וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין בתגובה לחיות: "אג'נדה פוליטית שקוראת להבעיר את הרחובות"

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 20:40

שר המשפטים תקף את נשיאת העליון וטען כי היא מדברת כאחרון הפוליטיקאים. "לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", אמר. "הרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת"

בווידאו: לוין מגיב לחיות/צילום: לע"מ

שר המשפטים יריב לוין הגיב הערב (חמישי) לדברי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.הערב נפל דבר. "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם", פתח השר את דבריו. "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".

"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", המשיך לוין. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט".

שר המשפטים יריב לוין בתגובה לדברי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. ללא, צילום מסך
"שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים". לוין/צילום מסך, ללא

שר המשפטים המשיך לתקוף את מערכת המשפט וטען כי אין דמוקרטיה מערבית שבה "השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם". לדבריו, "כפי שאמרה כבוד הנשיאה חיות, דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. עיקרון חשוב זה והחובה להגן על זכויות המיעוט, עומדים גם עומדים ביסוד הרפורמה שהצגתי. אבל, דמוקרטיה אינה עריצות המיעוט, הכופה את ערכיו על הרוב באמצעות שליטתו במערכת המשפט. שלטון השופט הוא ההיפך מדמוקרטיה מתוקנת".

"הרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת ככל שאר המדינות. היא תבטיח מערכת משפט מגוונת המשקפת את העם כולו", טען לוין. מערכת משפט הנהנית מאמון הציבור שאינה יורדת למגרש הפוליטי. אני מחוייב לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר".

עוד בוואלה!

ח"כ מהליכוד מגיבים לחיות: "דיבור מפוזיציה, הוכחה נוספת לכך שהרפורמה הכרחית"

לכתבה המלאה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת". חיות/שלומי גבאי

מוקדם יותר מתחה הנשיאה חיות ביקורת חריפה על הרפורמה של לוין ותקפה את כל פרטיה. "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. אני אומרת - זו תוכנית לריסוקה", אמרה חיות. "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה, אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", המשיכה נשיאת העליון. "בימים האחרונים שמענו כולנו כי הנימוק המרכזי להצדקת התוכנית הוא רצון הרוב והכרעת הרוב. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי - אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

חברי כנסת שונים הגיבו לביקורת שמתחה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על הרפורמה שמבקש להעביר שר המשפטים יריב לוין. "דיבור מפוזיציה, הוכחה נוספת לכך שהרפורמה הכרחית", טענו חלק מחברי הקואליציה. חברי כנסת מטעם האופוזיציה הביעו את תמיכתם בנשיאה: "נתייצב איתה במאבק על נשמתה של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully