וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הנוכחית היא מוקש בדרכנו לשיקום. גנץ ואיזנקוט חייבים לפרק אותו

ניר זמיר

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 12:48

ההיגיון החדש-ישן, שהיה אמור להיוולד מתוך ייסורי 7 באוקטובר, לא מצליח לחדור את שריון השנאה וחוסר האמון שדושנו ברעל זה יותר מעשור. הקואליציה הזו היא דור המדבר, והיא חייבת להסתלק מחיינו. אם בעזה יכולים לפתוח שווקים, בישראל יכולים ללכת לבחירות

נציג משפחת חטופים שיצא מהפגישה: "גנץ ואיזנקוט אמרו שהמטרה העליונה היא השבת החטופים - השאר לא"/ערוץ 13

ב-7 באוקטובר הוכיחה חברה ענייה ולא טכנולוגית, שמובלת בידי תפיסה דתית קיצונית ואלימה, שהיא מסוגלת לאמלל חברת שפע עתירת טכנולוגיה שמקדשת ערבות הדדית. בטווח הארוך הם לא יכריעו אותנו, אך במערכה הזו הם הקיזו את דמנו וצברו הישגים, שאחד הבולטים שבהם הוא שבר באמון האזרחים ביכולתה של המדינה לספק להם ביטחון בסיסי.

מימוש עצמי, תחושת ערך ושייכות הם צרכים שהפכו למותרות אחרי 7 באוקטובר. משטר נתניהו דרדר את ישראל לבסיס פירמידת הצרכים של מאסלו. הישראלים חרדים כיום לביטחונם, ולראייה - עשרות אלפים שלא מוכנים לשוב לבתיהם, ועשרות אלפים נוספים שמחמשים את עצמם לדעת. ישראל נקלעה למצב המורכב ביותר בתולדותיה, והחמור מכל הוא שלא השתנה דבר.

הצהרת בנימין נתניהו,יואב גלנט ובני גנץ. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
הזמן לעשות שינוי ולעזוב את הקואליציה הרעה הולך ואוזל. גלנט, גנץ ונתניהו/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

היום כבר אפשר לומר את האמת, ישראל לא למדה כלום מ-7 באוקטובר. זו היתה כמיהה לשינוי עומק, מתודלקת בתקווה שהתאדתה מול עינינו. ההיגיון החדש-ישן, שהיה אמור להיוולד מתוך ייסורי 7 באוקטובר, לא מצליח לחדור את שריון השנאה ההדדית וחוסר האמון שדושנו ברעל זה יותר מעשור.


יש פער כואב, שאי אפשר להסתיר עוד, בין הרובד הגלוי, הטקסי וההצהרתי, שמרים על נס את האחדות - לבין המישור ההתנהגותי, כפי שהוא בא לידי ביטוי אצל חלק מראשי הקואליציה, שממשיך לקדש מגזריות, צמא לשררה, יהירות ואטימות. מהמתרחש ברשתות החברתיות אפשר להסיק שישראל נמצאת כבר במלחמת אזרחים. אם אחוז ממה שנעשה שם יגלוש לרחובות, נחווה מעשי אלימות פוליטית קשים בתוכנו. ישראל נסדקת. כולנו כלואים וקלועים בלולאת כאב, ללא אופק מדיני, ביטחוני או כלכלי. ובלעדיהם, ישראל נחנקת.

עוד בוואלה!

גלנט פנה לנתניהו וגנץ: "זו עת לאחדות ולפשרות בינינו"

לכתבה המלאה

בתקופה של ניהול מערכה רב-זירתית ומורכבת, חסר אמון דווקא במקום שבו הוא הנדרש ביותר - בין ראש הממשלה לשר הביטחון, שאמון על ניהול המערכה, ובין הפיקוד הבכיר לדרג המדיני (שלא לדבר על חוסר האמון של משפחות החטופים בדרג המדיני). ההכרה שלא תהיה תמונת ניצחון במלחמה הזו מחלחלת לאיטה לכלל הציבור, שעדיין מתקשה לעכל את אימי 7 באוקטובר. לא תהיה חוויה מתקנת. לא יהיו קתרזיס או הקלה מהסוג שאנחנו רגילים לחוש בסופו של סרט אימה.

בסביבת נתניהו מודעים לכך היטב, ונערכים ליום שאחרי. בכל זאת, הם חייבים לשמר את המותג שקיומם ופרנסתם תלויים בו. נתניהו מנוהל בידי "סביבתו", שהיא בבחינת מועצת המנהלים של המותג.


וכך, שלושה קמפיינים יצאו לדרך:

גדי איזנקוט מבקר את משפחות החטופים בתל אביב. 14 בינואר 2023. מטה המשפחות, אתר רשמי
אם לא יפעל, הסכנה תתפוצץ לכולנו בפנים. איזנקוט מבקר משפחות חטופים בתל אביב/אתר רשמי, מטה המשפחות
עצרת לציון 100 ימים של החטופים בשבי, כיכר החטופים, 14 בינואר 2024. ראובן קסטרו
חוסר אמון מוחלט בין משפחות החטופים לדרג המדיני. עצרת במלאות 100 ימים למלחמה בת"א/ראובן קסטרו
  • הסטת האחריות והאשמה למחדל לעבר צה"ל ושב"כ.
  • הסטת הקשב הציבורי ל"תפיסה השמאלנית" שהולידה את אוסלו, ואל "המחאה הסרבנית שהחלישה את ישראל" (טענה מגוחכת - כשמשפחה מתפרקת, לא מטילים את האחריות למצב על הילדים, אלא על ההורים).
  • היערכות ליום שבו נתניהו ייאלץ להתמודד עם הכישלון במיטוט חמאס, ואז האשמה תוטל על כתפי גנץ ואיזנקוט ש"ברחו מהממשלה" (אם וכאשר ייצאו).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
כל מי שאי פעם הפעיל כוח, יודע שיש לו מגבלות - חוץ מהממשלה הנוכחית. לוחמי צה"ל בעזה/דובר צה"ל

מתברר שאפילו טראומה לאומית לא מייצרת שינוי התנהגותי. הפתרון היחיד הוא לשנות את ההרכב האנושי: הקואליציה הזו, שלא למדה דבר (לקיחת אחריות על אירוע היא תנאי ראשוני ללמידה ממנו), היא דור המדבר - והיא חייבת להסתלק מחיינו בהקדם.

עצם נוכחותם של גורמים קיצוניים בממשלה הזו פוגעת בסיכוייה של ישראל להשתקם ולנצח, משני טעמים.
הראשון נגזר מכך שהמלחמה, על חטופיה וריבוי חזיתותיה, היא האירוע הביטחוני המורכב ביותר בתולדותינו. כל מי שעסק בהפעלת כוח, מודע גם למגבלותיו. אבל הקואליציה הזו, להבדיל, מחושקת בידי קיצונים ששפתם הדלה - שפה של "רק כוח" - קצרה מלפצח את האתגרים שלפתחנו.

הטעם השני הוא פגיעת הקיצונים במאמץ של ישראל לא להיקלע לתרחיש רב-זירתי. הם מקשים על ישראל ליצור הפרדה בין זירות הלחימה, מרחיקים כל פתרון מדיני ומביאים עימם תפיסה של מלחמת דת - כי במלחמות דת קיים סכסוך נצחי בין בני אור לבני חושך, ואין מקום לפתרונות טריטוריאליים שיאפשרו מחיה בכפיפה אחת.

פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
האיום לא ייעלם בעתיד, אבל יש לנו סיכוי לשיקום. פלסטינים ליד גדר הגבול ב-7 באוקטובר/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

הממשלה בהרכבה הנוכחי היא מוקש בדרך להיחלצות מהבוץ שאנחנו שקועים בו. אם גנץ ואיזנקוט לא יפרקו את המוקש הזה - ואין להם הרבה זמן - הוא יתפוצץ לכולנו בפנים באופן בלתי מבוקר. רק ממשלה בהרכב אחר תשיב לישראלים את הביטחון לחיות בארצם. אם בעזה השווקים נפתחים, בישראל יכולים וצריכים ללכת לבחירות.

חמאס לא ייעלם בעתיד, גם חיזבאללה לא. בטווח הנראה לעין, נחיה על חרבנו. מה שכן ישתנה זו התקווה שיש מי שיאגד את העם השבור והכואב הזה, ויוביל אותו, הפעם מאוחד, אל השיקום.


הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully