וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר נגד תכנית לוין: "מאיימת להרוס את מערכת המשפט"

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 9:32

במכתב חריג, שעליו חתמו כל מי ששימשו בתפקיד בעשרות השנים האחרונות, הם הביעו "זעזוע" מפני השינויים שמקדמת הממשלה. "משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה"

בווידאו: מהומה בדיון בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית, מיקרופונים של חברים באופוזיציה הושתקו/ערוץ כנסת

שורת יועצים משפטיים לממשלה ופרקליטי מדינה בעבר תקפו היום (חמישי) בחריפות את התכנית שמקדם שר המשפטים יריב לוין להחלשת מערכת המשפט. במכתב יוצא דופן, כתבו הבכירים כי "הזדעזענו לשמוע" על התכנית של לוין וכי "אנחנו משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה".

על המכתב חתומים היועצים לשעבר אהרן ברק - שהיה גם נשיא בית המשפט העליון, אביחי מנדלבליט, יהודה וינשטיין, מני מזוז, יצחק זמיר, מיכאל בן-יאיר, ואליקים רובינשטיין. בנוסף אליהם, חתומים פרקליטי המדינה לשעבר דורית ביניש, עדנה ארבל, ערן שנדר ומשה לדור.

"בין השאר, התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת השופטים, ובכך להפוך את בית המשפט העליון ממוסד עצמאי, שפוסק ללא מורא וללא משוא פנים, לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון", כתבו המשפטנים הבכירים על ההצעה להגדיל את כוחה של הקואליציה בוועדה.

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הבטיח להעביר את התכנית למרות ההתנגדות. לוין בכנסת, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

בנוסף לכך, הם כתבו כי התכנית של לוין, "מגבילה באופן משמעותי את הסמכותשל בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו; היא מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

"בית המשפט העליון הוא מוסד מפואר, מן הטובים שקמו בישראל, והוא מוכר גם מחוץ לישראל כאחד מבתי המשפט הטובים ביותר בעולם. בהעדר חוקה שלמה, וללא מגילה מלאה של זכויות אדם, הוא שהשליט בישראל את שלטון החוק גם כלפי מערכת השלטון, נאבק בשרירות ובשחיתות שלטונית, והגן על זכויות אדם וקבוצות מיעוט. ההישגים של בית המשפט העליון, שקידמו את החברה ומיטיבים עם כל אדם, נתונים עכשיו בסכנה חמורה".

"לכן, אנחנו קוראים לממשלה שתחזור בה מן התוכנית שפורסמה, ותמנע את הפגיעה הקשה במערכת המשפט ובשלטון החוק, כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully