וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספטמבר החם: נתניהו ידבר על שלום באו"ם, ובבית ממשלתו תילחם בבג"ץ

עודכן לאחרונה: 1.9.2023 / 12:09

רה"מ שואף להניע את הגלגלים המדיניים ומייחל ללחיצת יד עם ביידן, כדי לשקם את מעמדו ולהחזיר את הממשלה ליעד שהציב לה - הסכם עם סעודיה. אבל הדרמות הצפויות בדיונים בבג"ץ וההתנהלות של שותפיו הקיצוניים - מאיימים לשבש לו את התוכניות

נתניהו מתראיין לרשת פוקס/מעריב

ביום ראשון בבוקר, בעוד המוני ישראלים ישובו מחופשת הקיץ לכבישים ולפקקים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ישוב לשטיח האדום בנתב"ג, וימריא לביקור מדיני בקפריסין. חלפו יותר מחמישה חודשים מאז הפעם האחרונה שיצא מגבולות הארץ, לאותו סוף שבוע בלונדון בסוף מרץ, שממנו שב ופיטר את שר הביטחון יואב גלנט לאחר שהתריע מפני סכנות המהפכה המשפטית. מאז, מבלי לשלול את האפשרות של נסיעות חשאיות שהוסתרו מן העין, נתניהו היה מקורקע.

הביקור בן היממה בקפריסין, שהיה אמור באופן מקורי להתקיים בסוף יולי ונדחה בשל האירוע הלבבי של נתניהו, נועד להניע מחדש את גלגלי המטוסים לבליץ מדיני לתקופת הפגרה, שיוריד מסדר היום את המהפכה והמחאה ויחמם אותם לקראת הנסיעה הגדולה: הביקור השנתי בעצרת האו"ם בניו יורק בהמשך החודש, והמפגש המיוחל עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. עד עכשיו לא נקבע המועד, ובעיקר לא המקום, לפגישת הפסגה הראשונה, אבל בסביבת נתניהו בטוחים ומבטיחים את קיומו של הצילום המחויך המשותף, שישים את המבוכה הזו כבר מאחוריהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 27 באוגוסט 2023. שריה דיאמנט, אתר רשמי
ישוב לשטיח האדום. בנימין נתניהו/אתר רשמי, שריה דיאמנט

באופן חסר תקדים, כבר יותר משמונה חודשים, שראש ממשלת ישראל לא הוזמן לבית הלבן, ונתניהו מחכה ללחיצת היד עם ביידן כדי להתחיל לשקם את מעמדו הבינלאומי ולנסות לצאת מהבידוד המדיני שממשלתו השישית מוליכה אליו, ולנווט אותה חזרה ליעד האסטרטגי שהציב לה: נורמליזציה עם סעודיה. לא מן הנמנע שבשולי העצרת הוא ינסה להיתקל במקרה בבכיר סעודי, או להיפגש עם נשיא מצרים א סיסי, או מנהיגים ערביים אקזוטיים אחרים. בנאום המסורתי על בימת העצרת בוודאי יוסיף מחווה מרגשת, שתעיד על כמיהה והבטחה לשלום אזורי.

אבל בזמן שנתניהו ידבר על שלום בחוג הסלון של המנהיגים הבינלאומיים בניו יורק, בבית, הקואליציה שלו תהיה בעיצומה של מלחמת עולמים - נגד בג"ץ. ספטמבר הגדול והחם בבית המשפט העליון צפוי להתחיל בשבוע הבא, בדיון בעתירה נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ולהמשיך כעבור שבוע עם החוק לביטול עילת הסבירות. והדיון שהכי מטריד את מנוחתו של נתניהו, על חוק הנבצרות, יתקיים רק אחרי שובו מהאו"ם, בסוף החודש. בקואליציה כבר איימו והבהירו מראש שלשיטתם אין לשופטים שום סמכות להתערב, וככל שהדיונים יתקרבו לשואוטיים, המתקפות עליהם צפויות להתחדש ולהתגבר.

במקביל, העימותים המחריפים בין שר המשפטים יריב לוין והיועמ"שית גלי בהרב מיארה מתדלקים חזית נוספת של מלחמה בשלטון החוק ובשומרי הסף. כך גם ניסיון ההדחה של יו"ר רשות החברות, מיכל רוזנבוים, וזו של יו"ר רשות הדואר, מישאל וקנין, שתגיע גם היא לבג"ץ, ועכשיו גם של יו"ר יד ושם דני דיין, רק בשל מינויים על ידי הממשלה הקודמת.

עוד בוואלה!

בעקבות סערת השר כהן ולוב: נתניהו הנחה לאשר איתו כל קיום פגישה חשאית או פרסומה

לכתבה המלאה
פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן  18 ביולי 2023. רויטרס
עד עכשיו לא נקבע מועד, ובעיקר מקום לפגישה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

ועדת הבדיקה הממשלתית לפרשת פגסוס והדרמה סביב החלטת השופט אלרון לשבור את שיטת הסניוריטי רק נתנה עוד רוח גבית לתומכי הרפורמה/שונאי השופטים בקואליציה ובבייס לחלום על עוד שינויים בקרוב. נתניהו רוצה להתנתק מכל אלה ולחזור לאלמנט המדיני שלו, אבל לא בטוח שהוא יצליח לשלוט מרחוק בסדר היום. הזרוע האמריקנית של אנשי המחאה, unXeptable, כבר נערכת לשיבושים והפגנות מול מלונו בניו יורק, כמו אחרון הרודנים האפריקנים. הם יזכירו לו ולפמלייתו - ולכל מי שיגיע לפגוש אותו - את מה שקורה בישראל. וגם מול הבית הלבן, במידה שביידן אכן יסכים לקבל אותו שם, ולא רק במסדרונות האו"ם.

אבל עוד לפני שנחת בניו יורק, מי שמשבש בשבוע האחרון לנתניהו את תוכניות המפלט והמקלט המדיני הם שותפיו ושריו בממשלה שלו עצמו. התבטאות האפרטהייד של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחדשות 12 בשבוע שעבר חשפה לכל העולם עד כמה קיצונית וגזענית הקואליציה שלו, וחוללה משבר מדיני והסברתי אדיר. אחר כך שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שלא אהב את הגינוי החריף שיצא מוושינגטון לדברים של בן גביר, תקף את האמריקאים כ"צבועים" על כך שהם מבקרים את ישראל על מדיניותה בשטחים. "ארה"ב לא תטיף לנו מוסר על זכויות אדם", הוא אמר בתחילת השבוע בראיון בגל"צ.

שר החוץ אלי כהן נפגש עם שרת החוץ של לוב באיטליה. 27 באוגוסט 2023. דוברות משרד החוץ, אתר רשמי
פיאסקו שגרם לנזק אסטרטגי. אלי כהן ושרת החוץ הלובית/אתר רשמי, דוברות משרד החוץ

ויותר מכולם, הגדיל לעשות שר החוץ אלי כהן, עם הפיאסקו של הפגישה עם שרת החוץ הלובית, שגרם לנזק בסדר גודל אסטרטגי במאמצים החשאיים של ישראל להרחיב את קשריה עם העולם הערבי. בניסיון למזער נזקים, בלשכת נתניהו מיהרו להתנער מההתנהלות החובבנית של שר החוץ ולהציג את ראש הממשלה כמי שלא ידע, מה שרק הרחיב את הסדק באמינות ואת תחושת חוסר הניהול והכאוס. עם הקמת ממשלת הימין מלא מלא, נתניהו הבטיח לבני שיחו הבינלאומיים שהוא זה שיוביל אבל הנה, אפילו בשר החוץ ממפלגתו שלו הוא לא מצליח לשלוט, ובטח לא בשותפיו הקיצוניים.

אם הדינמיקה הזו תימשך, גם התוכניות של נתניהו להוסיף למורשתו הסכם היסטורי עם סעודיה ייתקלו בקשיים משמעותיים. בבית הלבן כבר הבהירו שכל עסקה תחייב ויתורים משמעותיים לפלסטיניים, כאלה שסמוטריץ' ובן גביר לא יוכלו לבלוע, ועלולים להרעיד בגללם את האדמה מתחת לקואליציה כולה, מה שיקשה על נתניהו להמריא למדיני וישאיר אותו מקורקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully