע. בלשכת רה"מ מיהרו להתנער אתמול מההצעה של מקורבו נתן אשל ליאיר לפיד ובני גנץ לדון בממשלת אחדות, ושבו והתחייבו לממשלת ימין שתאריך את ימיה. אבל גם היא נועדה להעביר לבן גביר את אותו המסר: תרגיע. רק שכל עוד המצב הביטחוני מסלים הוא צפוי להגביר את הפרובוקציות וגם את האולטימטומים כדי לפצות על חדלונו.

ממשלת הימין מלא מלא, על שלל רעשיה וחזיתותיה, הפנימיים והחיצוניים, היא תבשיל שנתניהו רקח בעצמו - ולא מצליח לשלוט בו. לוין ורוטמן דוהרים קדימה עם המהפכה המשפטית, סמוטריץ' מחמם את הזירה המדינית, בן גביר את הביטחונית, והחרדים מקדמים במהירות הבזק את חוק החמץ ומתדלקים את המחאה נגד הממשלה בחזית של דת ומדינה. כל עוד נתניהו לא מוציא לאף אחד כרטיס אדום, הרעש יהפוך לקבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully