וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות סערת השר כהן ולוב: נתניהו הנחה לאשר איתו כל קיום פגישה חשאית או פרסומה

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 12:04

אחרי פיטורי שרת החוץ של הלובית והימלטותה לטורקיה, בעקבות הדלפת קיום הפגישה עם אלי כהן, רה"מ קבע כי כל פגישה מדינית תידרש באישור לשכתו. בנוסף, כל פרסום אודות פגישות מדיניות סודיות יידרש אישור של נתניהו עצמו

בוידאו: זעם בלוב לאחר פגישת שרת החוץ הלובית עם אלי כהן/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום (שלישי) את כל משרדי הממשלה לאשר מראש כל פגישה מדינית חשאית עם לשכת ראש הממשלה. בנוסף, על פי ההנחייה, כל פרסום של פגישה חשאית ידרוש את אישורו האישי של ראש הממשלה. ההנחייה הגיעה בעקבות הסערה סביב הפגישה הסודית של שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של לוב נג'לה אל-מנקוש. לאחר פרסום הפגישה בין השניים, פוטרה השרה ונאלצה להימלט לטורקיה.

אתמול התייחס לראשונה השר הכהן לסערה, וטען כי "יריבים פוליטיים" האשימו אותו ב"הדלפה שלא הייתה". "משרד החוץ עובד באופן קבוע באפיקים גלויים וסמויים, ובמגוון דרכים חשאיות לחיזוק הקשרים של ישראל בעולם", כתב השר כהן ב-X (טוויטר לשעבר). "ההישגים הרבים של המשרד בשנה האחרונה לא היו מבשילים ללא פעולות הכנה דיסקרטיות והובלת מהלכים חשאיים בערוצים רבים, חבל שיריבים פוליטיים שלא קידמו שום הישג משמעותי, ממהרים להגיב מבלי לדעת את הפרטים ולהאשים בהדלפה שלא הייתה".

רה"מ בנימין נתניהו, שר החוץ אלי כהן. יונתן זינדל, יוסי אלוני/פלאש 90, עיבוד תמונה
רה"מ והשר כהן/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, יוסי אלוני/פלאש 90

בסביבתו של שר החוץ כהן אמרו כי כשהתקיימה הפגישה עם שרת החוץ של לוב ההבנה בשני הצדדים הייתה שקיומה יתפרסם בשלב מסוים. מקור אחד במשרד החוץ אף טען שהיה תכנון לפרסם את ההודעה אתמול. בכירים אמריקנים טוענים כי לאחר ההודעה שפרסם כהן, הלובים נחרדו וטענו כי לא התכוונו שקיום הפגישה יפורסם.

אתמול שרת החוץ פוטרה מתפקידה בעקבות פרסום הפגישה. מטעמה של אל-מנקוש, שנמלטה ממדינתה לטורקיה, נמסר כי הפגישה בינה לבין כהן הייתה באישורו של ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד דבייבה - שסיכם עליה בפגישה עם ראש ממשלת איטליה בחודש שעבר בתמורה להפעלת קו טיסות מטריפולי לרומא. לפי דיווח ברשת אל-מיאדין, ראש ממשלת לוב ביקש מאל-מנקוש לפרסם הצהרה שהפגישה עם כהן הייתה מקרית, "כדי למנוע מעצמו מבוכה" ולאחר חשיפתה הוא השעה אותה.

עוד בוואלה!

לפיד על הדלפת הפגישה עם שרת החוץ של לוב: "אלי כהן הוא חובבן חסר אחריות"

לכתבה המלאה
שר החוץ של לוב נג'לא אל-מנקוש בכנס בטריפולי, 21 באוקטובר 2023. רויטרס
שרת החוץ של לוב/רויטרס

בהבהרה שפרסם משרד החוץ הלובי בנושא, נטען כי הפגישה הייתה "לא רשמית ובלתי מתוכננת", והתקיימה במסגרת פגישה רחבה יותר של השרה עם שר החוץ האיטלקי ברומא. "לוב מסרבת לנרמל את יחסיה עם הישות הציונית. אנו תומכים בעם הפלסטיני", נמסר בהודעת המשרד. הפגישה לא כללה דיונים או התייעצויות בין השרים, כך טענו במשרד, שמסר כי במהלך המפגש בין הצדדים, השרה הבהירה "בצורה נחרצת" את עמדתה של מדינתה בעד הסוגיה הפלסטינית.

בתוך כך, בכירים אמריקנים אמרו אתמול כי ממשל ביידן היה מעודכן בהכנות לפגישה בין כהן לבין שרת החוץ של לוב ועודד את הלובים לקיים את הפגישה. ההבנה בממשל ביידן הייתה שמדובר בפגישה חשאית בלבד בשלב זה, ולכן בכירים אמריקנים נדהמו מכך ששר החוץ כהן פרסם הודעה רשמית לגביה. בכיר אמריקני ציין כי גורמים במשרד החוץ האמריקני ובשגרירות ארה"ב בישראל פנו ביום ראשון בערב לשר כהן ולבכירים נוספים במשרד החוץ והביעו מחאה חריפה על השתלשלות העניינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully