וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון חיות נגד הרפורמה של לוין: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 14:20

נשיאת העליון הזהירה מהתוכנית שמבקש שר המשפטים להעביר. "נועדה להפוך את הרשות השופטת ל'רשות שותקת' - שנת ה-75 לישראל עלולה להיזכר כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה". היועמ"שית הוסיפה ביקורת חריפה: "לשם חיזוק המשילות, הממשלה מתכוונת לשנות את המשטר"

בווידאו: השופטת אסתר חיות/צילום: שלומי גבאי

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מתחה הערב (חמישי) ביקורת חריפה על הרפורמה שמבקש להעביר שר המשפטים יריב לוין, ותקפה את כל פרטיה. "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. אני אומרת - זו תוכנית לריסוקה", אמרה חיות. "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה, אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", המשיכה נשיאת העליון. "בימים האחרונים שמענו כולנו כי הנימוק המרכזי להצדקת התוכנית הוא רצון הרוב והכרעת הרוב. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי - אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

לקריאת נאום הנשיאה המלא

עוד נימקה הנשיאה חיות כי "התוכנית מבקשת ליטול מידי השופטים את הכלים המשפטיים המשמשים אותם להגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק. התוכנית מדברת על פסקת התגברות אשר תשלול מבית המשפט את האפשרות לבטל חוקים הפוגעים באופן בלתי מידתי בזכויות אדם חוקתיות, ובהן הזכות לחיים, לקניין, לחופש התנועה ולפרטיות, וכן זכות היסוד לכבוד, וכנגזרת ממנה - הזכות לשוויון, הזכות לחופש ביטוי ועוד".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"זהותה הדמוקרטית של ישראל עלולה להיפגע". חיות/שלומי גבאי

"פסקת ההתגברות המתוכננת נותנת הכשר לכנסת, בתמיכת הממשלה, לחוקק באין מפריע חוקים שיפגעו בזכויות אלה", הוסיפה נשיאת בית המשפט העליון. "לכן, טועה מי שחושב שפסקת ההתגברות "מתגברת" על בית המשפט. לאמיתו של דבר מדובר בהתגברות על זכויות אדם של כל פרט ופרט בחברה הישראלית".

הנשיאה חיות תקפה את הטענה, לפיה בית המשפט מבטל חוקים רבים שהכנסת מבקשה להעביר. "מאז חקיקת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו בחודש מרץ 1992 ועד היום, במשך למעלה מ-30 שנה, התערב בית המשפט העליון ב-21 חוקים או סעיפי חוק. מתוך אלפי חוקים שחוקקה הכנסת במהלך פרק הזמן הזה", הסבירה חיות. נתונים הנוגעים למדינות דמוקרטיות אחרות, כמו ארצות הברית, קנדה וגרמניה, מלמדים כי שיעור פסילת החוקים על ידי בתי המשפט שם עולה לאין שיעור על זה שבישראל".

חיות התייחסה גם לטענות נגד הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לדבריה, "הנימוק העולה בהקשר זה הוא כי שופטי ישראל בוחרים כביכול את עצמם 'בחדרי חדרים וללא פרוטוקול' - אין אמת בטענות אלה. הוועדה במתכונתה זו הוקמה מתוך קונצנזוס רחב של הקואליציה והאופוזיציה בכנסת באותה עת, באשר לצורך להבטיח את אי-תלותם ואת עצמאותם של שופטי ושופטות ישראל".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"התוכנית עלולה לשנות את המשטר בישראל". בהרב מיארה/שלומי גבאי

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה גם תקפה את הרפורמה של לוין. "לפני שבוע למדנו כי לשם חיזוק המשילות, הממשלה מתכוונת לשנות את המשטר החוקתי של ישראל", אמרה היועמ"שית. "השינוי ייעשה במהירות רבה - חיפזון יפגע בתקינות הליך החקיקה ובייעודו. שלטון הרוב הוא אכן תנאי בסיסי לקיומה של דמוקרטיה, אך הוא אינו תנאי מספיק, כוח שלטוני בלתי מוגבל מאפשר פגיעה בזכויות אדם ובזכויות מיעוט. לו יתקבלו הצעות החוק עיקרון שלטון החוק ידחוק לפינה את ההגנה על מיעוטים".

"עיצוב מחדש של כללי המשחק המשטריים הוא לטווח הארוך. עליו להיות שקול, זהיר, צופה פני עתיד.
הסדרים חוקתיים נכון לגבש בתהליך סדור, ובטח לא בבהילות", הוסיפה היועמ"שית. "דמותה של הדמוקרטיה הישראלית אינה רק דאגה של ממשלה זו או אחרת או של ציבור מסוים. ממשלות מתחלפות והרוב הקואליציוני של היום, עשוי להיות המיעוט של מחר. אף אדם אינו יודע מה צופן העתיד. כל אחד מאתנו עשוי להיזקק להגנת החוק".

מחיאות הכפיים לנשיאה חיות בסיום נאומה

בווידאו: מתקפת הנשיאה- חיות זכתה למחיאות כפיים בתגובה לנאום נגד לוין/צילום: ביני אשכנזי

לקראת סיום נאומה, ביקשה בהרב מיארה להעביר מסר ביחס למתקפות החוזרות נגד פרקליטים ומשפטנים בשירות הציבורי: "שיח שכולל אמירות חסרות אחריות כגון 'שלטון המשפטנים', 'שלטון הפקידים', 'כנופיית שלטון החוק', 'תופרי תיקים' וכדומה - חייב להיפסק. השיח מתלהם ומוביל לאירועים חריגים. זו האחריות של כולנו - נבחרי ציבור, הנהגת השירות המשפטי ציבורי, שופטים, אנשי אקדמיה ותקשורת לפעול לשינוי חד וליצירת אווירה אחרת. אווירה שבה ניתן להעביר ביקורת, גם אם נוקבת, בשיח ענייני".

נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש, אמרה במהלך הכנס: "אנחנו נפגשים בתקופה קשה זו. למרבה הצער עתה הכל עומד בפני הכחדה ללא מעצורים ללא בלמים ומעצורים. זו אינה רפורמה משפטית, זו הפיכה משטרית. בשנות עבודתי הרבות, עשרות שנים בשירות הציבורי, הזדמן לי לעבוד עם כל ראשי הממשלה אבל מעולם לא נפגשתי ביחס חמור כזה למערכת המשפטית. קשה לי להאמין אדוני ראש הממשלה שאתה מקדם את הרס המערכת ושבכהונתך תימחק הפרדת הרשויות".

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית הוסיף: "לקראת הבחירות האחרונות עלתה הצעת חוק של חבר הכנסת קרעי, שמשמעותה הייתה השתלטות של פוליטיקאים על ועדת הבחירות ושנדחתה בסופו של דבר. המסר שלי לקראת הבחירות הבאות הוא שחייבים לשמור מכל משמר על עצמאות ועדת הבחירות המרכזית".

הנשיאה חיות כבר הביעה את דעתה בכלי התקשורת, ואמרה כי היא מודאגת ממצבה של המדינה. היא נפגשה עם השר לוין לפגישת היכרות בלשכתה בתחילת השבוע, על רקע הסערה הציבורית שהתעוררה סביב התכנית להחלשת מערכת המשפט אותה הציג לוין בשבוע שעבר. בלשכת השר לא התייחסו לתוכן הפגישה.

היום תקפו בחריפות שורת יועצים משפטיים לממשלה ופרקליטי מדינה בעבר את התכנית שמקדם לוין. במכתב יוצא דופן, כתבו הבכירים כי "הזדעזעו לשמוע" על התכנית של לוין וכי הם "משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"תוכנית לריסוק מערכת המשפט". יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

על המכתב חתומים היועצים לשעבר אהרן ברק - שהיה גם נשיא בית המשפט העליון, אביחי מנדלבליט, יהודה וינשטיין, מני מזוז, יצחק זמיר, מיכאל בן-יאיר, ואליקים רובינשטיין. בנוסף אליהם, חתומים פרקליטי המדינה לשעבר דורית ביניש, עדנה ארבל, ערן שנדר ומשה לדור.

"בין השאר, התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת השופטים, ובכך להפוך את בית המשפט העליון ממוסד עצמאי, שפוסק ללא מורא וללא משוא פנים, לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון", כתבו המשפטנים הבכירים על ההצעה להגדיל את כוחה של הקואליציה בוועדה.

בנוסף לכך, הם כתבו כי התכנית של לוין, "מגבילה באופן משמעותי את הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו; היא מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully